آزادراه تهران - شمال عیدی دولت به مردم

به گزارش افکارنیوز، احمد صادقی در مراسم بازدید خبرنگاران از قطعه چهار آزادراه تهران _ شمال که به تازگی تکمیل شده و آماده بهره‌برداری مسافران برای ایام نوروز است، اظهار داشت: ساخت آزادراه تهران _ شمال از سال ۱۳۷۶ در قالب ۴ منطقه با مشارکت وزارت راه و بنیاد مستضعفان آغاز شد.

* اختصاص ۴۶۳ میلیارد ریال به آزادراه تهران - شمال طی دو سال اخیر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: این مسیر آزادراهی از سال ۷۶ تا سال ۸۹ تنها ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما از سال ۹۰ با پیگیری‌های خاص و اختصاص اعتبار، هر سال ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

صادقی گفت: در طول ۱۴ سال، سالانه تنها ۸۶ میلیارد ریال به این پروژه اختصاص می‌یافت اما طی دوسال اخیر ۴۶۳ میلیارد ریال اعتبار به این پروژه اختصاص یافت.

* قطعه یک آزادراه تهران - شمال حتماً تا اسفند ۹۲ آماده است

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: منطقه ۱ این آزادراه از تهران تا شهرستانک توسط پیمانکار چینی و در قالب فاینانس در حال اجرا است؛ این قطعه، ۲۳ کیلومتر طول دارد که احداثتونل‌های آن به پایان رسیده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به آغاز عملیات ساخت پل‌ها در قطعه یک این آزادراه، اظهارداشت: قرار شده است این قطعه تا پایان سال ۹۲ مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ احداثقطعه یک، ۶۰ کیلومتر مسیر تهران تا چالوس را کوتاه‌تر می‌کند.

* حضور کنسرسیوم داخلی در قطعات ۲ و ۳ آزادراه تهران - شمال

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در قطعات ۲ و ۳ این آزاد‌راه مقرر شده است کنسرسیوم داخلی حضور یابد، اضافه کرد: مطالعات اجرایی این قطعات در حال انجام است؛ اجرای این دو قطعه ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تاکید کرد: پیمانکار این دو قطعه کنسرسیوم ایرانی است که در صورت فراهم بودن منابع مالی، این ۷۴ کیلومتر آزادراه با ۳۰ کیلومتر تونل، ظرف ۳ سال ساخته می‌شود.

صادقی با اشاره به تعیین تکلیف مشارکت بنیاد و وزارت راه در این پروژه از فروردین‌ماه، تصریح کرد: اواخر فروردین‌ماه سال آینده درباره عملیات اجرایی قطعات ۲ و ۳ آزادراه تهران شمال صحبت‌های مفصلی با رسانه‌ها خواهم داشت.

* افتتاح قطعه ۴ برای مسافران نوروزی / فعلاً یک ماه اخذ عوارض نداریم

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: منطقه ۴ آزادراه تهران _ شمال به طول ۲۰ کیلومتر از مرزن ‌آباد آغاز شده و تا چالوس ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به تکمیل ۹۹ درصدی این پروژه، تصریح کرد: قطعه ۴ آزادراه ۴ دستگاه تونل به طول ۱۷۰۰ متر دارد؛ خط‌کشی‌های مسیر انجام و روشنایی‌ها نصب شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: در این مسیر ترانشه‌های(کوه‌بُری) زیادی انجام شده است و بالای ترانشه‌ها فضای سبز ایجاد می‌شود.

صادقی تصریح کرد: قطعه ۴ آزادراه در ایام نوروز آماده استقبال از مسافران نوروزی است؛ در حال حاضر این قطعه ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در راستای کاهش ترافیک محور چالوس در طول نوروز برای مسافران باز خواهد شد.

وی با اشاره به مزایای قطعه ۴ که ۲۰ کیلومتر طول دارد، توضیح داد: کاهش یک ساعته سفر، صرفه‌جویی سالانه ۱۵ میلیارد تومان سوخت و کاهش هزینه‌های تصادفات رانندگی به میزان ۲۰ میلیارد تومان از مزایای قطعه ۴ آزاد‌راه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق دستور رئیس جمهور، مقرر شده است به عنوان عیدی دولت به مردم این قطعه از آزادراه به مدت یک ماه بدون دریافت عوارض بر روی مسافران باز باشد و پس از پایان فروردین درباره نحوه دریافت عوارض و نرخ عوارض اطلاع‌رسانی خواهد شد.

صادقی تصریح کرد: در راستای کاهش ترافیک خودروها پس از خروج از این آزادراه و ورود به مرزن آباد، محور قدیم تعریض شده است ‌تا میزان ترافیک کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل یادآور شد: همچنین مقرر شده است ساختمان ثابتی برای حضور پلیس راه در قطعه هار احداثشود ضمن آنکه با افتتاح این مسیر، پلیس در طول آزادراه مستقر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۹۸ درصد طلب معارضان این قطعه پرداخت شده است، اضافه کرد: در جریان احداثاین قطعه در منطقه سینوا از شهرستان چالوس، بیش از ۵۰ خانه به دلیل رانش از بین رفت که خسارات مردم کاملاً به آنها پرداخت شد.

* پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان طلب پیمانکاران

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره پرداخت طلب پیمانکاران، اظهار داشت: روال بر این است که همیشه پیمانکاران از کارفرما طلب دارند؛ امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی پیمانکاران را پرداخت کردیم.