مراقب خرید آجیل شب عید خود باشید

به گزارش افکارنیوز، مهندس مریم السادات موسوی زاده با اشاره به اینکه در صورت خرید آجیل به صورت فله و رو باز باید تاکید کرد: آجیل تازه نباید هیچ گونه بوی نامطبوعی داشته باشید و نه بوی ماندگی، نه بوی تند و ترشیدگی.

وی ابرازکرد: تاحد امکان آجیل عید خود را از فروشگاههای معتبر که اجناسی با کیفیت، مرغوب و تازه عرضه می کنند، خریداری کنید، از خرید گذری یا خرید از دستفروشان خودداری کنید.

این کارشناس با اشاره به این نکته که به ظاهر آجیل در هنگام خرید دقت شود، یادآور شد: وجود حفره یا کپک زدگی از نشانه های کهنگی آجیل است. اگر در میان آجیل بقایای حشرات مرده یا زنده را دیدید، بدانید که آجیل کهنه و فاسد است.

مدیر نظارت بر مواد خوراکی آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: از خرید پسته هایی که پوست بسیار زرد و براق یا مغز قرمز رنگ شده دارند، خودداری کنید همچنین از مصرف و خرید تخمه‌های پررنگ که به رنگ مصنوعی به این شکل در آمده‌اند نیز جلوگیری کنید.

موسوی زاده تا کیدکرد: نگهداری آجیل و خشکبار در مکان های مرطوب موجب کپک زدگی و قارچ زدگی می‌شوند که هم موجب تغییر شکل ظاهری، بوی نامطبوع می‌شود و هم در اثر ترشح بعضی از سموم، عوارض مختلفی در مصرف کننده ایجاد می نماید.

وی خاطرنشان کرد: از مصرف مغز گردوهای سیاه شده که عمدتاً به دلیل رشد کپک ها و قارچ ها بوده و در اثر رشد این عوامل سموم خطرناکی در آن ایجاد می شود، بایستی خودداری کنید.

بهداشت محیط نقش مهمی در ارتقاء شاخصهای بهداشتی دارد

همزمان با روز ملی بهداشت محیط از ۳ واحد نمونه صنفی به دلیل رعایت اصول و مقررات بهداشتی در شهرستان سیریک تجلیل شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک با اشاره به نقش و جایگاه بهداشت محیط در کاهش بیماریهای منتقله از آب و غذا، گفت: مصرف غذای سالم تأثیر بسزایی در کاهش بیماریها به ویژه بیماریهای مزمن و افزایش طول عمر دارد، از این رو یکی از مهمترین وظایف بهداشت محیط نظارت بر چگونگی تهیه و عرضه مواد غذایی می باشد.

دکتر " احسان علیزاده " با اشاره به نقش بازرسین بهداشت محیط در ارتقای شاخصهای بهداشتی افزود: بازرسین بهداشت محیط نقش مهمی در جهت ارتقاء شاخصهای بهداشتی شهرستان دارند و با توجه به نزدیک شدن تعطیلات نوروزی و ورود مهمانان به این شهرستان نظارت بیشتری بر اماکن بین راهی بازارچه معیشی، اغذیه فروشی‌ها، رستوران‌ها، ‌ نانوایی‌ها و مدارس اسکان مسافر و … صورت می گیرد.

وی ادامه داد: سالم سازی آب و مواد غذایی از طریق کلرسنجی و نمونه گیری، جمع آوری عرضه کننده‌های سیار مواد خوراکی و برخورد با متخلفین از اقدام هایی است که در ایام نوروز به صورت ویژه صورت می‌پذیرد.

زینب آتین کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط شهرستان سیریک با اشاره به ضرورت تشدید بازدیدهای بهداشتی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی ایام نوروز ارائه داد و افزود: از ابتدای بهمن سالجاری تاکنون ۲ مرحله بازدید از مراکز و اماکن شهر سیریک و گروگ و اماکن بین راهی میشی صورت گرفته است که ۶ مورد به تعزیرات معرفی شده است.