بازاری که هنوز به دست چینی‌ها نیفتاده است
گروه اقتصادی:

راسته مارک فروش‌ها عجیب تر از چیزی است که فکرش را بکنی. هم به لحاظ حال وهوا وهم جنسی که خرید و فروش می شود. از یک طرف عده‌ای برای اینکه توی چشم باشند سری به این راسته زده‌اند تا با مارک‌های ۱۰۰تومانی، مدل و نوع پوشش خود را به به دوستان و نزدیکان‌شان نزدیک کنند و عده‌ای هم تاجر، که آمده‌اند جنس‌هایشان را با مارک‌های تقلبی تزئین کنند و مشتری‌هایشان بیشتر شود. این وسط فقط فروشنده‌های این راسته هستند که بدون توجه به هیچ کدام از اینها نشسته‌اند و دارند سازشان را با پول‌های که به دست می آورند کوک می کنند. فروشندگانی که حتی برخی از مارک ها را هم نمی شناسند!

به گزارشافکارنیوز، در بازار بزرگ تهران بازاری وجود دارد به نام بازار مارک فروش‌ها. تعداد مغازه‌های آنجا آن قدری هست که نتوانی با مقیاس عدد بسنجی شان. مارک‌هایی که اگر اینجا را نبینی باورت می‌شود که اصلند و برای بودنش روی لباس، کیف یا کفشت ممکن است چند برابر اندازه واقعی پول بابت‌شان بدهی. اما وقتی مغازه ها را می بینی که به چه راحتی مارک مورد نظرت را در تعداد خواسته شده به تو می فروشند تمام تصوراتت درباره برند و مارک به هم می ریزد.

در این بازار با توجه به سفارش مشتری، جنس مارک ممکن است نخی، ساتن، پلی استر یا چرم باشد. البته مارک ها با توجه به اینکه چطور از آنها استفاده شود، نام های متفاوتی دارند. مثلا حرارتی، پرچی، چاپی، ژله ای، گلدوزی و دوختی. اینجا مغازه دارها خودشان یا تولید کننده اند، یا توزیع کننده اصلی! برای همین هیچ محدودیتی در تولید یا فروش برندها را ندارند.

تولید کنندگان این برندها هم ابایی ندارند از اینکه بگویند کپی برندهای خارجی را می فروشند و دراین باره توضیح می دهند: " تولید کننده برای اینکه جنسش فروخته شود یا بتواند برای خودش برندی تولید کند، مجبوراست اول از یک برند معروف استفاده کند تا رضایت مشتری را جلب کند، وقتی مشتری اطمینان کامل پیدا کرد، می تواند به راحتی اسم مورد نظر خودش را به جای برند قبلی جایگزین کند "

در راسته مارک فروش ها یک پاساژ دوطبقه هم وجود دارد که طبقه همکف، تمام مغازه‌ها تولید کننده مارک هستند. داخل مغازه‌ها را که نگاه می کنی پراست از مارک‌های مختلف با رنگ‌ها و اندازه‌های متنوع جهت نصب روی لباس، کیف، کفش، ساک و…هر کدام از این بازاری ها هم درمورد کارشان نظرات جالبی دارند مثلا یکی از کسبه می گوید: مارک، شناسنامه جنس است. فارغ از برند بودن یا نبودنش. مارک داشتن یک جنس خیلی مهم است. در حقیقت برند نقش تزئین کننده جنس را به عهده می گیرد. حالا برای کسی که آمده سراغ جنس و نمی داند این جنس ایرانی است یا خارجی، برایش مهم این است که چه مارکی روی لباسش است.

جالب است که این فروشندگان از اینکه خریداران فریب این مارک های قلابی را می خورند ناراحت نیستند و می گویند: چرا باید ناراحت باشیم. الان مغازه دارها قسم می خورند که جنس ایرانی کیفیتی بالاتر از بسیاری از مارک های خارجی را دارد، اما مشتری وقتی می خواهد جنس خارجی بپوشد، مغازه دار که نمی تواند جنسش را آتش بزند، می آید چند تا مارک می خرد و می چسباند روی شلوار یا تی شرت و اتفاقا چند برابر قیمت هم می فروشد.

مهمترین نکته دراین بازار پر رونق قیمتهای نازل این مارکهای مختلف است. مثلا قیمت هر مارک کوچک پارچه ای ۱۰تومان است. هر بارهم یکی از برندها، محبوب و پرطرفدار می شود. بنا به گفته کسبه این بازار درحال حاضرمارکهای Tommy، Puma D&G جزو پرفروشها هستند و از قیمت های متنوعی هم برخوردارند. مثلا مارک لباسی قیمتی ندارد از ۱۰تومان شروع می شود تا نهایتا۳۰۰تومان اما مارک کفش با توجه به اینکه فلز دارد و تزئینات، قیمت های بالاتری دارد حدود۳۰۰۰تومان.