نظر کاندیدای حزب موتلفه درباره اصلاح‌طلبان

به گزارش افکارنیوز، یحیی آل اسحاق عضو حزب موتلفه اسلامی و نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز در نشست خبری که در تالار سید‌الشهدا برگزار شد اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی در یک مقطع تاریخی و شرایط ویژه قرار دارد و در دهه چهارم انقلاب اسلامی انتخابات در یک فضای خاص جهانی منطقه‌ای و داخلی ویژگی‌هایی دارد که در این فضا بدون توجه به اقتضائات نمی‌توان وارد بحثشد.

وی افزود: ‌ باید بدانیم مقطع تاریخی نقطه عطفی است در تاریخ جمهوری اسلامی و نقطه خاصی است در تغییر منحنی جهت روند انقلاب اسلامی و اگر درست دقت و تامل نشود همه این فرصت‌هایی که در پیش رو داریم به تهدید تبدیل می‌شود.

عضو حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه جهان امروز در یک شرایط خاص قرار دارد تصریح کرد: جهان امروز در بعدهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، مسائل امنیتی و همه مسائلی که مهندسی جهان را به عهده دارد در یک مقطع ویژه است.

آل اسحاق ادامه داد: ایران اسلامی در جهان و منطقه دارای فرصت‌ها و تهدید‌هایی است؛ مجموعه منطقه به هر دلیل در حال شکسته شدن استخوان‌بندی‌های خود و در حال شکل‌گیری یک مهندسی است.

وی اضافه کرد: امروز مبارک، بن‌علی، قذافی، در منطقه نیست و شرایط منطقه عوض شده و در حال شکل‌گیری جدید است و منطقه خاورمیانه در اصطلاح نظریه‌پردازی قلب کره زمین است.

آل اسحاق در ادامه گفت: این برهه با توجه به ظرفیت‌های استراتژیک ایران باید یک فرصت طلایی به شمار بیاید و فرصت‌سازی مهمی در مسائل سیاسی و اقتصادی و آرمان‌‌های اجتماعی صورت بگیرد؛ اگر برنامه‌ریزی‌ها در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی، مدیریت درستی شود تهدیدها مهم نیستند.

عضو حزب موتلفه با اشاره به بودجه سال ۲۰۱۳ آمریکا ادامه داد و گفت: در بودجه ۲۰۱۳ آمریکا جمهوری اسلامی ایران تهدید اول منافع ملی و حیاتی آمریکاست و از ۱۸۰ صفحه بودجه دفاعی آمریکا، ۲۵ صفحه مربوط به ایران است.

آل‌اسحاق تصریح کرد: امنیت هسته‌ای، منطقه‌ای، انرژی و جایگاه جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای زورگو از جمله ایالت متحده آمریکا تهدید بزرگی بشمار می‌آید و نظام باید با مدیریت مدبرانه و برنامه‌ریزی شده از فیلتر این تهدیدها عبور کند.

وی ادامه داد: ایران بعد از ۳۵ سال در حوزه های گوناگون پیشرفت‌های متعدد و موثری داشته است و در همین راستا بین کشورهای دیگر عملیات جنگی در همین حوزه‌ها علی‌الخصوص حوزه اقتصادی پیش آمده که آثارش را می‌بینیم.

آل‌اسحاق گفت: در حوزه‌های داخلی دارای قدرت نرم هستیم، قدرت زیادی ظرف سی‌وچند سال گذشته در جایگاه فناوری، توسعه اقتصادی، پیشرفت‌های زیادی را داشته‌ایم که امروز ایران در حوزه‌های ارتقا جایگاهی پیدا کرده ولیکن نقاط ضعفی نیز داریم.

یحیی آل‌اسحاق افزود: در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برنامه‌ریزی داشته‌ایم ولی همچنان نقاط منفی‌ در آن دیده می‌شود.

وی به اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: در کلان اقتصاد ایران دچار ضعف هستیم که امسال نیز با توجه به دیرکرد ارائه بودجه شاهد آن بودیم.

آل اسحاق ادامه داد: همچنین در حوزه اشتغال بدون سیاه نمایی با توجه به نیاز سالانه اقتصاد، مجموع افزوده شده اشتغال از سال ۸۴ اگر نگوییم منفی بوده، صفر بوده است و می توان گفت که مجموع فرصت‌های اشتغال و فرصت‌های از دست داده اشتغال، صفر است و این یک خطر بزرگ اقتصادی به شمار می‌آید.

آل‌اسحاق همچنین به وضعیت معیشتی مردم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ما دچار ضعف معیشتی در جامعه هستیم و تورم‌ها و ناهنجاری‌هایی را به جا گذاشته‌ایم علی‌الخصوص در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و تولید.

وزیر بازرگانی دولت هاشمی رفسنجانی گفت: عمده‌ترین چشم‌انداز ایران در حوزه اقتصادی است و در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز ناهمواری‌های زیادی داریم از جمله وضعیت خانواده، اعتیاد، عدم رعایت قوانین و غیره.

آل‌اسحاق تصریح کرد: اگر در انتخابات سال آینده تیمی مثل تیم سابق روی کار بیاید تغییر ۱۰ تا ۱۵ درصدی به خود می‌گیرد که نیاز جدی به یک بازنگری داریم.

وی در خصوص اقتصاد کشور گفت: در حوزه اقتصادی دچار چالش بسیار زیادی هستیم؛ اگر قرار باشد اقتصاد پویایی داشته باشیم باید از ظرفیت‌های کارشناسی مناسبی در جامعه استفاده شود که در حال حاضر این ظرفیت‌ها به چشم نمی‌آید.

عضو حزب موتلفه در خصوص جایگاه زنان در ایران گفت: اگر در اقشار خانم‌های تحصیلکرده نگاه کنیم جمعیت عظیمی وجود دارد که مشکلات زیادی جلوی پای آنها قرار گرفته است.

آل‌اسحاق ادامه داد: ضرورت بازنگری در سیاست‌های اقتصادی، بین‌المللی و دیپلماسی از ضرورت‌های قطعی به شمار می‌آید.

وزیر دولت هاشمی تاکید کرد: در دولت جدید، کشور بازنگری جدی در تمامی حوزه‌ها باید شکل بگیرد که فرصت‌های مناسبی را به خود اختصاص دهد که اولین مسئله آن بازنگری مدیریت در کشور است علی‌الخصوص در بینش‌های اقتصادی کشور که با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم. زیرا در حال حاضر اقتصاد دغدغه تمامی اقشار جامعه است.

آل‌اسحاق به دولت نهم و دهم اشاره کرد و گفت: در این دو دولت اخیر بازنگری چندانی در حوزه‌های اقتصادی صورت نگرفته است.

وی در خصوص هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: ما از هدفمندی یارانه‌ها دفاع کردیم ولی با توجه به نحوه نادرست مدیریتی آن باعثتورم‌های شدیدی در جامعه شد که برای جبران آن به پرداخت عیدانه پناه بردیم.

وی افزود: با توجه به سوء مدیریت این مسئله بزرگ، با عدم اشتغال و کمبود سرمایه‌گذاری و حجم نقدینگی که از اول دوره، هشت برابر شده است مواجه شده‌ایم.

یحیی آل‌اسحاق گفت: در حال حاضر فضای تعاملی به فضای تعارضی تبدیل شده است و فضای عمومی کشور دچار اشباع شده است که باید تمام سعی خود را کنیم از فضای تعارضی به فضای تعاملی در بیاییم.

وی در خصوص فضای کسب و کار عنوان کرد: در فضای کسب و کار ساختار مشخصی داریم ولی نهادهای ذی‌ربط و نهادهای برنامه‌ریزی شده به نحوی کنار گذاشته شده‌اند.

وی تصریح کرد: در دولت بعدی حتما این نهادها با برنامه‌ریزی شده احیا شوند و شورای پول و اعتبار که مسئله مهمی در جامعه ما است با استحکام بیشتر شروع به کار کند.

آل‌اسحاق در خصوص بانک مرکزی گفت: دولت بعد باید مسئله مهمش بانک مرکزی باشد که به یکی از ارگان‌های باانضباط اجتماعی و از ضرورت‌های بالای قوانین برخوردار باشد.

با تاکید بر اینکه در انتخابات آتی اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، مدافعین دولت و مستقلان حضور خواهند داشت اظهار داشت: اصولگرایان با سعه صدر و همدلی به میدان می‌آیند و درها را برای حضور همه افراد باید باز نگه داشت.

بنده و آقایان متکی و باهنر جزو لیست جبهه پیروان هستیم که ۱۵ گروه اصولگرایی ما را برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزیده‌اند اما اصولا سیاست ما درهای باز برای حضور همه افراد است و ما این آمادگی را داریم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شایعه شده آقای باهنر گزینه نهایی جبهه پیروان است گفت: قطعا کذب است و هنوز نامزد نهایی در جبهه پیروان قطعی نشده است البته در گروه‌های دیگر اصولگرایان نیز همینطور است و نامزد نهایی‌شان مشخص نشده است.

نامزد حزب موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: بهتر است همه گروه‌های اصولگرایی دور همدیگر جمع شویم و یک نفر را معرفی کنیم که این مورد حمایت همه جامعه اصولگرایی از جمله جامعتین است.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه تعدد کاندیداها به معنی سیاه‌نمایی نیست تصریح کرد: ما نقاط قوت فراوانی داریم و تعدد کاندیدا باعثمی‌شود رویکرد مردم به نامزدها متفاوت باشد و نامزد اصلح انتخاب شود.

وی در خصوص برنامه‌های خود نیز برای مدیریت کشور نیز گفت: بنده برنامه‌ها را مفصل تدوین کرده‌ام البته این فقط چارچوب برنامه‌هاست و بنده ۳ سال است که با جمع کثیری از صاحبنظران در داخل و خارج از کشور برنامه‌ریزی کرده‌ام.

وی اضافه کرد: در حوزه خارجی ما باید فضای تعادلی و منطقی را در پیش بگیریم و در حوزه‌های مدیریتی نیز استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود باید مدنظر باشد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد ادعای خود که اصلاح‌طلبان حتما می‌آیند توضیحات بیشتری داد و خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان حتما می‌آیند و اصلا چرا نیایند؛ به نظر بنده باید بین فتنه و اصلاح‌طلبان فرق اساسی قائل شویم و در بین اصلاح‌طلبان افراد معتقد و برنامه‌دار وجود دارد و باید از آنان استفاده شود.

آل اسحاق در مورد نامزدی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز تصریح کرد: استنباط من این است که آقای هاشمی رفسنجانی نمی‌آید چرا که مجموعه شرایط به گونه‌ای است که آقای هاشمی نخواهد آمد.

وی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران در مورد اینکه در گروه‌های اصولگرایی معاون اول کاندیداها نیز مشخص شده اظهار داشت: نه اصلا این موضوع مطرح نیست و بعید می‌دانم در ائتلاف سه‌گانه نیز این موضوع مطرح باشد.

نامزد حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری در خصوص جریان انحرافی تصریح کرد: در رابطه با اصول، مبانی، ارزش‌های اعتقادی قانون ما مشخص است و چیز مبهمی در رابطه با شاخص نداریم و هر جریانی که برخلاف ارزش‌های انقلاب حرکت کند در مسیر انحراف است. لطفا مصداقش را از من نپرسید.

آل اسحاق اضافه کرد: از اول تاریخ اسلام جریانات انحرافی بوده که بیشتر به دلیل برداشت‌های شخصی، فرقه‌ای و گروهی ایجاد می‌شده و ما از این فرقه‌ها نیز در قبل و بعد از انقلاب نیز داشتیم و داریم و حتما یک جریان خارج از انقلاب وجود خواهد داشت؛ مردم ما آریایی هستند با تلفیق روحیه اسلامی _ ایرانی. مردم ما هوشمند هستند و مجموعه جامعه غلط فکر نمی‌کند.

وی برنامه‌های اقتصادی دولت نهم و دهم اشاره و خاطرنشان کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها یک ضرورت برای تاریخ اقتصاد ما بود اما درست انجام نشد و باید با برنامه‌ریزی ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه دولت بعد باید ۵ نیاز پوشاک، مسکن، تغذیه، بهداشت و آموزش در حد قابل قبول فراهم کند گفت: این ۵ نیاز ۷۵ درصد هزینه‌های دهک‌های متوسط و پایین را به خود اختصاص داده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده اضافه کرد: دولت نهم و دهم در رابطه با مسکن تشخیص به موقعی داد اما روشی که طی کرد نتوانست نتیجه‌ای را که می‌خواست به دست آورد؛ یک میلیون مسکن پایه‌گذاری شده و باید به گونه‌ای بهینه کنیم که نگذاریم پتانسیل به وجود آمده از بین برود.

آل اسحاق ادامه داد: انرژی‌ای که دولت نهم و دهم از خود نشان داد خود ارزش‌دار است اما این انرژی در دولت‌های بعد باید مشخص و هدفدار باشد و باید تحولی در اقتصاد به وجود آورد.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برنامه‌هایتان برای جمهوری اسلامی ایران و نقش ایران در صحنه‌های بین‌المللی و جهانی چیست گفت: نظام مهندسی منطقه و زیر سلطه بودن آن تحت عنوان بیداری اسلامی شکسته شده است و الان یک بازار ۴۰۰ میلیون نفری به وجود آمده و این یک فرصت بسیار بزرگ است و ما به دلیل دانش و سابقه باید در این شکل‌گیری جدید نقش داشته باشیم و جایگاه خودمان را تثبیت کنیم.

وی ادامه داد: ما باید به جهانیان بگوییم که ما یار شاطر هستیم و بر اساس نیازهای بین‌المللی و منافع‌مان برنامه‌ریزی می‌کنیم.

آل اسحاق به حوادثسوریه نیز اشاره و تصریح کرد: ما در خصوص مسئله سوریه می‌گوییم که باید این قضیه با مکانیزم سوری حل شود یعنی خود مردم سوریه برای خود تصمیم بگیرند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه مکانیزمی برای رسیدن به نامزد نهایی دارید تصریح کرد: فرمول ما این است که اگر همه اصولگراها دور هم جمع شوند از بین خود یکی را انتخاب کنید و اگر نیامدند نیز به هر نسبتی که آمده‌اند یکی را انتخاب می‌کنیم و اگر این هم نشد از بین خود افراد معرفی شده در جبهه پیروان یکی را انتخاب می‌کنیم.

این نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز وضعیت قبول مسئولیت به گونه‌ای است که همه به این نتیجه رسیده‌ایم که مسئولیت جز با همکاری و همدلی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی اضافه کرد: هم اعضای ائتلاف سه گانه و هم ما اعلام کرده ایم که با جامعتین هماهنگ هستیم.

آل‌اسحاق در ادامه سخنان خود گفت: تصمیم گرفتم تا جایی که ممکن است شکل و شمایلم اقتصادی باشد اگرچه اقتصاد و سیاست با یکدیگر پیوند دارند؛ رئیس جمهور یک کشور باید به مسائل سیاسی و اجتماعی هم توجه کند و نمی‌تواند بگوید من فقط اقتصادی هستم. چراکه رئیس‌جمهور همه حوزه‌هاست.

نامزد پیشنهادی حزب موتلفه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طی دو ماه اخیر شاهد فعالیت های انتخاباتی در نزدیکان دولت با شعارهایی همچون بهار هستیم، آیا آنها به صحنه می‌آید تصریح کرد: حامیان دولت حتما حضور دارند و فعالیت‌هایشان را انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما این مسئله را که در تریبون‌های رسمی مسائل انتخاباتی مطرح شود را گفت: در این جا مسئله رعایت قوانین و مقررات است و حامیان دولت نباید از امکانات دولتی استفاده کنند.

آل‌اسحاق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌هایتان برای حوزه های دیگر در کشور چیست یادآور شد: یکی از چالش‌ها و مشکلات عدم استفاه از ظرفیت کارشناسی در تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که باید این مسئله حل شود.

وی در ادامه سخنان خود بر رابطه با ارتباط مسئله رسانه نیز یادآور شد: از محورهایی که آمریکایی‌ها بر روی آن برنامه‌ریزی کرده‌اند ایزوله کردن رسانه‌های کشور است؛ اصحاب رسانه باید بدانند در معرض تهاجمات غیر هستند و به گونه‌ای نشود که فضای کشور به دلیل اولویت‌های دیگر امنیتی شود.

نامزد پیشنهادی حزب موتلفه تصریح کرد: بنده در نهادی هستم که بزرگترین تعامل را با رسانه‌ها داریم و یکی از موفقیت‌ها نیز به دلیل رابطه تنگاتنگ ما با رسانه‌ها است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه الزامات شما برای حضور در انتخابات چیست، گفت: فضای همدلی، تعاملی و آشتی به جای تعارض، بداخلاقی و زشتی، همچنین داشتن ساماندهی و برنامه‌ریزی بر پایه‌های علمی و تجربی در همه حوزه‌های اقتصادی‌، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و سومین مسئله نیز قبول اینکه احتمال داشتن یک سناریوی برنامه‌ریزی بر روابط بین‌المللی با حفظ همه منافع ملی و حیاتی ممکن است به شرط اینکه از اول فکر نکنیم که زنده‌ از آنیم که بجنگیم. چرا که مکتب ما مکتب تعاملی است.

وی با بیان اینکه تعامل سازنده با منطقه و جهان جزو اهداف چشم‌انداز است گفت: ما باید تابع رهبری باشیم. نه یک قدم جلو و نه یک قدم عقب. بلکه دقیقا در چارچوب حرکت کنیم.

نامزد پیشنهادی حزب موتلفه با بیان اینکه باید برای همه امکانات برنامه‌ریزی کنیم و این جز با حضور فعال بخش خصوصی در بخش اقتصاد میسر نیست.

وی با تاکید بر اینکه بدون حضور همه فعالان اقتصادی در صحنه اقتصاد، اقتصاد روی خوش نمی‌بیند افزود: باید با ریشه‌های فساد مبارزه کرد. نه اینکه فقط لایه‌های آن را در نظر بگیریم. از این رو اگر می‌خواهیم قاطعانه با فساد برخورد کنیم باید با ریشه‌های آن برخورد شود.

آل‌اسحاق یادآور شد: همه حرفهایی که در طول سی سال گذشته مطرح کرده‌ایم باید عملیاتی شوند؛ امروز جمهوری اسلامی ایران را به دلیل موقعیت جغرافیایی و سایر مسائل نمی‌شود در منطقه و جهان نادیده گرفت و قابل نفی نیست.

نامزد ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه می‌خواهم به یک نکته حماسی اشاره کنم گفت: در تمام تاریخ مدون جهان ۲۴ ساعتی نیست جز اینکه ملتی به نام ایران بوده باشد؛ خیلی از ملت‌ها آمدند و رفتند اما این ملت به دلیل آرمان‌هایش همیشه ماندنی است. آتیه از آن ماست.

وی با تاکید بر اینکه ما در منطقه بر محوریت قرار داریم افزود: باید با ما کنار بیایند. اینکه ما هم روحیه تعاملی داشته باشیم.

آل‌اسحاق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما با چه پشتوانه‌ای در این صحنه حضور یافته‌اید گفت: در آینده بحثاصلی اقتصاد است و تهدیدهای خارجی و مباحثداخلی بر روی این محور حرکت می‌کنند. از این رو محوریت برنامه‌های آتی اقتصاد خواهد بود و این مسئله نیز با ۴ کتاب مطالعه کردن امکان‌پذیر نیست.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید اقتصاد را شناخت و کسی بیاید که آن را لمس کرده باشد. البته بنده در حوزه فرهنگ کارم را شروع کردم و معلم بودم؛ فرهنگ هم جزء اساسی‌ترین مسائل است؛ البته آقای حداد عادل در حوزه فرهنگ بسیار خبره هستند و ما قرار است کار جمعی داشته باشیم و ایشان هم جزء ماست.

وی همچنین یادآور شد: بنده در حوزه سیاسی نیز فعالیت داشته‌ام و جزء شورای مرکزی برخی از احزاب و نهادها بوده‌ام؛ در واقع کار، کار جمعی است و ما مکمل یکدیگر هستیم و نگرانی دراین حوزه‌ها نباید باشد.

آل‌اسحاق در رابطه با مسئله حزب و گروه تصریح کرد: شرایط کشور به گونه‌ای نیست که اتکا به یک گروه بسته باشد. رئیس‌جمهور، رئیس جمهور یک حزب نیست؛ در مجموعه برخوردهای من نگاه حزبی وجود ندارد و بسته کار نمی‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سال ۸۴ احمدی نژاد با شعارهای جدیدی به میدان آمد اما اکنون بیشتر نامزدها یک شعار می‌دهند و آن هم مسئله اقتصاد است گفت: واقعیت این است آن زمان که از احمدی‌نژاد حمایت کردند آن آرمان‌ها الان با عملکردهای وی فرق می‌کند و در واقع برخی از دوستان خود احمدی‌نژاد نیز کنار رفتند؛ آنچه برای من مطرح است انجام وظیفه بوده و من خودم را در معرض امور قرار می‌دهم. چرا که فکر می‌کنم تجربیاتم در این مقطع تاریخی می‌تواند مفید باشد.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم اگر این حرف درستی باشد که عقل جمعی حاکم شود مدیر مناسبی انتخاب خواهد شد.

آل اسحاق در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه اگر شما به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شوید چه برنامه‌هایی در بخش خصوصی دارید، گفت: در حوزه‌ رأی‌گیری دو گروه در جامعه داریم، یک گروه نخبگان و یک گروه مردم عادی که کشور را تشکیل داده‌اند. رئیس‌جمهور باید به این دو گروه توجه ویژه‌ای داشته باشد. علی‌الخصوص در بحثمعیشت و اشتغال توجه بسیار زیادی داشته باشد.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور آینده باید در مسائل کوتاه‌مدت نیز برنامه کلی داشته باشد و اعتماد مردم را جلب کند، با توجه به وضعیت فعلی که در جامعه به وجود آمده است اعتماد مردم به نظام کمتر شده است.

آل اسحاق ادامه داد: در دوره بعد حتماً مسئله اقتصاد که مسئله مهمی به شمار می‌آید از حاشیه باید به متن بیاید و بر پایه علم و دانش برنامه‌ریزی شود. ما این تجربه را کسب کرده‌ایم که اگر علم در اقتصاد نباشد نابسامانی‌هایی به وجود می‌آید.

وزیر دولت هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: الآن هر کس به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری وارد صحنه می‌شود باید از اقتصاد، تورم و نقدینگی حرف بزند.

آل اسحاق به تعریف تورم پرداخت و اظهار داشت: تورم نتیجه تعامل عوامل اقتصادی تاثیر گذار بر اقتصاد است و حکم تب را دارد؛ اقتصاد را نمی‌شود انتزاعی اداره کرد و نمی‌توان یک حوزه را دید و از بقیه حوزه‌ها صرف نظر کرد و این یک دید نگری آفت بزرگی است که سبب ایجاد آماس می‌شود.

این نامزد ریاست جمهوری مدافع آرمانی حضور بخش خصوصی هستند گفت: نجات اقتصاد کشور فقط با سیاست دولت - ملت امکانپذیر است.

آل اسحاق در واکنش به سوال خبرنگاری که پرسید اصولگرایان در وضعیت به وجود امده فعلی کشور دخیل هستند نیز گفت: بله نوع برخورد من نیز نشان از منتقد بودن ما دارد اما این که بخواهیم شخص را محکوم بکنیم و بگوییم تو مقصری اشتباه است یعنی نباید با متری سیاسی گیر به مسئله نگاه کنیم.