مساجد، بزرگترین شبکه فرهنگی در کشور

به گزارش افکارنیوز، سید محمدحسینی روز دوشنبه در همایش فعالان مساجد آذربایجان غربی که به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس کانون های مساجد کشور برگزار شد اظهار داشت: در سال های اخیر گام های بلندی در راستای توسعه کمی و کیفی مساجد استان برداشته شده که افزایش کانون های فرهنگی و هنری مساجد از ۲۵ کانون به ۴۷۲ کانون نشان دهنده این رشد و توسعه در آذربایجان غربی است.

وی افزود: کانون های فرهنگی هنری باید در جذب جوانان به مساجد کوشا باشند چرا که مساجد پایگاه های عبادت و معرفت هستند.

وی اضافه کرد: ساخت مسجد در اولین گام ورود به مدینه توسط پیامبر اکرم(ص) نشان دهنده جایگاه و اهمیت مساجد در اسلام است و باید از تمامی ظرفیت های مساجد بهره کافی را برد.

وی اظهار کرد: مساجد از همان ابتدای تاسیس پناهگاه و مرجع مردم بوده اند و در دوران انقلاب اسلامی نیز مساجد با تربیت نیروهای انسانی متعهد و متدین و ساماندهی آنها و ایجاد انسجام و اتحاد در بین آنها زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی افزود: قدرت و صلابت مساجد آذربایجان غربی در دوران دفاع مقدس بیش از پیش آشکار شد و مساجد به پایگاهی برای مردم در دفاع از توفان‌ها تبدیل شد.

حسینی گفت: بنای کانون‌ها باید جذب جوانان و اجرای برنامه های متعدد علمی فرهنگی هنری دینی و قرآنی باشد تا بتواند استعداهای جوانان و نوجوانان مسجدی را هدایت کنند.

وی ادامه داد: پیوند نوجوان و جوان با مسجد و ارتباط مستمر فعالیت های دینی را در نوجوان شکل می دهد و او را در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی تربیت می کند و از جذب آنها در فرقه‌ها و عرفان های نوظهور جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه فعالان مساجد در رونق مساجد نقش بسزایی دارند افزود: دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری به دنبال گسترده کردن فعالیت‌ها است.

وی، جذب جوانان و نوجوانان و آشناسازی آنها با معارف اسلامی و قرآنی، مدیریت استعدادهای آنها، هدایت افکار فعالان مسجدی در تنگناها با استدلال های محکم و مطالعه شده روحانیون و به روز کردن اطلاعات با توجه به مسائل نوین مطرح شده در جهان را از جمله نکاتی عنوان کرد که باید توسط مدیران کانون‌ها رعایت شود.

وی اضافه کرد: مسئولان کانون‌ها باید ظرفیت خود را بالا ببرند و با سعه صدر با مراجعان مسجدی برخورد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید همه مساجد بر مبنای تقوا بنا نهاده شود و افراد متقی، کار هدایت و برنامه ریزی برای جوانان را عهده دار شوند.

حسینی با اشاره به اینکه مساجد در نظام جمهوری اسلامی، اصل و محور هستند، گفت: این اماکن مذهبی باید الگویی برای جهان اسلام باشد و نباید تنها در نماز خلاصه شود.

وی از مدیران کانون‌ها خواست در جذب کمک های خیران در پیشبرد اهداف خود تلاش کنند.

وی اضافه کرد: باید نیروهای نخبه هر محله را در مساجد جمع آوری کنیم و روی آنها سرمایه گذاری اساسی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در صورت بی اعتنایی به مساجد باید نگران عواقب آن نیز بود چرا که این بی اعتنایی شکست و ناکامی به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: اگر امروز تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان بلااثر است به پشتوانه مساجد است و باید حضور خود در این پایگاه های مذهبی را تقویت کنیم.

حسینی افزود: اگر می خواهیم در جنگ فرهنگی و اقتصادی موفق شویم باید مساجد کارسازی کنند و فرزندان ایران اسلامی را با این هجمه‌ها آشنا سازند.

وی کانون های فرهنگی هنری مساجد را منادی وحدت عنوان کرد و افزود: باید با وحدت و انسجام اختلافات را کنار گذاشته و از بازی در زمین دشمن بپرهیزیم.

وزیر ارشاد در ادامه افزود: دشمن از دست ما عصبانی است و این به دلیل پیشرفت های ملت ایران می باشد.

وی اظهار داشت: به رغم تحریم های دشمنان علیه ایران پروژه های عمرانی و طرح های مهر ماندگار با سرعت انجام می گیرد كه از جمله آنها اتمام تالار فرهنگی هنری ارومیه می باشد.