به گزارش افکارنیوز، اقتصادداننوشت: موضوع غرب و اسطوره های غربی در سینما مدتهاست که موضوع بحثتحلیلگران رسانه است و هشدار های پیاپی کارشناسان در این زمینه عمق تاثیرگذاری این اسطوره ها در فرهنگ عمومی را نشان می دهد.

فرهنگ غرب از آنجا که در بازسازی هویت و باورهای ارزشی هماهنگ با فطرت و میل باطنی بشر همیشه دچار مشکل بوده است؛ سعی نموده تا با خلق قهرمانهای جذاب در رسانه های خود به ملت ها بقبولاند که انسان غربی، انسانی برتر و قدرتمند بوده و راه موفقیت بشر تمسک به این الگو هاست!

در گذشته قهرمانانی از جنس گلادیاتور و رابینسون کروزوئه و سوپرمن، … بر تیتر رسانه ها می نشستند و در امروز بت من، اسپایدر من و ….



اما با کمال تعجب مدتی است که در چند تبلیغ تلویزیونی شبه قهرمانانی مانند رابینسون کروزوئه و گلادیاتور(تبلیغ ایرانسل) و سوپر من(تبلیغ بانک سرمایه) جولان دهنده شده اند.



شاید در نگاه اول این موضوع مورد مهمی به نظر نیاید اما در کشور و فرهنگی که خود دارای هزاران نفر قهرمان ملی و دینی می باشد آیا استفاده از شبه قهرمانان دروغین فرهنگ غرب جفا به این فرهنگ و آب و خاک نیست؟

دردمندانه تر اینکه مشخص نیست ایرانسل با کدام هدف تبلیغاتی عناصر انگلیسی را مورد تاکید قرار می دهد؟ این اپراتور در دو تبلیغ دادگاه که با فضایی کاملا انگلیسی ساخته شده و رابینسون کروزوئه(قهرمان ساختگی انگلیسی) ظاهراً علاقه خاصی به فرهنگ کشور انگلستان دارد!

البته ناگفته نماند که بخش مهمی از سهام شرکت ایرانسل نیز متعلق به شرکتی در آفریقای جنوبی است که یکی از شرکای بزرگ تجاری انگلستان بوده و بسیاری از شرکتهای بزرگ انگلیسی دارای شرکتهای تابعه ثبت آفریقای جنوبی هم می باشند!



کارشناسان رسانه همواره اين موضوع را گوشزد مي کنند که تاثيرگذار ترين نوع تبليغات آن دسته هستند که پيام را نه به صورت مستقيم بلکه به صورت پنهان منتقل مي نمايند؛ بايد پرسيد حضور چهره هاي مشابه اسطوره هاي خارجي (سوپرمن ، گلادياتور و رابينسون کروزوئه) در تبليغات رسانه اي ايران چه پيامي را به صورت پنهان منتقل خواهد نمود؟