حمله اسرائیل را به روش خودمان تلافی می‌کنیم

به گزارش افکارنیوز، بشار اسد در یک مصاحبه با روزنامه ساندی تایمز به سوالات چالشی و گاه احساسی خبرنگار این روزنامه پاسخ داده است.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در ابتدای گفت‌وگو رهبران جهان عرب را متهم به ایجاد زمینه سازی برای مداخله نظامی غرب در سوریه کرد.

اسد در پاسخ به سوال خبرنگار ساندی تایمز که گفت شما دو پسر ۶ و ۹ ساله و یک دختر ۸ ساله دارید؛ احساس شما به عنوان یک پدر از کشته شدن کودکان بی‌گناه در سوریه چیست گفت: مانند هر فرد سوری دیگری وقتی که می‌بینم کودکان کشورم کشته می‌شوند احساس درد و غم و اندوه دارم. اما وظیفه من به عنوان یک رئیس جمهور فقط بیان کلمات نیست، من باید فکر کنم و گام‌هایی برای جلوگیری از خونریزی بیشتر بردارم.

راه‌حل مناقشه سوریه جلوگیری از ورود تسلیحات نظامی از کشورهای همسایه است


وی تاکید کرد؛ راه حل آن حذف شبه نظامیان، تعقیب باندهای مسلح، جلوگیری از ورود تسلیحات و تجهیزات نظامی از کشورهای همسایه، مقابله با خرابکاری و اجرای نظم و قانون است.

اسد در مورد تلاش اتحادیه عرب برای متوقف کردن او گفت: اتحادیه عرب می‌خواهد زمینه را برای مداخله نظامی غرب آماده کند.

رئیس جمهوری سوریه هشدار داد که نتیجه هرگونه مداخله در سوریه یک زلزله بزرگ در کل خاورمیانه خواهد بود.

بشار اسد در پاسخ به این سوال که چرا به نیروهای امنیتی خود اجازه داده به معترضان حمله کنند و چرا هزاران نفر از آنها همچنان در زندان هستند و مورد شکنجه قرار می‌گیرند گفت: ما اشتباهاتی نیز داشتیم اما اینها اشتباهات فردی بودند و مسئولیت آن روی همه دولت نیست. هدف ما به عنوان یک دولت حمله به شهروندان خودمان نیست.

بشار اسد همچنین تاکید کرد که آمار بسیاری از مرگ و میرها اغراق آمیز است، بسیاری از افرادی که مخالفان می‌گفتند کشته شده‌اند هنوز زنده‌اند. آمار تلفات غیرنظامیان از سوی گروه‌های فعال ۳۵۰۰ نفر اعلام شد اما بیش از ۶۱۹ نفر نبود.

طبق گفته بشار اسد، ۸۰۰ نفر از نیروهای نظامی ارتش سوریه نیز کشته شده‌اند.

مطمئن هستم که سوریه سقوط نخواهد کرد

خبرنگار روزنامه ساندی تایمر از اسد پرسید که پیامش برای مادرانی که فرزندان خود را از دست داده اند چیست؟

بشار اسد گفت: طبیعتا من به عنوان پدر با آنها ابراز همدردی می‌کنم. من با بسیاری از خانواده‌ها چه نظامی و چه غیرنظامی ملاقات کرده ام. نشستم و با آنها صحبت کردم.

رئیس جمهور سوریه در ادامه گفت: درگیری در سوریه ادامه خواهد داشت و دشمنان تلاش می‌کنند سوریه را تحت انقیاد خود در بیاورند. اما من مطمئن هستم که سوریه سقوط نخواهد کرد و به مقاومت و پایداری ادامه خواهد داد.

اسد گفت: من ۶ روز بعد از آغاز اعتراضات پروسه اصلاحات را آغاز کردم اما بعد از ۸ ماه برای ما مشخص شد که مساله اعتراضات صلح آمیز نیست بلکه عملیات مسلحانه است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر در انتخابات بعدی ببازد گفت: من از دولت می‌روم اما اینجا می‌مانم برای خدمت به کشورم. من به کشورم خدمت می‌کنم، کشورم نباید به من خدمت کند.

بشار اسد در واکنش به این سوال که آیا فرزندانش تصاویر کشته شدگان جنگ را در تلویزیون می‌بینند؟ گفت: متاسفانه آنها دیده‌اند و اگر مایل هستید شما می‌توانید به آنها در این باره توضیح دهید.

انگلیس تروریست‌های سوریه را به سلاح تجهیز می‌کند

رئیس جمهور سوریه در واکنش به پیشنهاد انگلیس برای کمک به حل بحران در این کشور با رد قاطع آن گفت: ما انتظار نداریم کشوری که خود عامل ایجاد بحران و آتش افروزی در سوریه است به ما کمک کند.

وی ضمن هشدار به انگلیس درباره اینکه خود را درگیر بحران سوریه نکند گفت: انگلیس مورد اعتماد کشورهای خاورمیانه نیست. نقش انگلیس به عنوان یک کشور غیرسازنده در خاورمیانه از مدتها قبل نمایان شده است.

شما نمی‌توانید تاریخ و اعتبار یک کشور را از آن جدا کنید. از مدتها قبل هیچ ارتباطی میان سوریه و انگلیس وجود ندارد.

بنابراین ما به صداقت انگلیس برای حل و فصل مسائل خاورمیانه اعتماد نداریم.

ما برای مجازات اسرائیلی‌ها راه خود را داریم

بشار اسد در مورد حمله اسرائیل به یک مرکز تحقیقاتی دمشق در ماه ژانویه گفت: کشور من همواره از اسرائیل ضربه خورده است اما این به معنی این نیست که ما سریعا به این حمله پاسخ دهیم.

ما برای مجازات اسرائیلی‌ها راه خود را داریم و آنها منظور ما را از تلافی کاملا می‌فهمند. تلافی به معنای موشک در برابر موشک یا گلوله در برابر گلوله نیست. راهی که ما در پیش می‌گیرم قابل بازگو شدن نیست.

ایران، حزب الله و روسیه از ملت سوریه در جنگ با تروریست‌ها حمایت می‌کنند

رئیس جمهوری سوریه اعزام نیروی نظامی از حزب الله و ایران برای مقابله با شورشیان را تکذیب کرد اما درباره این گزارش که سوریه قصد دارد سلاح‌های شیمیایی خود را به حزب الله منتقل کند چیزی نگفت و مایل به مصاحبه نبود.

وی به ساندی تایمز گفت: ما هرگز و به هیچ عنوان درباره سلاح‌هایمان با هیچ کس صحبتی نمی‌کنیم.

بشار اسد همچنین گفت: ایران، حزب الله و روسیه از ملت سوریه در جنگ با تروریست‌ها حمایت می‌کنند. نقش روسیه بسیار سازنده است و نقش ایران نیز حمایت کننده است اما نقش حزب الله دفاع از لبنان است و نه سوریه.

قطر، ترکیه، عربستان، فرانسه، انگلیس و آمریکا از تروریسم حمایت می‌‌کنند

وی تاکید کرد که ما ملتی با ۲۳ میلیون نفر جمعیت هستیم. ارتش ملی داریم و نیروهای امنیتی قدرتمندی داریم بنابر این نیاز نداریم که جنگجویان خارجی از کشور ما حمایت کنند. سوالی که باید مطرح شود در مورد نقش کشورهای دیگر است؛ کشورهایی مثل قطر، ترکیه، عربستان، فرانسه، انگلیس و آمریکا که به صورت مستقیم و غیر مستقیم چه به صورت نظامی و چه غیرنظامی از تروریسم حمایت میکنند.