به گزارش افکارنیوز، شستن میوه با آب قبل از خوردن آن: امام صادق(ع) می فرمایند: «هر میوه ای آلودگی به همراه دارد. پس اگر خواستید میوه بخورید، آن را با آب بشویید»(الکافی، ج ۶، ص ۳۵۰)

بردن نام خدا: پیامبر خدا(ص) می فرمایند: «و هر کس میوه بخورد، و این خوردن را با نام خدا آغاز کند، میوه به او زیانی نمی رساند.»
(مستدرک الوسایل، ج، ۱۶، ص ۴۶۱، ح ۲۰۵۴۷)

دعا کردن به هنگام دیدن میوه: امام علی(علیه السلام): «پیامبر وقتی میوه ای نو می دید آن روی چشم ها و لب های مبارکش می نهاد و سپس می فرمود: خداوندا چنان که آغاز این میوه را در عافیت به ما نشان دادی، پایان آن را نیز در عافیت به ما بنمایان.(بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۱۱۹)

خوردن میوه در آغاز فصلش و پرهیز از آن در پایان آن فصل: پیامبر خدا(ص) می فرمایند: «بر شما باد میوه در هنگام روی کردنش، چرا که در این هنگام، مایه سلامت تن و از میان رفتن اندوه است. نیاز آن را در هنگام پشت کردن واگذارید که در این هنگام دردی برای تن است»[منظور پیامبر(ص) استفاده از میوه تازه و پرهیز از میوه های نامرغوب و غیر تازه است.](بحار الانوار، ج ۶۲، ص ۲۹۶)

جدا نکردن پوست میوه: از امام صادق(ع) روایت شده است که ایشان پوست کردن میوه را دوست نداشتند. «البته این کار در مورد همه میوه ها صدق نمی کند.»(الکافی، ج ۶، ص ۳۵۰، ح۳)

پرهیز از خوردن چند میوه با هم: رسول خدا(ص) می فرمایند: هر کس تنها یک نوع میوه را بخورد، بهتر است.(بحارالانوار، ج ۶۶، ص۱۲۳، ح۱۵)

و در جای دیگر از ایشان نقل شده است که: «میوه ها را جدا جدا بخورید».
(جامع الاحادیثص ۱۰۸)

دعائم الاسلام: «از پیامبر خدا روایت شده است که ایشان از گذاشتن دو[نوع] میوه با هم در دهان، نهی می فرمود. از امام صادق(ع) نقل است که: " پیامبری از پیامبران خدا از غم و حزن شکایت نمود، خداوند او را به خوردن انگور امر فرمود. "
(محاسن، ج۲، ص ۵۴۷)

در روایتی حضرت امام باقر(ع) به فرزند گرامی اش حضرت امام صادق(ع) فرمودند:

" انگور را دانه دانه بخور و فرمود: شفا در میوه ای است که رسیده باشد.(کافی، ج ۶)

دکتر سیدوحید فرزادفر پزشک و محقق طب اسلامی در باره مصرف یک نوع میوه می افزاید: حتی مصرف آب میوه های مخلوط چند میوه نیز باعثبروز مشکلات گوارشی می شود.

بنابراین مصرف یک نوع میوه که در روایات به آن اشاره می شود علاوه بر رعایت ادب و احترام در جمع خانواده و مهمانان به گوارش بهتر و جذب آسان تر میوه ها نیز کمک می کند.