قانونگذاران آمریکایی خواستار تجدید نظر در کمک نظامی واشنگتن به مصر شدند

به گزارشافکارنیوز، همزمان با آغاز اجرای خودکار بودجه دولت آمریکا که در پی عدم توافق کنگره و کاخ سفید در راستای کاهش کسری بودجه تریلیون دلاری این کشور اجرایی شده است، گروه رو به رشدی از قانونگذاران آمریکایی که نگران بی ثباتی سیاسی در مصر و از طرف دیگر کاهش بودجه دولت واشنگتن هستند، عقلانیت تامین کمک های نظامی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار در سال برای قاهره را به چالش کشیده و اینطور استدلال کرده اند که بررسی اجرای چنین سیاستی در برابر مصر دیر شده است.

بر اساس این خبر، قانونگذاران آمریکایی اعلام کرده اند که با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن دولت جدید مصر و روابط نگران کننده قاهره با اسرائیل، گشاده دستی های واشنگتن که شامل ناوگان بزرگی از تانک های «M۱A۱» و جنگنده های «اف ۱۶» برای ارتش مصر می شود، می توانند نتیجه ای معکوس در پی داشته باشند.

در این خبر آمده است که بحثدرباره بسته کمک مالی جنجالی واشنگتن به مصر در دستور کار نشست «جان کری» وزیر امور خارجه جدید آمریکا با سران مصر در قاهره قرار دارد.

کری استدلال کرده است که جدا شدن از مصر اشتباه است، در عین حال او مجبور است که با صدای بلندتری برای بررسی سیاست تامین بودجه نظامی مصر که یک دهه پیش و در یک زمینه سیاسی بسیار متفاوت از شرایط فعلی قاهره بنا شده است، استدلال کند.

واشنگتن پست نوشت: منتقدان مصر در مجلس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا در سال جاری میلادی لوایحی را ارائه کرده اند که هدف از آنها ایجاد توقف موقتی و یا پایان بخشیدن کامل به ارسال محموله های تجهیزات نظامی به مصر بوده است.

قانونگذاران کنگره آمریکا در قالب مصاحبه خود اعلام کرده اند که اگرچه این لوایح از حمایت گسترده ای برخوردار نبوده اند، اما استدلال های نهفته در زیر بنای آنها توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

«ورن بوچانان» نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا که اخیرا با معرفی لایحه ای، خواستار تعلیق کمک های نظامی و غیرنظامی آمریکا به مصر شده، در این باره اعلام کرده است که: ما چرا باید میلیون ها دلار به مصر بدهیم در حالیکه از نظر من این کشور دوست آمریکا نیست؟ ما در دریایی از بدهی در حال غرق شدن هستیم پس چرا باید این میزان ول را در بخشی از جهان که تمایلی به ما ندارند، ‌ خرج کنیم؟

علاوه بر این، «جیمز اینوفه» سناتور جمهوریخواه سنای آمریکا نیز در تاریخ ۳۱ ژانویه سال جاری خواستار توقف موقتی کمک های نظامی واشنگتن از جمله ناوگانی از هواپیماهای «اف ۱۶» به مصر شد و اعلام کرد که چنین تعلیقی پیام قاطعانه ای برای «محمد مرسی» رئیس جمهوری مصر خواهد داشت.

اینوفه مدعی شده است که ارتش مصر دوست آمریکا و رئیس جمهوری این کشور دشمن دولت واشنگتن است.

این در حالیست که تعداد دیگری از دموکرات ها در کمیته روابط خارجی نیز از موضع این جمهوریخواهان در قبال مصر حمایت کرده اند.

«خوان ورگاس» دموکرات ایالت کالیفرنیا در این باره مدعی شده است که از اینکه شاهد این باشد که تسلیحات آمریکا از جمله جنگنده های پیچیده اف ۱۶(توسط مصر) علیه اسرائیل استفاده شوند، بیزار است.

بر اساس این خبر، مصر و رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۷۹ میلادی و زمانی که واشنگتن میانجی حصول قرارداد صلح «کمپ دیوید» بین قاهره و تل آویو شد، بزرگ ترین دریافت کنندگان کمک های خارجی آمریکا بوده اند.

واشنگتن پست نوشت که قرارداد کمپ دیوید رکن اصلی سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه را تشکیل می دهد.

تاکید قانونگذاران آمریکایی به ضرورت بررسی کمک های نظامی ادامه دار این کشور به مصر در حالی گزارش می شود که وزیر خارجه جدید آمریکا در جلسه استماع خود با سوالاتی درباره رئیس جمهور مصر و فروش تجهیزات نظامی به قاهره روبرو شد که در پاسخ به این سوالات ضمن اشاره به اینکه حذف مصر به ضرر منافع آمریکا خواهد بود، اعلام کرد که: مصر یک چهارم جهان عرب است و در هر چیزی که ما تمایل داشته باشیم در خاورمیانه اتفاق بیفتد، نقشی حیاتی دارد.