ایهود باراک در جلسه خداحافظی اش چه گفت؟

به گزارش افکارنیوز، «ایهود باراک» در اظهاراتی اعلام کرد که بعید نیست اوضاع در خاورمیانه بهم بریزد و جنگی با حضور ایران، اسرائیل و سوریه به وقوع بپیوندد.

به گزارش شفاف به نقل از رادیو سراسری اسرائیل، وزیر دفاع اسرائیل در نشست خداحافظی که از سوی کمیسیون امور خارجی و امنیت پارلمان اسرائیل برای وی برگزار شد گفت: احتمال بهم خوردن اوضاع در خاورمیانه دور از ذهن نیست. اسرائیل همه این احتمالات را در نظر دارد و آمادگی مواجهه با آنها را دارد. مسئله ایران هنوز وجود دارد و از سوی دیگر هم سوریه پیش چشم ما در حال تکه تکه شدن است.

وی اضافه کرد: اسرائیل در برابر همه چالش های دشوار و پیچیده می ایستد. هیچ قدرتی در خاورمیانه توانایی حمله به اسرائیل را ندارد.

باراک افزود: ایران در سال جاری همچنان مهمترین مسئله برای مقامات اسرائیل خواهد بود. اسرائیل توانایی آن را دارد که تا قبل از پایان سال ۲۰۱۳ بفهمد ایران قصد دارد در زمینه هسته ای چه کاری انجام دهد. تا پایان ۲۰۱۳ وضعیت مسئله هسته ای ایران حل می شود.



اظهارات باراک که آخرین هفته کاری خود در کابینه اسرائیل را سپری می کند در حالی است که تحلیلگران پیش بینی می کنند ترکیب کابینه جدید " بنیامین نتانیاهو " احتمال حمله نظامی یک سویه از طرف اسرائیل به ایران را کاهش می دهد.

" عاموس هارنیل " تحلیلگر نظامی در مطلبی در روزنامه اسرائیلی " هاآرتص " نوشت: انتخاب " یائیر لابید " رهبر حزب " آینده ای هست " به عنوان شریک اساسی دولت آینده اسرائیل از سوی نتانیاهو احتمال حمله به ایران را کاهش می دهد. لابید طرفدار حمله نظامی به ایران و برافروختن جنگ منطقه ای نیست زیرا دلیل انتخاب وی از سوی رای دهندگان حل مسائل داخلی اسرائیل است نه کشاندن خاورمیانه به جنگ.

با توجه به گفتگوهای صورت گرفته برای تشکیل کابینه جدید تنها ها کاندیدای پست وزارت دفاع اسرائیل " موشه یعلون " وزیر امور استراتژیک است. هارنیل در این باره می نویسد: از سوی دیگر یعلون نسبت به موضوع حمله به ایران میانه روتر است و در طی چهار سال گذشته که عضو هیئت های تصمیم گیری های استراتژیک و سرنوشت ساز در اسرائیل بود همواره مخالفت خود را با حمله یک سویه از سوی اسرائیل به ایران اعلام کرده است.