نماینده‌ای که شب‌ها در مجلس می‌خوابد!

به گزارش افکارنیوز، یکی از ارکان سه‌گانه نظام جمهوری اسلامی ایران قوه مقننه است که اصل شصت و دوم قانون اساسی این نهاد را اینگونه توصیف می‌کند: " مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رای مخفی انتخاب می‌شوند تشکیل می‌گردد، شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و کیفیت انتخابات را قانون معین خواهد کرد ".
نهاد قانون‌گذاری کشورمان با عمر ۱۰۷ ساله خود که فراز و فرودهای مختلفی را پشت سر گذاشته است، هم‌اکنون در ایستگاه نهم مجلس بوده و با احتساب ۴ نماینده میان‌دوره‌ای، ۲۹۰ وکیل مردم در حوزه‌های مختلف انجام وظیفه می‌کنند.

به خوبی روشن است که یکی از ویژگی‌های بارز مجلس شورای اسلامی - که مصداق عینی مردم‌سالاری دینی به شمار می‌رود - حضور نمایندگان قومیت‌های مختلف این مرز و بوم است که هرکدام با انتخاب مردم حوزه انتخابیه‌ خود برای کل ملت وکالت می‌کنند.

در این میان هستند کسانی فارغ از هر حاشیه‌ای، دفاع بحق از حق ملت را سرلوحه کار خویش قرار داده و در این راه گام استوار برمی‌دارند.


اما مجلس هشتم و نهم صدای آشنایی داد که روزهای یکشنبه، شنبه و چهارشنبه یعنی همان روزهایی که مجلس صحن علنی داد، از رادیو سراسری به گوش ملت می‌رسد و از لابلای روزنامه‌های طیف‌های مختلف فریاد می‌زند، صدایی که بلااستثنا راجع به هر طرح، لایحه و هر موضوع اظهار‌نظر می‌کند.

از این جهت در یک فضای صمیممی پای صحبت‌های " نادر قاضی‌پور " که زبانزد عام و خاص است نشستیم که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

در حال حاضر نهاد قانون‌گذاری کشور در میدان بهارستان پایتخت ایران واقع شده و این نهاد علاوه بر صحن علنی که به صورت مثلثساخته شده یک ساختمان هفت طبقه نیز داد و از آن به عنوان دفتر کار نمایندگان استفاده می‌شود و دفتر کار این نماینده نیز در طبقه دوم این ساختمان واقع شده است.

با هماهنگی قبلی بعد از جلسه علنی مجلس در دفتر کار دبیر اول کمیسیون جهاد اقتصادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس حاضر شدیم تا گفتگویی داشته باشم.

دفتر کار این نماینده خارج از راهرو دفتر کاری سایر نمایندگان و در مقابل آسانسور طبقات قرار داد که بدون هیچگونه تشریفاتی فقط یک مسئول دفتر در آنجا حضور داد.

مساحت این دفتر زیاد نیست و دو میز کار به صورت T شکل در آن تعبیه شده و در گوشه آن نیز کمی با فاصله از دیوار چند قفسه برای کتاب قرار داد که علت فاصله آن‌ها با دیو ار را از وی پرسیدم.


در حالی وارد اتاق شدیم که مشغول ثبت و ضبط نامه‌ای بود که ارباب رجوع‌اش از حوزه انتخابیه آورده بود، اجازه فوت وقت نداد، فورا دعوت کرد تا در اتاق حاضر شده و گفتگو را آغاز کنیم و فورا گفتگو را با زبان شیرین آذری شروع کردیم.


در ادامه گفتگوی با نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه که ناگفته‌های از زندگی شخصی و کاری وی است را می‌خوانیم‌:



آقای قاضی‌پور از اینکه وقت گذاشتید تا به سوالات ما پاسخ دهید متشکریم، لطفا مختصری از زندگی خودتان بگویید؟


قاضی‌پور: من نادر قاضی‌پور متولد اول فروردین ۱۳۳۷ ارومیه در یک خانواده مذهبی در منطقه اوچ گنبد(سه گنبد) ارومیه به دنیا آمدم؛ دوران دبیرستان من توام بود با اشتغال، کارگری و چوپانی، باید بگویم از دوران بچگی تا به حال حتی یک بار هم از پدرم پول نگرفته‌ام بلکه خودم تامین معاش کرده‌ام.


آقای قاضی‌پور چند خواهر و برادر دارید و فرزند چندم خانواده هستید؟




قاضی‌پور: ما ۱۱ تا بچه بودیم از یک پدر و مادر که ۳ تا از خواهر و برادرانم در دوران کودکی به رحمت خدا رفته‌اند، در حال حاضر ۴ برادر هستیم و ۴ خواهر، من فرزند چهارم خانواده هستم، دو برادر و یک خواهر از من بزرگتر هستند.


اگر اجازه بدهید از وضعیت تحصیلی‌تان هم بپرسیم.


قاضی‌پور: سال ۱۳۵۶ دیپلم ریاضی گرفتم، در همین رشته وارد دانشگاه اراک شدم، در آن سال کلاس ما ۴۰ نفره بود که ۲۴ نفر از طریق کنکور آمده بودند و ۱۶ نفر با پارتی آمده بودند بخاطر همین مسئله با رئیس دانشگاه درگیر شدم و برگشتم ارومیه، مجددا در کنکور شرکت کردم و سال ۶۴ در رشته فیزیک کاربردی مدرک کارشناسی گرفتم، در حال حاضر نیز کارشناس ارشد مدیریت دولتی هستم.

پس زمان دانشجویی نیز روحیه انتقادی داشتید؟



قاضی‌پور: بله، داشتم.


آقای قاضی‌پور زمان دانشجویی شما مصادف با انقلاب بود، در این برهه چه وضعیتی داشتید؟


قاضی‌پور: ‌همزمان با شروع انقلاب فعالیت‌های ما هم شروع شد و در جهاد دانشگاهی و انجمن دانشگاه بودم البته زمانی که در دانشگاه بودم در منطقه عملیات نظامی هم فعالیت داشتم، بعد از تعطیلی دانشگاه‌ها مدت مدیدی هم در جنوب کشور حضور یافتم، در زمان جنگ نیز یعنی سال ۶۱ و ۶۲ در لشکر ۳۱ عاشورا بودم، چندین بار هم زخمی شدم.


جانباز هستید؟

قاضی‌پور: بله، جانباز ۳۰ درصد هستم.


در این مدت مسئولیتی هم داشتید؟

قاضی‌پور: ‌ شهریور سال ۶۴ که لیسانس گرفتم، رفتم شهرستان پیرانشهر بخشدار بودم و از آنجا نیز رفتم به سردشت و فرماندار این شهرستان شدم.

تا قبل از نمایندگی چه پستی داشتید؟


قاضی‌پور: بعد از فرمانداری رفتم استانداری آذربایجان غربی و در دفاتر مختلف و همزمان در چندین عرصه مشغول شدم، به عنوان رئیس دبیرخانه شورای تامین، مشاور امنیتی، رئیس ستاد حوادث، مدیرکل امور اجتماعی، مدیر‌کل رسیدگی به شکایات، رئیس ستاد انتخابات و در دفاتر مختلف بودم و تا قبل از مجلس هشتم کارمند استانداری بودم.
آقا قاضی‌پور لطفا بفرمایید چطور شد وارد مجلس شدید؟


قاضی‌پور: بنده در دوران خدمتگزاریم هیچگونه عشق و علاقه به مجلس نداشته‌ام، در زمان ثبت‌نام کاندیداهای مجلس هفتم برخی دوستان آمدند و به اصرار ما را ثبت نام کردند ولی متاسفانه به ما صلاحیت ندادند، مردم هم دو روز مانده به انتخابات مجلس هفتم که ۱۹ اسفند ۱۳۸۲ برگزار شد، رفتند و پوستر ما را در شهر نصب کردند و روز جمعه که رای‌گیری شد خیلی‌ها، هر چند که ما نبودیم ولی به ما رای دادند و اصولا باید آن انتخابات را باطل می‌کردند چون آرای باطله بیشتر از آرای صحیح بود.


ظاهرا در آستانه انتخابات مجلس نهم نیز ابتدا رد صلاحیت شدید بعد تایید صلاحیت، درست است؟

قاضی‌پور: بله، در انتخابات مجلس هشتم نیز ۴ روز قبل از برگزاری انتخابات ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه صلاحیت ما را تایید کردند در مجلس نهم نیز ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۲ روز مانده به انتخابات ما را تایید صلاحیت کردند، یک برگه فرستادند و گفتند مسلمان شدی(باخنده(



وضعیت آرای ماخوذه شما به صورت بود

قاضی‌پور‌: مردم قهرمان ارومیه حدود ۱۹۳ هزار رای دادند که دو برابر بیشترین آرای ماخوذه‌ای بود که ۱۵ ساله‌ها نیز رای دادند.


فکر می‌کنید چرا مردم شمار ا بار دیگر انتخاب کردند؟



قاضی‌پور: نمی‌دانم، ولی شاید به خاطر ایستادگی بنده روی گفته‌هایم بود و این مسئله باعثشد.


آقای ‌قاضی‌پور شما تقریبا در خصوص تمامی طرح‌ها و لوایحی که در مجلس مطرح می شود اظهار‌نظر می‌کنید، آیا این موضوع دلیل خاصی دارد و لطفا بفرمائید تا چه میزان در خصوص این طرح‌ها و لوایح مطالعه دارید؟



قاضی‌پور: ببین پسرم من وظیفه‌ام دفاع کردن از حق و حقوق ملت است و باید نان حلال ببرم سر سفره‌ام. پس باید کار خودم را انجام بدهم؛ روی میز را نگاه کنید(طرح و لوایح مختلفی وجود داشت) این طرح و لوایح را باید به دقت مطالعه کنم و نقاط قوت و ضعف آن را بگویم پس باید بدون توجه به این موضوعات کارم را انجام بدهم.


وقتی برخی نماینده‌ها با خانواده‌شان هستند، من اینجا هستم و این طرح‌ها و لوایح‌ها را مطالعه می‌کنم، بنده تمام طرح‌ها و لوایح‌ها را مطالعه می‌کنم، پرسیدن را عار نمی‌دانم، از نمایندگان متخصص استفاده می‌کنم، تا دستور روز بعدی مجلس را مطالعه نکنم شب نمی‌خوابم به طور مثال الان چند لایحه وجود دارد که هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته است ولی آن‌ها را کامل مطالعه کرده‌ام و اشکالات آن را نیز نوشته‌ام تا به موقع مخالفت کنم، قانون کار، لایحه اصلاح قانون نظام صنفی و … از جمله این لوایح و طرح‌ها هستند که پیشاپیش مطالعه کرده‌ام.




معمولا تا ساعت چند در دفتر کارتان هستید؟



قاضی‌پور: من اکثر شب‌ها در مجلس می‌خوابم؛ همین جا در دفتر کارم یک اتاق کوچک درست کرده‌ام اگر کارم تا بیش از ساعت ۱۰:۳۰ شب طول بکشد همین جا می‌خوابم.



واقعا، شبها تنها اینجا می‌خوابید!


قاضی‌پور: بله، می‌توانید اتاقی که درست کرده‌ام را ببینید.


(ناگفته نماند فاصله فایل‌های کتاب با دیوار که در ابتدای گفتگو اشاره کردم به خاطر این موضوع بود‌، آقای قاضی‌پور در همان دفتر کار خود فایل‌های موجود را کمی با فاصله از دیوار قرار داده و پشت این فایل جای برای استراحت درست کرده است که با یک زیرانداز و چند تخته پتو و بالشت بدون هیچ‌گونه امکانات دیگری در آن جا شب را به صبح می‌رساند(.


خانواده‌تان تهران نیستند؟


قاضی‌پور: نه، خانواده‌ام ارومیه هستند.


پس هر سه هفته به آن‌ها سر می‌زنید؟


قاضی‌پور: نه، من هر چهارشنبه می‌روم و شنبه‌ها برمی‌گردم؛ سه شب ارومیه هستم و چهار شب تهران هستم.


تهران خانه ندارید؟

قاضی‌پور: ما از قدیم‌الایام در تهران خانه داریم‌ ولی بعضی وقت‌ها می‌روم فقط سر می‌زنم، منزل ما طبقه دوم خانه برادر کوچکترم است که گاهی می‌روم.



خانه‌تان کدام منطقه تهران قرار دارد

قاضی‌پور: شرق تهران، سمت میدان سبلان.



علت اینکه شب‌ها در مجلس می‌خوابیدچیست؟

قاضی‌پور: عرض کردم که اگر کارم تا ۱۰:۳۰ شب طول بکشد اینجا می‌خوابم؛ ما در این مجلس حقوق می‌گیریم پس باید کار کنیم که این حقوق حلال باشد، من باید تمام طرح‌ها و لوایحی که در دستور کار مجلس است را مطالعه کنم این کار را می‌کنم، عرض کرم تا دستور روز بعد مجلس را نخوانم، نمی‌خوابم و این به خاطر این است که من فقط از مجلس حقوق می‌گیرم و از جای دیگر حقوقی دریافت نمی‌کنم پس باید حقوقم حلال باشد.



آقای قاضی‌پور امکان دارد بفرمایید حقوق دریافتی شما از مجلس چه قدر است؟


قاضی‌پور: در مجلس بیشترین حقوق را به من می‌دهند با در نظر گرفتن جانبازی‌ام، ‌ ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق ماهانه‌ام است در ضمن اضافه‌کاری و حق ماموریت هم نداریم.


یک بحثدیگری که وجود دارد و شما معمولا تکرار می‌کنید موضوع نمایندگان شهرستانی و نمایندگان تهرانی است‌، فکر نمی کنید که…


قاضی‌پور: نه من هیچ وقت دنبال بحثقومیتی کردن مسئله نیستم ولی وقتی نماینده‌ای خودش را نماینده‌تر می‌داند و ۱۰ دقیقه صحبت می‌کند و به ما اجازه نمی‌دهند من این مسئله را می‌گویم.


آقای قاضی‌پور سوال پایانی، چند فرزند دارید؟


قاضی‌پور: ۲ تا دختر و ۲ تا پسر که دخترانم خانه‌دار هستند و پسرانم هم محصل هستند.