جعفر دهقان: سه‌بار تست گریم گرفتند تا شبیه «رضا شاه» شوم

به گزارشافکارنیوز، این بازیگر سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: ابتدای کار سه‌بار از من تست گریم گرفتند تا در نهایت شبیه کاراکترم شوم. تمام موهایم را دکولوره کردند‌، برایم سبیل گذاشتند، ‌ بینی‌ام را قالب‌گیری کردند و برایم ابروهای اضافه بافتند تا اینکه به گریم‌ نهایی رسیدیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا خودتان هم در گریم صورت‌تان پیشنهادی ارائه دارید؟ گفت: قطعا خودم هم نظر دادم، چرا که هر فردی صورت خودش را به خوبی می‌شناسد. بنابراین گریم رضا شاه روی صورتم با همفکری خودم هم بود.

بازیگر نقش «رضا شاه» در ادامه گفت‌وگوی خود کاراکترش را اینگونه توصیف کرد: من پیش از «معمای شاه»، در دو کار دیگر تلویزیون هم نقش رضا شاه را ایفا کرده بودم و این تجربه تازه‌ای برایم نیست، اما در ابتدای کار که از سوی آقای ورزی پیشنهاد ایفای نقش رضا شاه به من داده شد، فکر می‌کردم مثل دیگر کارها گذراست و فقط قرار است با چندین سکانس رضا شاه را به تصویر بکشد، اما زمانی که وارد شدم دیدم حجم کار خیلی بالاست و می‌تواند دیده شود و فقط در حد چند سکانس نیست.

وی در عین حال گفت: برای من به عنوان یک بازیگر خیلی مهم بود که بدانم حجم نقشی که قرار است ایفا کنم چقدر است. خوشبختانه در «معمای شاه» حجم کار بالاست و کاملا مشخص است که رضا شاه کیست؛ به‌ویژه که از لحاظ فیزیکی با گریمی که آقای خلج انجام داد به کاراکترم خیلی نزدیک‌تر شدم و برایم جذاب‌تر شد.

دهقان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه برای ایفای نقش رضا شاه در «معمای شاه» از تجربیات سایر بازیگران استفاده کردید؟ خاطر نشان کرد: من در ایفای این نقش فقط با کارگردان آقای ورزی صحبت کردم و در واقع با توجه به اطلاعات و دانسته‌های خودم و همچنین عکس‌ها و مطالبی که موجود بود و نیز رجوع به فیلمنامه‌ی «معمای شاه» به کاراکترم نزدیک شدم.

این بازیگر درباره اینکه شباهت کاراکترها در آثار تاریخی چقدر می‌تواند موثر واقع شود؟ اظهار کرد: یک‌سری شخصیت‌های تاریخی مثل رضا شاه هرچه شبیه‌تر باشند قطعا تاثیرگذاریش هم روی مخاطب بیشتر است و مخاطب بیشتر می‌تواند با کاراکتر هم‌ذات پنداری کند. چرا که نقش را راحت‌تر باور می‌کند تا اینکه ما بخواهیم یک چهره غیرشبیه را به قصه بیاوریم. اگر کاراکتر مورد نظر به چهره واقعی شخص شبیه نباشد، در عوض باید قصه به قدری دقیق‌، درست و جذاب باشد تا بیننده آن را باور کند.

وی افزود: شخصیت‌های تاریخی افرادی هستند که عکس‌هایشان موجود است و همه مردم آنها را دیده‌اند. بنابراین در کارهای تاریخی اگر بازیگر شبیه شخصیت‌ها باشد، باورپذیری‌اش هم بیشتر می‌شود.

بازیگر نقش «رضا شاه» در سریال «معمای شاه» درباره اولین همکاری‌اش با ورزی اظهار کرد: اولین تجربه‌ام با آقای ورزی در این مجموعه خیلی خوب است، چرا که وی همواره مرا کمک می‌کند و تا کنون هیچ بدرفتاری از ایشان ندیدم و مشکلی ندارم و خیلی راحت کارمان را انجام می‌دهیم. در حال حاضر هم تا ۱۵ روز دیگر در «معمای شاه» ایفای نقش ندارم و کارم تا یک مقطعی به پایان رسیده است. امیدوارم این مجموعه مثل سایر کارهای تلویزیونی نخوابد و لنگ نزند و به خوبی پیش برود تا در نهایت به سرانجام برسد.

دهقان در پایان از بازیاش در یک کار سینمایی با عنوان عبور از مه خبر داد و گفت: مدتی است در دشت مغان برای انجام یک کار سینمایی مشغول بازی هستم. عبور از مه به کارگردانی آقای بیدل ساخته میشود.