اختلافات عمیق مسکو - واشنگتن درباره مسئله هسته‎ای ایران

به گزارش افکارنیوز، فجودور لوکژانو(Fjodor A. Lukjanow) از کارشناسان سیاسی روسی در گفتگو با روزنامه اتریشی " دی پرسه " به بررسی سیاستهای پوتین در روسیه و تفاوتهای وی با مدودوف پرداخته و در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: مناسبات آمریکا با روسیه تحت نخست وزیری مدودوف راحت تر شکل می گرفت و اوباما و ایالات متحده با وی راحت تر می توانستند ارتباط برقرار کنند.

این کارشناس روسی، مدودوف را مستقل تر از آنچه تصور می شد ارزیابی کرده که بسیاری از تصمیماتش از جمله موافقت با حمله به لیبی خوشایند پوتین نبود.

" لوکژانو " در ادامه این گفتگو در پاسخ به این پرسش که سیاستهای امروز و برنامه هایی که در دستور کار پوتین قرار دارد چیست گفت: اگر بخواهیم ساده بگوییم دیدگاه پوتین این است که دنیا کاملا گرفتار هرج و مرج و غیر قابل پیش بینی شده است و هر کشوری باید سعی کند خود را در برابر امواج متلاطم جهانی حفظ کند.

فجودور لوکژانووی افزود: پوتین بر این عقیده است که کشوری مانند آمریکا که فکر می کند می تواند روند امور را تغییر دهد و اقدامات بسیاری را در این راستا انجام می دهد، تنها شرایط را بدتر می کند و نظم باقی مانده در دنیا را هم نابود می کند. به اعتقاد پوتین با هر مداخله نظامی چه در افغانستان، در عراق یا در لیبی شرایط جهانی بدتر می شود.

این کارشناس روسی همچنین خاطر نشان کرد: امروز دیگر از نظر روسیه این نیست که آمریکا چگونه با مسکو رفتار می کند، بلکه مسئله این است که ایالات متحده چگونه با دنیا رفتار می کند و به اعتقاد پوتین، واشنگتن نقش مخربی را در دنیا ایفا می کند.

وی در ادامه این گفتگو به تشریح مواضع روسیه در قبال سوریه پرداخته و گفت: بسیاری اعتقاد دارند که روسیه از اسد حمایت می کند چرا که مشتری همیشگی و دراز مدت صنعت تسلیحات روسیه بوده است و تحت حکومت وی مناسبات خوبی بین دو کشور وجود داشته است. اما من بر این عقیده ام که موضع روسیه در این باره چیز دیگری است. مسئله، اصلا اسد، سوریه و خاورمیانه نیست. ما می خواهیم نشان دهیم که مداخله نظامی ناتو در لیبی یک واقعه تصادفی بود که روسیه دیگر با این نوع حل مناقشات در یک کشور موافقت نخواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید براینکه اختلافات در سوریه و اینکه چه کسی باید قدرت در این کشور را در دست گیرد باید به دست خود سوری‏‎ها حل شود گفت: مناسبات قدرتی در سوریه نباید توسط کشورهای خارجی تعیین شود و آنها تصمیم بگیرند که کدام طرف به حق است.

این کارشناس روسی در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر اینکه مداخله نظامی در لیبی از دید روسیه نادرست ارزیابی می شود، به چگونگی مناسبات بین آمریکا و روسیه بعد از تصمیمات دو کشور برای بازنگری در روابط در سال ۲۰۰۹ و فشار دادن نمادین وزرای امور خارجه وقت روی دکمه reset اشاره کرده و در بخش دیگری از این گفتگو گفت: در حال حاضر هیچ برنامه و دستور کار مشترکی که دو کشور روی آن توافقاتی را انجام داده بودند وجود ندارد.

لوکژانو همچنین در پایان درباره برنامه هسته ای ایران و کره شمالی و مواضع روسیه در قبال این دو کشور گفت: در مسئله کره شمالی روسیه و آمریکا به خوبی با هم همکاری می کنند و کشور ما از تشدید قطعنامه ها علیه کره شمالی حمایت کرده است، اما در هر حال بازیگر اصلی دراین باره چین است. اما آنچه که به ایران مربوط می شود این است که اختلاف و تفاوت بسیاری بین آمریکا و اسرائیل از یک طرف و روسیه از طرف دیگر وجود دارد. مسکو بر این عقیده نیست که ایران به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است.