به گزارش افکارنیوز، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه دشت ورامین که شامل شهرستان‌های ورامین، پاکدشت، قرچک و پیشوا می‌شود در حال حاضر ظرفیت و استعداد استان به مرکزیت ورامین را دارد، این ظرفیت هم به لحاظ جغرافیایی فراهم است و هم به لحاظ جمعیتی و نیز ملاحظات سیاسی و امنیتی، چرا که این منطقه به کویر متصل است و آزاد راه‌های بزرگی مثل آزاد راه امام رضا(ع) و آزاد راه قم - گرمسار از این خطه عبور می‌کند که متصل کننده شمال و جنوب کشور است.

سیدحسین نقوی به خبرگزاری فارس گفت: ما به دولت پیشنهاد دادیم و ظرفیت‌های تشکیل استان در منطقه را هم به آنها ارائه کردیم، البته این ظرفیت‌ها به استانداری هم ارائه شده است، از برخی منابع هم در استانداری و هم در دولت پاسخ‌های مثبتی برای استان دریافت کرده‌ایم. به ما اعلام کرده‌اند که کار مطالعاتی در این زمینه انجام می‌شود، این حد نهایی کار است که تاکنون انجام شده.

نقوی درباره نام این استان گفته است: تعیین نام دست ما نیست، یک کمیته‌ای در وزارت کشور وجود دارد که نام را تعیین می‌کند اما ما نام خرداد را برای استان پیشنهاد داده‌ایم، چون معتقدیم عامل وحدت این منطقه قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ است که از بخش جوادآباد، پیشوا و ورامین آغاز شده و در قرچک رخ داده است.

به این ترتیب، اگر استان خرداد تشکیل شود، دومین استانی خواهد بود که در دولت اخیر تشکیل شده است. پیش از این در تیرماه ۸۹ استان البرز به مرکزیت کرج رسما تشکیل شده بود و ۶سال قبل از آن، در اواخر دولت هشتم استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی از تقسیم شدن استان خراسان تشکیل شده بودند.