آل اسحاق: هاشمی کاندیدای انتخابات نمیشود

به گزارش افکارنیوز، یحیی آل اسحاق که صبح سه شنبه یک نشست خبری برگزار کرد و در آن درباره‌ی برنامه‌ها، رویکردها و نوع نگاهش به مسائل مختلف خاصه مسائل اقتصادی صحبت کرد در ابتدای این نشست با مورد توجه قرار دادن جایگاه ایران در منطقه، گفت: تهدیدات و تحریم‌هایی که هم اکنون علیه ما صورت می‌گیرد، نشان دهنده‌ی این است که ما در منطقه تاثیرگذار هستیم.

وی اظهارکرد: با توجه به ضرورت مدنظر قرار دادن امنیت هسته‌یی، منطقه‌ای، انرژی، جایگاه ایران و ضریب تاثیر و تاثرش باید یک نظام مدبرانه و برگرفته از تدبیر را در مسیر پیش رو مورد توجه قرار دهیم.

آل اسحاق ضمن این‌که حوزه‌ی انتخاب شده از سوی دشمنان برای مقابله با کشورمان را حوزه‌ی اقتصادی عنوان کرد و گفت: در این راستا نقشه و افسران میدانی با جمهوری اسلامی درگیر هستند.

وی افزود: در صحنه بین‌المللی با توجه به مجموعه اقتداری که جمهوری اسلامی ایران دارد، همچنین با توجه به تهدیدات موجود ادعای بنده این است که اگر ما یک سناریوی تعاملی با تکیه بر آرمان‌ها و اعتقادات و ارزش‌ها و منافع حیاتی کشور مد نظر قرار دهیم، در تمامی حوزه‌های امنیت هسته‌یی و انرژی امکان تعامل وجود دارد، البته به شرطی که طرف مقابل ما با منطق برخورد کند.

آل اسحاق گفت: در روابط بین‌الملل باید به این موضوع توجه داشت که ما نه باید هضم شویم و نه این که حذف شویم، بلکه یک تعامل منطقی با جهان داشته باشیم. ما اصلا انقلاب کردیم که در نظامات بین‌المللی هضم نشویم و حذف هم امکان پذیر نیست و ما ناچار به تعاملیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در ادامه همچنین با بیان این‌که ما در حوزه‌ی داخلی نقاط قوت فراوانی داریم و در سی و چند سال گذشته در بحثتوسعه اقتصادی و فناوری اتفاقات خوبی هم افتاده و زحمات بسیاری کشیده شده است، اظهار کرد: با این حال هم اکنون در موضوعاتی چون بودجه، ‌ وضعیت اشتغال، معیشت مردم، مشکلاتی هست که باید رفع شود.

وی با بیان این‌که ما در حوزه‌ی اقتصاد با یک چالش جدی مواجه هستیم، افزود: وجود یک نگاه تغییر و تحولی نسبت به آنچه تاکنون اتفاق افتاده است، لازم به نظر می‌رسد، و با توجه به مجموعه‌ی آنچه که وجود دارد، ما نیازمند یک بازنگری جدی هستیم.

آل اسحاق عدم تطابق و هماهنگی سیاست‌های اقتصادی با دیپلماسی خارجی را یکی از مشکلات کنونی برشمرد و افزود: همچنین نظام کارشناسی کشور از ظرفیت کمی برخوردار است، ضمن این که در حال حاضر بانوان تحصیل‌کرده که جمعیت عظیمی را تشکیل می‌دهند، مشکلات جدی دارند.

وی در ادامه با بیان این‌که قرار است برنامه‌های خود را در فرصت دیگری اعلام کند، به تشریح دیدگاه‌های خود در برخی مسائل پرداخت و گفت: به نظر من اولین کاری که باید در حوزه‌های مدیریت و قوه مجریه شکل بگیرد بازنگری در بینش هاست و می‌توان گفت که مشکل ما، مشکل بینش در اقتصاد است و اصلا ما در تمامی حوزه‌ها نیازمند بازنگری هستیم.

نامزد حزب موتلفه بحثهدفمندی یارانه‌ها را مد نظر قرار داد و گفت: اگر چه نیت در این بحث، نیت خوبی بود، اما در آثار آن به عدالت نرسیدیم و از منابع درست و بهینه استفاده نشد با وجود منابع بی‌نظیری که در تاریخ ایران در حال حاضر به چشم می‌خورد و فرصت‌های عظیم تاریخی نباید وضع اشتغال و معیشت ما چنین باشد.

آل اسحاق افزود: در بحثهدفمندی یارانه‌ها که ما انتخابش را درست می‌دانستیم، عملا به دلیل نوع مدیریت و نحوه‌ی اجرا و سیستم برنامه‌ریزی، آنچه که حاصل شده این است که آثار تورمی حاصل تمام یارانه‌ها را خورده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در حال حاضر فضای تعارض و بداخلاقی در جامعه شکل گرفته است، گفت: فضای عمومی کشور به جای این که فضای دوستی، تعامل و استفاده از همه‌ی پتانسیل‌ها باشد فضای درگیری با همه و همه است.

این در حالیست که لازمه توسعه اقتصادی وجود فضای آرام و آرامش است، و در محیط تعارض امکان رشد اقتصادی وجود ندارد. بنابراین لازم است تا فضای تعارضی که به فضای تعاملی تبدیل کنیم.

آل اسحاق در ادامه با انتقاد از نوع نگاه به سازمان‌های برنامه‌ریز از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، گفت: دولت بعدی حتما باید نهادهای برنامه‌ریزی و نظارتی را احیاء و تقویت کند و سازمان‌هایی چون سازمان مدیریت و شورای پول و اعتبار با استحکام و قدرت به کار خود ادامه دهند. همچنین این که بانک مرکزی را به عنوان صندوق دولت حساب کنیم، از آفت‌های‌ بسیار بزرگی است که در دولت بعدی باید مورد توجه قرار بگیرد و مساله‌ی مدیریت بانک مرکزی کمتر از معاون اول نیست.

نامزد حزب موتلفه اسلامی در ادامه رعایت حقوقی فردی جامعه و مردم را نیز از جمله مواردی دانست که باید در دولت بعد مورد توجه قرار بگیرد و افزود: انضباط و رفتار اجتماعی از جمله ضرورت‌هایی است که دولت بعدی حتما باید به آنها توجه کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در ادامه بار دیگر مسائل اقتصادی را مد نظر قرار داد و گفت: فضای کسب و کار باید امید بخش و متعادل باشد و در چنین فضایی اگر انگیزه و نشاط ایجاد نشود، مرگ است.

وی با گریزی به مسائل سیاسی گفت: در حوزه‌های سیاسی باید تعریف جدیدی از اصولگرایی داشته باشیم و بدانیم لازم است تا از تمام کسانی که بر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به اسلام و انقلاب و امام و رهبری اعتقاد و التزام دارند، استفاده شود. ما باید از چوب آدم بترشانیم، نه این که آدم ها را چوب کنیم و از ظرفیت کشور استفاده کنیم، نه این که همه را کنار بگذاریم.

وی در ادامه این نشست خبری با بیان این‌که بنده آقای باهنر و آقای متکی سیاست‌ درهای باز را مد نظر قرار داده‌ایم معتقدیم که شرایط کشور بگونه‌ای است که باید با همدلی کارها را پیش برد و امکان تعامل فراهم است و باید سعه‌ی صدر هم داشته باشیم.

خبرنگاری از آل اسحاق در بخش پاسخ به سوالات این نشست خبری پرسید: شایعاتی مبنی بر انتخاب آقای باهنر به عنوان کاندیدای اصولگرایان مطرح شده است آیا این درست است؟ که نامزد معرفی شده حزب موتلفه به جبهه پیروان خط امام و رهبری در این باره گفت: ‌این موضوع قطعا کذب است و کاندیدا شدن هیچ فردی به طور قطعی نهایی نشده است.

خبرنگاری از آل اسحاق پرسید: شما انتقاداتی نسبت به دولت مطرح کردید آیا این سیاه نمایی نیست که آل اسحاق در پاسخ به این سوال گفت: اینها سیاه نمایی نیست، بلکه از روی دلسوزی گفته می‌شود. ظرفیت‌ها بالاتر از این است که در این زمینه نگرانی به وجود بیاورد؛ اگرچه دوز امید کم شده، اما می‌توان کارهای قابل توجهی را پیگیری کرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره‌ی نوع برنامه‌هایش اظهار کرد: در حوزه‌ی مسائل خارجی و مسائل مختلف دیگر تاکنون ۷۲ جلسه برگزار کرده‌ایم و تیم ما هم مشخص است، اما باید ببینیم تصمیم کلی چیست؟

خبرنگاری در مورد ورود اصلاح طلبان به عرصه‌ی انتخابات ریاست جمهوری از آل اسحاق پرسید که وی در پاسخ به این سوال گفت: برداشت شخصی من این است که آنها حتما باید بیایند چرا نیایند؟ باید بین فتنه و اصلاح طلبان فرق اساسی قائل شویم. در بین اصلاح طلبان افراد معتقد و با برنامه بسیار فراوان است که جایگاه دارند و باید از آنها استفاده شود.

خبرنگار دیگری از آل اسحاق پرسید: اگر آقای هاشمی کاندیدا شوند شما به نفع ایشان کنار می روید که وی پاسخ داد: حدس من این است که ایشان نمی‌آیند و معتقدم که بر اساس استنباط ما و مجموعه‌ی شرایط ایشان وارد این عرصه نخواهند شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که درست است فردی از میان شما نامزدهای معرفی شده معاون اول دولت بعدی خواهد شد، اظهار کرد: چنین بحثی نبوده است و حتی در ۱+۲ نیز این مورد مطرح نشده است.