برای هنرمندان زمان نمیگذارند

به گزارش افکارنیوز، اصغر کفش‌چیان مقدم با بیان اینکه جشنواره هنرهای تجسمی فجر، هم تاثیرات مثبت و هم منفی داشته است، ‌ خاطرنشان کرد: برپایی این جشنواره در حد همین حالت بیمارگونه‌اش نیز خوب است، اما در بخش‌هایی چون تولید و پژوهش کار و تلاش چندانی انجام نمی‌پذیرد و زیاد جدی گرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به لحاظ تعداد جشنواره‌ها پیشرفت داشته‌ایم اما جنبه‌ی کیفی آنها پایین آمده است‌؛ متاسفانه در این جشنواره پیشکسوتان حضور ندارند و به نظر نقشه راهی در این جشنواره‌ها ترسیم نشده است.

کفش‌چیان مقدم با بیان اینکه اساتید و دانشجویان آنها به مانند جشنواره فیلم فجر چندان رغبتی برای ارائه‌ی آثار خود به جشنواره هنرهای تجسمی فجر ندارند، ‌ گفت: به دلیل ضعف‌های موجود در بخش‌های مدیریتی و زیرساختی و اعتبارات کم، جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر چندان موفق عمل نکرده است.

این هنرمند تصریح کرد: ‌ رابطه و تعامل خوبی بین هنرمندان و مدیران فرهنگی برقرار نیست‌. مدیران و هنرمندان خیلی به یکدیگر اعتماد ندارند؛ حتی گاهی برخی تلاش می‌کنند جریان هنری را به زور سیاسی کنند.

وی همچنین درباره‌ی مدیران فرهنگی خاطرنشان کرد: گاهی یک جوان به سمت مدیریت فرهنگی می‌رسد و تلاش دارد تا حرف‌هایی را بگوید که خود ما به او یاد داده‌ایم! من مخالف حضور مدیران جوان نیستم اما بخش مهمی از مدیریت مربوط به تجربه افراد است.

کفش‌چیان مقدم با بیان اینکه مدیران ارشاد و معاونت هنری باید خدمت‌گذار بخش فرهنگ باشند‌، تاکید کرد: دولت باید از هنرمندان و فعالیت‌های فرهنگی حمایت کند اما در بحث‌های تخصصی و قضاوت‌های هنری نباید دخالتی در امور داشته باشد. در سایر کشورهای جهان هم این اتفاق می‌افتد و دولت فقط نقش حمایتی دارد و در بخش‌های هنری ورود نمی‌کند.

این هنرمند تصریح کرد: بخش‌های دولتی باید با تهیه‌ی یک نقشه راه و ارائه‌ی بودجه مناسب و اعتمادسازی، از هنرمندان حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان ما همواره در چارچوب قوانین ایران به فعالیت پرداخته‌اند‌، گفت: باید توجه بیشتری به هنرمندان شود. متاسفانه به هنرمندان ما که بیش از همه نام ایران را در جهان مطرح می‌کنند، کم‌ترین توجه‌ می‌شود.

کفش‌چیان مقدم ادامه داد: صداوسیما و برخی رسانه‌ها‌ آنچنان که برای یک ورزشکار جوان زمان می‌گذارند و او را معرفی می‌کنند، برای یک هنرمند، زمان نمی‌گذارند؛ برای نمونه «فریده لاشایی» هنرمندی که حدود هفت دهه برای هنر ایران کار و فعالیت کرد و چند روز پیش به دیار باقی شتافت‌، اما چندان توجهی به وی نشد.

این هنرمند با تاکید بر اینکه هنرمندان ما در طول سه دهه اخیر حسن نیست خود را نشان داده‌اند، ‌ خاطرنشان کرد: گویا دولت برای فرهنگ و هنر فاقد نقشه راه است و چندان توجهی به اعتلای هنر ندارد، امیدوارم توجه بیشتری به هنرمندان شود.

به گزارش ایسنا، اصغر کفشچیان مقدم متولد ۱۳۴۲ مشهد است. او دکترای هنرهای تجسمی دارد و به عنوان طراح، نقاش، هنرمند حوزه هنر جدید و پژوهشگر و عضو هیأت علمی و استادیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران فعالیت میکند.