رهبر کره شمالی خواستار لغو آتش بس شد

به گزارش افکارنیوز، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بنا به اعلام رسانه‌های دولتی این کشور خطاب به سربازان واحد توپخانه مستقر در آب‌های میان کره شمالی و کره جنوبی اظهار داشت که در حال حاضر جنگی می‌تواند رخ دهد.

دیدار کیم جونگ اون از این سربازان و همچنین ادعای لغو آتش‌بس آخرین مورد از لفاظی‌های خشمگینانه کره شمالی پس از اعمال تحریم‌های جدید سازمان بر علیه آن‌ها است.

پیونگ‌یانگ همچنین متعهد شد تا با سلاح هسته‌ای به آمریکا حمله کند. با وجود این مشخص نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد و اینکه کره شمالی به گفته‌های خود جامه عمل می‌پوشاند یا خیر.

وزارت دفاع کره جنوبی امروز(سه‌شنبه) اعلام کرد، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه کره شمالی دست به حمله زده و آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی بیشتری انجام خواهد داد، وجود ندارد و پیونگ‌یانگ صرفا تلاش می‌کند تا کره جنوبی را تحت فشار روانی قرار دهد.

یک سخنگوی سازمان ملل اظهار داشت که پیونگ‌یانگ نمی‌تواند پیمان آتش‌بسی را که همچنان اعتبار دارد، به طور یک‌جانبه لغو کند. این در حالی است که گزارش‌های منتشر شده نشان از عادی بودن روابط میان دو کره دارند. ظاهرا کره شمالی اقدام به قطع خط تلفن مستقیم غیرنظامی میان دو کره کرده است اما از طرف دیگر هیچ‌گونه تغییرات عملیاتی چشمگیری میان دو کشور اتفاق نیافتاده است. دست‌کم دو مجرای ارتباطی فعال دیگر نیز همچنان میان دو کره وجود دارد.

به گفته وزارت اتحاد کره جنوبی، دو کره روز سه‌شنبه همانند روز دوشنبه از یک خط تلفن نظامی جداگانه استفاده کردند تا برای ورود صد تن از اتباع کره جنوبی برای عبور از مرز برای رفتن به یک منطقه صنعتی تحت مدیریت مشترک میان دو کره اجازه صادر کنند.

با وجود این اغلب لفاظی‌های جنگ‌طلبانه از سوی کره شمالی ظاهرا به منظور افزایش وفاداری شهروندان و ارتش این کشور به کیم جونگ اون مطرح می‌شود.

دولت کره شمالی هنوز اعلام رسمی بر اجرای تهدیدهای مکرر خود به منظور لغو پیمان آتش‌بس خود مربوط به ۶۰ سال پیش نکرده است و تنها روزنامه اصلی این کشور یعنی روزنامه " رودونگ سین مون " گزارش داده که روز دوشنبه پیمان آتش‌بس لغو شده است. کره شمالی پیشتر نیز چند بار تهدید به لغو پیمان آتش‌بس با کره جنوبی کرده است.

مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل اظهار داشت که به‌رغم گزارش این روزنامه پیمان آتش‌بس همچنان معتبر و به قوت خود باقی است زیرا این پیمان به تصویت مجمع عمومی سازمان ملل رسیده و نمی‌تواند به طور یک‌جانبه لغو شود.

وی افزود که مقامات سازمان ملل در نیویورک اطلاعی در خصوص هرگونه تغییرات عملیاتی در منطقه کره شمالی ندارند. در عین حال جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز اظهار داشت که آمریکا مطمئنا از بابت لفاظی‌های جنگ‌طلبانه کره شمالی نگران است و تهدیدهایی که آنها ابراز می‌کنند در پیروی از الگویی به منظور افزایش تنش‌ها و ارعاب دیگران است.

از سوی دیگر خبرگزاری شینهوآ گزارش داد، وزارت دفاع کره جنوبی امروز سه‌شنبه تهدیدهای مکرر کره شمالی به اقدام نظامی را در راستای تاکتیک‌های روانی به منظور اعمال فشار بر آمریکا و کره جنوبی دانست.

کیم مین - سئوک، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی در یک کنفرانس خبری گفت: کره شمالی دائما با لفاظی‌های تهدیدآمیز و تحریک‌آمیز در حال تهدید کردن است.

وی چنین تهدیدهایی را تلاشی برای اعمال فشارهای روانی بر کره جنوبی دانست و افزود: این اقدام تلاشی برای افزایش حمایت‌های داخلی در کره شمالی و فشار بر آمریکا و کره جنوبی در تغییر سیاست‌های خود در قبال کره شمالی است.

این سخنگو در ادامه گفت: کره شمالی با وجود اینکه تلاش دارد که یک فضای مشابه جنگ خلق کند، اما نشانهای مبنی بر اینکه این کشور در تدارک برای آزمایشهای هستهای و موشکی بیشتر باشد، وجود ندارد.