تصمیمات پاییزی بهارستان برای انتخابات یازدهم

به گزارش افکارنیوز، مجلس نهم از خردادماه سال ۹۱ آغاز به کار کرد. در ماه‌های ابتدایی پارلمان بحثتصویب اعتبارنامه‌ها و تعیین اعضای هیئت‌رئیسه موقت و دائم و همچنین انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس ازجمله اقدامات وکلای ملت بود.

* آغاز مهر با تلاش‌های «اقتصادی، ارزی» مجلس

در مهرماه و بعد از گذشت اندکی از عمر نمایندگان بهارستان نهم، موضوعات اقتصادی و مسائل موجود پیرامون این موضوعات به دغدغه نمایندگان مجلس مبدل شد.

در آن ایام بی‌ثباتی و نوسانات بازار و همچنین وجود برخی مشکلات، نمایندگان را بر آن داشت تا ضمن برگزاری جلسات تخصصی برای بررسی مشکلات اقتصادی، وزرا را به خانه ملت فراخوانده و خواستار پاسخگویی آنها شوند.

در همین راستا بررسی مشکلات اقتصادی با حضور رئیس مجلس و وزیر اقتصاد در جلسه فراکسیون رهروان ولایت از جمله فعالیت نمایندگان بود.

البته در جلسه یاد شده به جز وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع و معادن مجلس نیز حضور داشتند تا تورم موجود در بازار و نوسانات قیمت سکه و ارز مورد بحثو بررسی قرار ‌گیرد.

البته در این بین نطق‌های اقتصادی نمایندگان و تذکرات درباره مشکلات بیان شده هم در دستور کار خانه ملت قرار داشت و کمیسیون‌های تخصصی مجلس موضوعات اقتصادی را مورد بررسی قرار می‌دادند.

هرچند برخی کارشناسان بر این اعتقاد بودند که نمایندگان می‌توانند در زمینه کمک به «تولید ملی» برای رونق اقتصادی گا‌م‌های موثرتری بردارند و با استفاده از توان نظارتی خود از برخی آشفتگی‌ها در بازار بکاهند.

* حضور آقای رئیس در فارس

از دیگر موضوعات مرتبط با خانه ملت که در مهرماه شاهد وقوع آن بودیم، حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ۹ مهرماه در خبرگزاری فارس بود.

لاریجانی پس از حضور در محل خبرگزاری فارس، از تحریریه‌ این خبرگزاری بازدید کرد؛ وی در جریان بازدید از تحریریه‌های شهیدان صادق نیلی و علیرضا برادران، با مدیران کل، دبیران و خبرنگاران گروه‌های مختلف به گفت‌وگو پرداخت و در جریان روند فعالیت سرویس‌های مختلف خبرگزاری فارس قرار گرفت.

* از ریاست رسانه ملی تا ریاست مجلس نهم

به مناسبت حضور علی لاریجانی رئیس مجلس در خبرگزاری فارس، اولین و آخرین عکسی که عکاسان خبرگزاری فارس از وی گرفته‌ بودند، منتشر شد.

همچنین لاریجانی با حضور در خبرگزاری فارس، کارت " خبرنگار افتخاری خبرگزاری فارس " که توسط سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری به وی اهدا شد را دریافت کرد.

* ۸۰ دقیقه برای هیچ / وزیری که زیر سایه ارز جان سالم به در برد

همچنین بهارستان‌نشینان در ادامه روند فعالیت خود در مهرماه در جلسه ۱۶ همین‌ماه ۴ طرح دو فوریتی از جمله توقف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را مورد بررسی قرار دادند؛ در همین جلسه وزیر ورزش به دلیل مسائل اقتصادی اخیر، از استیضاح نجات یافت.

در این جلسه بحثاستیضاح وزیر ورزش و جوانان بعد از مدت‌ها کش‌وقوس و اظهارنظرهای مختلف درباره لزوم استیضاح عباسی و بحث‌ها درباره منفی بودن این استیضاح در روزهای پایانی عمر دولت در دستور کار مجلس قرار گرفت.

به دنبال ورود مجلس به دستور کار استیضاح، جمعی از نمایندگان با تجمع در هیئت رئیسه خواستار تغییر دستور شدند که لاریجانی اعلام کرد دستور تغییر نمی‌کند.

* استیضاحی که هم منتفی شد و هم نشد!

حسن کامران طی سخنانی در موافقت با استیضاح وزیر ورزش مواضع خود را بیان کرد؛ هنوز صحبت‌های کامران تمام نشده بود که منتفی شدن استیضاح محمد عباسی وزیر ورزش، نطق کامران را قطع و سپس با دستور کار قرار گرفتن مجدد نطق ادامه یافت.

در بین نطق کامران که در حمایت از استیضاح عباسی صحن می‌گفت علی لاریجانی اعلام کرد که به دلیل انصراف یکی از نمایندگان استیضاح وزیر ورزش منتفی می‌شود اما بعد از لحظاتی مجددا لاریجانی اعلام کرد که به دلیل تقاضای یک نماینده دیگر برای استیضاح وزیر ورزش، این استیضاح همچنان ادامه دارد.

البته باز هم پس گرفتن امضاها باعثاز دستور خارج شدن استیضاح شد؛ با پس گرفتن امضا‌ها توسط برخی از نمایندگان استیضاح وزیر ورزش و جوانان از دستور کار مجلس خارج شد.

نمایندگان دلیلشان برای انصراف از استیضاح را پیگیری مشکلات اقتصادی و نوسانات ارزی عنوان کردند و تاکید داشتند که با توجه به شرایط فعلی باید زمان خانه ملت را به موضوعات مهمتری اختصاص داد.

* موافقت مجلس با فوریت توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

همچنین نمایندگان خانه ملت در مهرماه فوریت توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کردند؛ آنها معتقد بوند که در شرایط فعلی اجرای فاز دوم این قانون مشکلات اقتصادی کشور را افزایش می‌دهد.

این مصوبه مجلس در حالی به تصویب رسید که دولت بر اجرای فاز دوم هدفمندی تاکید داشت اما این موضع دولت، سد قانونی نمایندگان را در پی داشت.

* خیز نمایندگان برای سوال مجدد از رئیس‌جمهور / سؤال‌ها در کمیسیون‌ها

بر اساس این گزارش، ‌ دیگر سوژه پاییزی خانه ملت طرح سؤال از رئیس جمهور بود؛ طرحی که از همان ابتدای مطرح شدن واکنش‌های متعددی در پی داشت و نمایندگان و همچنین کارشناسان مخالف و موافق را وادار به اظهارنظر کرد.

طرحی که از ابتدای رسانه‌ای شدن و طرح در افکار عمومی همواره محل بحثسیاسیون بود؛ البته در گام نخست این طرح تهیه و به هیئت رئیسه مجلس داده شد و در گام بعدی طرح ذکر شده برای رسیدگی به راه کمیسیون‌های مربوطه را پیمود.

طرح سوال از رئیس‌جمهور هم همانند استیضاح وزیر ورزش دارای حواشی‌ای بود؛ اظهارات نمایندگان و موافقت و مخالفت‌ها با این طرح، سوال از رئیس‌جمهور را به یک بحثداغ تبدیل کرد.

البته تجربه تاریخی نمایندگان از طرح سوال از رئیس‌جمهور هم به این حواشی دامن می‌زد.

* رهبر انقلاب خطاب به مجلس: طرح سؤال از رئیس جمهور را ادامه ندهید / طراحان انصراف دادند

حواشی مربوط به این طرح تا آنجا ادامه یافت که مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از بسیجیان سراسر کشور تصریح کردند: طرح سوال از رییس جمهور تا اینجا کار مثبتی بود، هم نشان دهنده احساس مسئولیت مجلس و هم آمادگی مسئولان دولتی برای پاسخگویی است، اما ادامه این کار آن چیزی است که دشمن می خواهد.

ایشان افزودند: از نمایندگان محترم، تقاضا می کنیم از اینجا به بعد ادامه ندهند.

پس از سخنان ذکر شده رهبر معظم انقلاب، طراحان سئوال از رئیس جمهور با صدور بیانیه‌ای انصراف خود را از پیگیری طرح مذکور اعلام کردند.

* سفرهای منطقه‌ای رئیس مجلس در پاییز

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای در ایام پاییز سفری منطقه‌ای به مدت ۲ روز و در رأس یک هیئت پارلمانی به کشورهای سوریه، لبنان و ترکیه داشت.

حاشیه نگاری خبرنگار فارس از آرامش دمشق در آن روزها حکایت داشت که به برکت همین آرامش بود که هیئت ایرانی حرم حضرت رقیه(س) را زیارت کرد و سوری‌ها به طور عادی در شهر رفت و آمد داشتند.

لاریجانی در دمشق با بشار اسد رئیس جمهور سوریه و رئیس مجلس این کشور دیدار و بر حمایت ایران از مقاومت تاکید کرد.

هیئت پارلمانی ایران بعد از دمشق به بیروت سفر کرد؛ لاریجانی طی این سفر با سیدحسین نصرالله و نبیه‌بری رئیس مجلس لبنان دیدار کرد.

استانبول مقصد پایانی سفر رئیس مجلس بود؛ لاریجانی که سخنران مراسم بزرگ عزاداران ترکیه بود، وقتی به حمایت همه جانبه ایران از فلسطین اشاره کرد سخنانش با شعار لبیک یا حسین برای چندین بار قطع شد.

رئیس مجلس ایران سلام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب را به عزاداران امام حسین در ترکیه رساند که با شعار تکبیر عزاداران مواجه شد.

رئیس مجلس بعد از شرکت و سخنرانی در مراسم عزاداری امام حسین در ترکیه، با نخست‌وزیر و رئیس مجلس ترکیه نیز دیدار کرد.

* نگاه دوباره نمایندگان به اقتصاد در ایام پاییز

وکلای ملت باز هم موضوعات اقتصادی را در ایام پاییز در دستور کار خود قرار دادند؛ در همین زمینه مباحثمرتبط با اقتصاد داخلی در کمیسیون امنیت ملی مجلس مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

البته اقدامات نمایندگان فقط به جلسه ذکر شده محدود نمی‌شد و دعوت وزرا برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی و تذکرات و نطق‌های نمایندگان از دیگر اقدامات مجلسی‌ها بود.

* جدل مجلسی‌ها برای رئیس‌جمهور یازدهم

بر اساس این گزارش، دیگر موضوع چالشی در ایام پاییزی مجلس نهم که در جلسات خانه ملت در آذرماه شاهد آن بودیم، رسیدگی به کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بود.

طرحی که کلیات آن به تصویب نمایندگان مجلس رسید اما جزئیاتش محل بحثوکلای ملت بود؛ بحثی که فراتر از بهارستان رفت و فعالان دانشجویی و برخی کارشناسان را هم وادار به اظهارنظر و انتقاد از برخی مواد آن طرح کرد.

*خط قرمز پارلمان روی ماده جنجالی / «رجل سیاسی» همان «رجل سیاسی» ماند

نمایندگان مجلس در جلسه ۲۱ آذرماه خود ماده جنجالی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کردند که این ماده حذف شد.

وکلای ملت در بررسی ماده ۷ این طرح که اصلاح ماده ۳۵ قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری را شامل می‌شد به حذف ماده پیشنهادی رای دادند.

* ماده جنجالی شامل چه مواردی می‌شد؟

در ماده ۷ این طرح آمده بود: ماده ۳۵ به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ماده ۳۵ - انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط ذیل باشند:

۱ - از رجال مذهبی و سیاسی(به معنای اینکه در حوزه مذهب و سیاست اهل نظر باشد)

۲ - ایرانی‌الاصل

۳ - تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

۴ - مدیر و مدبر

۵ - دارای حسن سابقه و امانت و تقوا

۶ - معتقد و مؤمن به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور

۷ - التزام عملی به قانون اساسی به ویژه اصل پنجم آ‌ن

۸ - دارا بودن حداقل ۴۵ و حداکثر ۷۵ سال سن

۹ - دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل حوزوی آن

۱۰ - عدم محکومیت کیفری مطابق قانون مجازات اسلامی

بر پایه این گزارش در تبصره‌های این ماده نیز شرایط دیگری برای کاندیداهای ریاست جمهوری در نظر گرفته شده بود به نحوی که نامزدها برای احراز شرط رجل مذهبی بودن باید تأییدیه حداقل ۲۵ نفر از اعضای ادوار مجلس خبرگان رهبری را هنگام ثبت‌نام ارائه می‌کردند و یا برای شرط رجل سیاسی بودن نیز ارائه گواهی تصدی سمت مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری پس از پیروزی انقلاب حداقل به مدت ۴ سال یا ارائه تأییدیه حداقل یکصد نفر از نمایندگان فعلی مجلس در نظر گرفته شده بود.

* مجلس اختیار ادغام را از دولت پس گرفت

به گزارش فارس، ‌ نمایندگان در یکی از جلسات آذرماه خود به دو فوریت طرحی رای دادند تا اختیاری را که در برنامه پنجم توسعه برای ادغام وزارتخانه‌ها به دولت داده بودند، منوط به اجازه خود کنند چرا که معتقد بودند ممکن است اقدامی شتابزده از سوی دولت در این راستا صورت گیرد.

نمایندگان در این جلسه دوفوریت طرح اصلاح ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه را مورد بحثو بررسی قرار دادند و با ۱۶۲ رای موافق به تصویب رساندند.
بر اساس این طرح دولت مکلف است هر گونه پیشنهاد انحلال، ادغام و تاسیس وزارتخانه‌ها و همچنین انحلال، انتزاع، ادغام و تاسیس سازمان‌ها و واحدهای زیرمجموعه آنها را همراه وظایف و اختیارات مربوطه به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

وکلای ملت این طرح را در حالی در آن ایام تقدیم مجلس کردند که چندی پیش دولت سرپرستی وزارت ارتباطات را به وزیر راه و شهرسازی سپرد و رضا تقی‌پور وزیر سابق وزارت ارتباطات را برکنار کرد که این امر واکنش‌هایی را از سوی مجلس به دنبال داشت و تعداد زیادی از نمایندگان نسبت به این اقدام دولت انتقاد و اعتراض کردند.

وکلای ملت پس از اقدام رئیس جمهور در برکناری وزیر ارتباطات، این اقدام دولت را موجب تزلزل در بخش سایبری کشور دانستند و حتی علی لاریجانی رئیس مجلس هم در دیدار با مسئولان پدافند غیر عامل دستگاه‌های اجرایی، رسما اعلام کرد که ادغام وزارت ارتباطات به مصلحت نیست و این اقدام موجب تزلزل در مقابله سایبری جمهوری اسلامی ایران با تهدیدات دشمن می‌شود.

به نظر می‌رسد وکلای ملت این طرح را برای محدود کردن دولت در نحوه ادغام وزارتخانه‌ها ارائه دادند تا دست مجلس در نحوه ادغام وزارتخانه‌ها بیشتر باز باشد چرا که پیش از این خانه ملتی‌ها در ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم، ‌دولت را مکلف کرده بودند یک یا چند وزارتخانه‌ را به نحوی در وزارتخانه‌های دیگر ادغام کند که تا پایان سال دوم برنامه پنجم، تعداد وزارتخانه‌ها از ۲۱ وزارتخانه به ۱۷ وزارتخانه کاهش یابد.

نمایندگان طبق این ماده به دولت اجازه داده بودند، در ابتدا وزارتخانه‌ها را ادغام کنند و سپس شرح وظایف واختیارات جدید وزارتخانه‌ها را طی لایحه‌ای برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه دهند اما در مصوبه پارلمان در قانون برنامه پنجم، مجلس اختیاری در نحوه ادغام وزارتخانه‌ها نداشت به همین دلیل این طرح ارائه شد تا مجلس هر گونه پیشنهاد انحلال، ادغام و تاسیس وزارتخانه‌ها که توسط دولت ارائه می‌شود را بررسی و به تصویب برساند.

* کشتی‌گیر کابینه و کارت زردی که از بیخ گوشش گذشت!

به گزارش فارس، ‌ یکی دیگر از جلسات مهم مجلس نهم در آذرماه به سوال یک نماینده از سیدشمس‌الدین حسینی اختصاص داشت؛ وی با حضور در پارلمان پاسخگوی سوالات نمایندگان بود و اینبار برخلاف دفعه پیشین به جای عدم پذیرش مسئولیت بازار ارز درباره آن توضیح داد.

*دست به جیب شدن مجلس برای کارت زرد دوم به حسینی

نمایندگان مجلس در این جلسه به بررسی سوال محمد‌حسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس از شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی پرداختند.

سوال حسین‌زاده از حسینی در خصوص این مسئله که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با چه مجوزی اقدام به خروج ارز به نرخ مرجع نموده است؟ بود.

بعد از قرائت گزارش کمیسیون در خصوص این سوال حسینی وزیر اقتصاد در دو نوبت توضیحاتش را ارائه داد و حسین‌زاده هم در دو نوبت نقطه‌نظراتش را برای نمایندگان عنوان کرد.

در نهایت حسین‌زاده اعلام کرد که توضیحات وزیر اقتصاد را قانع‌کننده تشخیص داده اما با تذکر ماده ۲۱۰ احمد توکلی هیئت رئیسه مجبور به رای‌گیری از نمایندگان در مورد سوال از وزیر اقتصاد شد.

بر همین اساس نمایندگان در خصوص پاسخ‌های حسینی وزیر اقتصاد را جویا شد که نمایندگان مجلس هم با ۱۳۳ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع از مجموعه ۲۲۰ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که توضیحات وزیر اقتصاد را قانع‌کننده می‌دانند.

فارس در گزارش بعدی فصلی خود دیگر رویدادهای مهم خانه ملت در فصل زمستان را مورد بررسی قرار خواهد داد.