افکار

اعضای یک باند کلاهبرداری که یک آپارتمان در فرمانیه را به چند نفر اجاره داده بودند؛ توسط کارآگاهان پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش افکارنیوز، ۳ نفر شاکی، در روز ۱۶ بهمن سال جاری با مراجعه به کلانتری ۱۲۳ نیاوران اعلام داشتند که فردی که خود را امیر غلامعلی پور معرفی کرده، یک واحد آپارتمانی در منطقه فرمانیه - خیابان اندرزگو را به صورت مشترک به هر سه نفر آنها اجاره داده و از هر کدام از آنها مبلغ ۶۰ میلیون تومان دریافت و پس از آن متواری شده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری و به دستور شعبه نهم بازپرسی دادسرای ناحیه یک تهران، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

با ارجاع پرونده به پایگاه یکم پلیس آگاهی، کارآگاهان در بررسی اظهارات مالباختگان اطلاع پیدا کردند که در پی انتشار آگهی رهن یک واحد آپارتمانی در منطقه فرمانیه با قیمت و شرایط مناسب در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار، مالباختگان به بنگاهی در همان منطقه مراجعه، با فردی به هویت امیر غلامعلی پور به عنوان مالک آپارتمان آشنا و نهایتا پس از بازدید منزل و توافق بر سر قیمت رهن منزل اقدام به تنظیم قراراد اجاره آپارتمان با شرایط رهن کامل کرده و هر کدام، یک فقره چک تضمینی به تاریخ روز تنظیم و به این فرد امیر غلامعلی پور تحویل داده‌اند.

مالک حقیقی آپارتمان نیز پس از شناسایی و حضور در پایگاه پلیس آگاهی عنوان داشت که منزل خود را به شخصی به همین نام به مدت ۶ ماه، با شرایط ۱۰ میلیون تومان پول ودیعه و پرداخت اجاره ماهیانه به مبلغ یک میلیون تومان اجاره داده است.

با توجه به اطلاعات بدست آمده در خصوص امیر غلامعلی پور، بلافاصله کارآگاهان نسبت به شناسایی این فرد اقدام کرده و اطلاع پیدا کردند که اسناد و مدارک شناسایی وی، در مرداد ماه سال جاری از داخل خودرو شخصی‌اش به سرقت رفته است.

در ادامه تحقیقات، کارآگاهان پایگاه یکم پلیسی آگاهی با توجه به شیوه و شگرد استفاده شده در کلاهبرداری، اقدام به چهره نگاری تصویر متهم پرونده و همچنین بررسی بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار پرداختند.

همزمان با این اقدامات، با توجه به اینکه هر کدام از مالباختگان قسمتی یا تمامی مبلغ ۶۰ میلیون تومان وجه پرداختی جهت رهن منزل را به صورت چک تضمینی به متهم پرداخت کرده بودند، کارآگاهان ضمن شناسایی شعبات مختلف بانکی در مناطق مختلف تهرانپارس و بازار تهران، به بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته پرداخته و اطلاع پیدا کردند که افراد دیگری نیز با متهم اصلی پرونده همکاری دارند که نسبت به نقد کردن چک های بانکی اقدام کرده‌اند.

در ادامه رسیدگی به پرونده، کارآگاهان موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه دار در زمینه کلاهبردای به هویت فریدون ‌. ۳۷ ساله شدند که دارای هفت سابقه دستگیری به اتهام کلاهبرداری است.

با شناسایی هویت دقیق متهم اصلی پرونده، کارآگاهان در ادامه تحقیقات اطلاع پیدا کردند که فریدون پس از آخرین دستگیری از سوی پلیس آگاهی و پس از طی مدتی از دوران محکومیت خود، مجددا با اخذ مرخصی و در سال جاری از زندان خارج شده که بررسی سوابق موجود و شناسایی متهم از سوی مالباختگان نشان داد که فریدون بلافاصله پس از آزادی از زندان، مجددا اقدامات مجرمانه خود در زمینه کلاهبرداری را آغاز کرده است.

با شناسایی هویت دقیق فریدون، کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی در سلسله اقدامات پلیسی خود موفق به شناسایی مخفیگاه وی در منطقه صادقیه شده، در حین تردد متهم با خودرو زانتیا و در حالیکه قصد داشت تا ضمن درگیری با کارآگاهان از محل متواری شود، وی را در ساعت ۹ شب ۲۵ بهمن ماه دستگیر و به پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل کردند.

با دستگیری متهم و مواجهه حضوری متهم با مالباختگان و شناسایی دقیق وی از سوی شکات پرونده، وی به ناچار لب به اعتراف گشود و در اظهارات خود اسامی دیگر همدستان و اعضای گروه کلاهبرداری را معرفی کرد.

با معرفی هویت چهار عضو دیگر گروه به اسامی غلامرضا ۵۰ ساله، شاهین ۲۵ ساله و پسر غلامرضا، پیمان ۳۰ ساله و کامران ۳۲ ساله و شناسایی مخفیگاه آنها در مناطق مختلف صادقیه، سعادت آباد، تهرانسر و پونک، کاراگاهان ضمن اخذ دستور قضایی و پیش از اطلاع متهمان از دستگیری کامران، هر چهار نفر آنها را در مورخه ۲۶/۱۱ / ۱۳۹۱ دستگیر و به پایگاه یکم پلیس آگاهی منتقل کردند.

سرهنگ کارآگاه رحیم فرزام، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ، در ادامه اعلام این خبر با اشاره به احتمال شناسایی تعداد دیگری از مالباختگان گفت: متهمان پرونده در تحقیقات بعمل آمده، علاوه بر اعتراف صریح به کلاهبرداری از سه مالباخته در مناطق سعادت آباد و فرمانیه، به کلاهبرداری های مشابه در منطقه شهرری نیز اعتراف داشته اند که تحقیقات تکمیلی جهت شناسایی دیگر جرایم ارتکابی و مالباختگان احتمالی در دستور کار کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است و در ادامه رسیدگی به این پرونده، دستور انتشار تصاویر متهمان از سوی مقام قضایی صادر شده است که از کلیه شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصاویر متهمان شدند دعوت می شود تا جهت پیگیری شکایات خود به پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در تجریش ـ سه راه یاسر مراجعه کنند.

کد خبر: 202923