به گزارش افکارنیوز، دولت پاکستان در پاسخ به هشدار آمریکا برای انصراف این کشور از مشارکت در پروژه خط لوله گاز ایران، اجرای این طرح را در راستای نیازهای اقتصادی و انرژی این کشور دانست و بر اجرای آن تاکید کرد.

در پی هشدار سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به دولت اسلام آباد مبنی بر نقض قوانین تحریم ایران با اجرای خط لوله گاز ایران به پاکستان، خانم " حنا ربانی کهر " وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد که کشورش برای تضمین رشد مستمر اقتصادی نیازمند تامین منابع انرژی دایم و ارزان است.

گفتنی است در پی سفر آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان به ایران در هفته گذشته برخی منابع دولتی پاکستان اعلام کردند که قرار است کلنگ آغاز پروژه احداثخط لوله گاز ایران به این کشور طی روزهای آینده به زمین بخورد.

نیمی از این پروژه که در خاک ایران است تقریبا تکمیل شده است و دولت پاکستان باید ادامه این خط لوله را از نقطه مرزی ایران با هزینه ای بالغ بر ۱ و نیم میلیارد دلار احداثکند. قرار شده است ایران برای کمک به طرف پاکستانی برای احداثاین خط لوله ۵۰۰ میلیون دلار وام در اختیار اسلام آباد قرار دهد.

دولت واشنگتن از سال ها قبل نسبت به انجام این پروژه به دولت اسلام آباد هشدار داده است اما مقامات پاکستانی تاکید دارند که نیاز آنها به گاز ایران برای تامین برق برای این کشور حیاتی است.

روز گذشته " پاتریک ونترل " سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران در واشنگتن گفت که اگر دولت پاکستان با ایران برای انجام پروژه خط لوله گاز به توافق برسد این مساله می تواند نقض جدی و صریح قانون تحریم های آمریکا علیه ایران باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه واشنگتن پاکستان را چگونه مجازات خواهد کرد؟ گفت: " ما الان درباره مساله ای فرضی(خط لوله) صحبت می کنیم. ما باید بررسی کنیم و ببینیم که دقیقا(با اجرای این پروژه) چه نوع تخلفی(از قوانین تحریم) انجام خواهد شد و من در حال بررسی این موضوع هستم که آیا ببینم می توانم اطلاعات فنی در این باره به شما بدهیم یا خیر. "

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود که آمریکا به نیازهای پاکستان به انرژی توجه دارد و در این زمینه به مذاکره با مقامات اسلام آباد ادامه می دهد و از طریق هیات دو جانبه به کاهش نیازهای پاکستان کمک خواهد کرد.

اما در مقابل خانم حنا ربانی وزیر خارجه پاکستان با تاکید بر اینکه پاکستان در این زمینه بنا بر مصالح و نیازهای خود تصمیم می گیرد گفت: " پاکستان باید آنچه را که می تواند و در جهت منافع ملی خود می داند، انجام دهد. "

ربانی افزود: " پاکستان از مساله کمبود انرژی رنج می برد و این مساله به طور مستقیم بر صنعت و رشد اقتصادی پاکستان تاثیر منفی دارد. گاز ارزان ترین کالایی است که می توان با آن برق تولید کرد. "

ربانی با تاکید بر اجرای پروژه خط لوله گاز ایران به پاکستان افزود:" اجرای این پروژه تنها نیمی از نیازهای ما به انرژی را تامین می کند و همه نیازهای ما را برآورده نخواهد ساخت.