انگلیسی ها حاکم فالکلند می شوند

به گزارش افکارنیوز، ساکنان جزایر «مالویناس» در همه‌پرسی دو روزه‌ای که برای تعیین تکلیف حاکمیت این جزایر انجام شد، به نفع انگلیس رأی دادند. این همه‌پرسی را دولت انگلیس و با هدف همراه کردن جامعه بین‌الملل با خود در ادعای مالکیت بر این جزایر برگزار کرد.

انگلیس و آرژانتین بر سر مالکیت این جزایر با هم اختلاف دارند. انگلیسی‌ها می‌گویند حاکمیت این جزایر را از امپراطوری اسپانیا به ارثبرده‌اند و در مقابل دولت آرژانتین می‌گوید حاکم این جزایر پس از کشف و در زمانی هم که تحت حاکمیت اسپانیا بوده، به دولت مرکزی آرژانتین گزارش می‌داده است. روابط دیپلماتیک میان آرژانتین و انگلیس از سه دهه قبل که این دو کشور بر سر مالکیت مجمع‌الجزایر «مالویناس» با هم وارد جنگ شدند، تیره بوده است. در نبرد سال ۱۹۸۲ که ده هفته طول کشید، ۶۵۰ آرژانتینی و ۲۵۵ انگلیسی کشته شدند. دو ماه قبل هم «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس از احتمال اعزام جنگنده‌های این کشور و استقرار در این جزایر خبر داد.

انگلیس این مجمع‌الجزایر را «فالکلند» می‌خواند. این جزایر جمعا قریب به ۳هزار نفر جمعیت دارند، که بیش از نیمی از آن‌ها را شهروندان انگلیسی تشکیل می‌دهند. بومیان این جزایر می‌گویند که انگلیس از هشت یا ۹ نسل قبل اتباع خود را به این جزیره منتقل کرده و همین امر موجب شده تا «مالویناس» با وجود آنکه مهاجران زیادی هم از شیلی و «سنت هلنا» دارد، اما بافتی انگلیسی پیدا کند. دولت آرژانتین هم اعلام کرده است که دولت انگلیس پس از حاکم شدن بر این جزایر بومیان و ساکنان اصلی را اخراج کرده و به همین دلیل همه‌پرسی از ساکنانی که اساسا متعلق به این جزایر نیستند، بی‌معنی و بی‌ارزش است.

دولت آرژانتین به رهبری «کریستینا فرناندز» تلاش زیادی کرده‌اند تا حق مالکیت این جزایر به این کشور بازگردد. مجمع‌الجزایر «مالویناس» با لندن حدود ۱۳هزار کیلومتر فاصله دارد، اما تنها با کمی بیش از یک ساعت پرواز می‌توان از جنوب آرژانتین به این جزایر رسید.

نتایج رسمی این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۹۹.۸درصد ساکنان این جزایر به نفع انگلیس و ادامه حاکمیت لندن بر «مالویناس» رأی داده‌اند.

دولت آرژانتین پیش از برگزاری این همهپرسی با صدور بیانیهای اعلام کرده بود: بریتانیاییها با این اقدام جدیدشان میخواهند موضوع مالویناس را با رأی جمعیتی که خود به این جزیره منتقل کردهاند، به حاشیه بکشانند.