تامین تسهیلات ارزی و ریالی خودروسازان

به گزارش افکارنیوز، محمود احمدی‌نژاد یکشنبه در جلسه کارگروه تولید که در وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار شد، ضرورت رفع ریشه‌ای تمام موانع و مشکلات عرصه تولید را مورد تاکید قرار داد و گفت: مسئولیت امروز ما این است که با اتخاذ راهکارهای مناسب و راهگشا اجازه ندهیم که تولید کشور با مشکل مواجه شود و به واسطه آن دشمنان ملت ایران بر تأثیرگذاری اقدامات خود امیدوار شوند.

رییس‌جمهور گفت: کارگروه حمایت از تولید باید با تشویق و ترغیب بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی در جهت تسهیل شرایط برای فعالیت مطلوب تولیدکنندگان تلاش کند.

وی تصریح کرد: باید فرآیند واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای تسهیل شود تا بدین وسیله بخش تولید از رونق بشتری برخوردار شود.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: به فضل الهی ملت ایران با تلاش مسئولان و همکاری و مشارکت تولیدکنندگان از شرایط کنونی عبور کرده و قوی‌تر و پرتوان تر از گذشته به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.

رییس‌جمهور در این جلسه همچنین بر ضرورت تسهیل در تأمین تسهیلات و ارز مورد نیاز تولیدکنندگان تأکید کرد.

در این جلسه که به منظور بررسی وضعیت، تولید و اتخاذ راهکارهای برون‌رفت از آنها تشکیل شده بود، گزارشی از روند فعالیت‌ها در بخش‌ تولید و جایگاه تولیدات کشور در بازارهای جهانی، ارزش تولیدات محصولات صنعتی، روند تولید سالانه محصولات مهم، میزان واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای، چگونگی اعطای تسهیلات و روند تکمیل طرح‌های سرمایه‌گذاری کشور ارائه شد.

همچنین در این جلسه پیشنهاداتی در خصوص اصلاح مصوبه و تخصیص مابقی منابع صیانت از تولید، تسهیل در باز پرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی، تأمین ارز مورد نیاز مواد اولیه و واسطه‌ای واحدهای بزرگ تولیدی از طریق بانک مرکزی، تخصیص کامل طرح‌های تملک سرمایه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور تأمین کمک‌های فنی اعتباری، توسعه صنعتی و تأمین فناوری‌های مورد نیاز صنایع، تأمین منابع صندوق حمایت از تولیدات صنعتی و یکپارچه‌سازی و تبادل اطلاعات بین تمام دستگاه‌های اقتصادی کشور از طریق شناسه کسب و کار ارائه و مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفت.

برخی از مصوبات کارگروه تولید به شرح زیر است:

۱ - تصویب پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب طرح صیانت از تولید با هدف کمک به واحدهایی که با مشکل مواجه شده‌اند، برای توزیع به استان‌های کشور

۲ - تصویب پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی جهت اتمام طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالا(مهر ماندگار به تعداد ۱۸۸ طرح و بیش از ۴ هزار پروژه نیمه تمام در حوزه صنعت و معدن)

۳ - دستور پرداخت ارز مبادلاتی برای تأمین مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز تولید برای تولیدکنندگان و واحدهای بزرگ صنعتی

۴ - تامین تسهیلات ریالی مورد نیاز خودروسازی از طریق بانک مرکزی و نیز تامین تسهیلات ارزی از محل ارز مبادله‌ای به میزان وثیقه‌ای که واحدهای تولیدی نزد بانک مرکزی قرار می‌دهند.

۵ - سرعت‌بخشی به پرداخت تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی به واحدهای تولیدی معرفی شده

۶ - اجازه طولانی‌تر کردن بازپرداخت تسهیلات ارزی واحدهای تولیدی که جهت سرمایه‌گذاری خود از منابع حساب ذخیره ارزی استفاده کرده‌اند(بسته به نوع و رشته صنعتی و میزان سرمایه‌گذاری)

۷- دستور تخصیص و پرداخت ۴۰ میلیارد تومان جهت تقویت صندوق حمایت از تولیدات صنفی