«جبهه النصره» علیه غرب یا به کام غرب

به گزارش افکارنیوز، به عقیده کارشناسان سیاسی و تحلیلگران ناکامی‌های پی‌درپی ارتش آزاد سوریه در خاک این کشور موجب شد سازمان‌های اطلاعاتی غرب دست به دامن گروهک تروریستی «جبهه النصره» شوند تا به این ترتیب با اقداماتی مانند انفجارها و عملیات انتحاری زیرساخت‌های سوریه را نابود سازند.

این اقدامات در واقع نسخه‌ای از عملکرد سازمان القاعده است، چیزی که نیروهای غربی در پی شسکت ارتش آزاد سخت به آن نیاز داشتند تا با استفاده از آن بتوانند در صحنه عملی و در خاک سوریه، پیشرفت تاکتیکی مورد نظر خود را تحقق بخشند.

در این میان نکته قابل توجه این است که جبهه النصره که زاییده سازمان القاعده در خاک عراق است به دلیل ساختار عقیدتی تند و افراطی، قادر است مبارزانی را از تابعیت های مختلف جذب کند تا بتواند با بین‌المللی کردن موضوع سوریه، امکان دخالت کامل غرب را در این کشور فراهم کرده و نوعی و ترس و حشت از گروههای افراطی را نیز در خاک سوریه به وجود آورد.

جبهه النصره به بهانه جهاد، نیروهای مذهبی را علیه نظام سوریه جذب می‌کند

گزارش‌های رسیده از منابع اطلاع‌رسانی و امنیتی سوریه حاکی از این است که جبهه النصره به عنوان ساختار سازمانی در اصل برخاسته از جمع‌آوری نیروهای مذهبی علیه نظام سوریه و اعلام جهاد علیه آن است و این شیوه‌ای است که در برخی مناطق برای جلب افراد به بهانه ایجاد ایالتی اسلامی موفقیت‌آمیز بوده است.

شاهد این رویکرد این است که برخی اعضای جبهه‌النصره پس از دستگیری اعتراف کردند که هدف آنان مبارزه برای برپایی ایالتی اسلامی بود و البته بنابر فتوای سلفی‌ها، از نظر آنان این اقدام برای مبارزه با غرب بسیار حائز اهمیت است.

در همین ارتباط، «اسماعیل الفاید» تحلیلگر و کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار در سوریه اظهارداشت: به دلیل اینکه جامعه سوریه به عملیات مسلحانه عادت ندارد ارتش آزاد نتوانست تعداد زیادی مبارز سوری را جذب کند از همین رو سازمان اطلاعات غرب و پیش از همه فرانسه و انگلیس که در خاک افغانستان فعالیت دارند، دخالت در این خصوص را ضروری دانسته و درصدد جلب مبارزان افراطی از کشورهای شرق آسیا و نیز اروپا برآمدند تا آنان را در سوریه به کار گرفته و بتوانند اهدافی که شبه نظامیان ارتش آزاد از تحقق آن ناتوان ماندند، محقق سازند.

وی تصریح کرد: در پی کاهش فشار بر نیروهای ناتو در افغانستان، غرب به فکر طعمه دیگری برآمد تا آن را با بسیج مبارزان افراطی و به نام جهاد، هدف قرار دهد.

الفاید افزود: گزارش‌های اطلاعاتی غرب حاکی از این است که مبارزان افراطی که تلاش دارند به روسای جبهه النصره تبدیل شوند، آماده‌اند با هرکس که مشی متفاوتی با آنان دارد حتی طوایف اهل تسنن، مبارزه کنند.

گروهک تروریستی جبهه‌النصره با شیعیان بویژه مذهب جعفری دشمنی عمیق دارند

این تحلیلگر سیاسی اظهارداشت: مبارزان مزبور، با شیعیان به ویژه مذهب جعفری دشمنی عمیقی دارند و این همان چیزی است که غرب برای متشنج کردن اوضاع سوریه به آن نیاز دارد بنابراین سازمان های اطلاعاتی غرب برای ورود به سوریه منافع متعددی پیدا کرده و کوشیدند درصورت فراهم بودن شرایط مذاکره، برگ برنده های زیادی را جمع آوری کنند تا نتایج بهتری را از آن خود سازند.

وی گفت: زنده ماندن برای مبارزان جبهه‌النصره اهمیتی ندارد زیرا آنان معتقدند که عملیات انتحاری در بین مردمی که تعهد دینی ندارند، حائز است و البته این تفکر برخاسته از نظریه پردازان سلفی است که بر این باورند بیشتر مسلمانان از چارچوب اسلام خارج شده اند از همین رو ریختن خون آنان مباح است.

الفاید با اشاره به اینکه جبهه‌النصره از همین اعتقادات تبعیت می‌کند، اظهارداشت: این اعتقادات برای غرب به ویژه در خصوص مباحثشرق شناسی بسیار حائز اهمیت است زیرا از این طریق می‌توانند به سربازگیری سازمان یافته و اعزام آنان به مناطق مورد نظر روی آورند.

به گفته وی این در حالی است که مبارزان جبهه النصره و یا القاعده از این موضوع و به عبارت بهتر منافعی که غرب و آمریکا به ویژه در مناطق نفتخیز و گازی بدنبال آن هستند، غافلند و به این نکته پی نبرده‌اند که غرب بدنبال نجات از بحران اقتصادی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

این کارشناس سیاسی در ادامه تصریح کرد: هرچند پرونده جبهه النصره بسیار پیچیده است اما نکته اصلی این است که اگر شبه نظامیان ارتش آزاد در سوریه ناکام نمی‌ماندند، سازمان های اطلاعاتی غرب جبهه النصره را وارد معادله سوریه نمی‌کردند.

الفاید در پایان گفت: اما اکنون این سوال مطرح است که در صورت شکست جبهه النصره در جنگ سوریه آن هم پس از شکست ها و خسارت های سنگینی که تاکنون متحمل شده است، غرب چه خواهد کرد؟