علت افزایش قیمت مسکن چیست؟

به گزارش افکارنیوز، با توجه به آخرین نتیجه سرشماری که سال گذشته صورت گرفته، تعداد خانوارهای کشور به ۲۱ میلیون خانوار رسیده است لذا افزایش ساخت مسکن متناسب با افزایش خانوارها امری طبیعی است و مقرر شده با توجه به رشد جمعیت و افزایش مهاجرت‌ به شهرها، سالانه ۱.۵میلیون مسکن در کشور ساخته شود اما اغلب دست‌اندرکاران از پایین بودن میزان ساخت و ساز گلایه دارند.

از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی برای خانوارهای کشور ساخته شده و برای اولین بار در کشور، در دولت‌های نهم و دهم تعداد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بیش از تعداد خانوار وجود دارد.

لذا با وجود این آمار و بالاتر بودن عرضه از تقاضا به طور طبیعی نباید شاهد افزایش قیمت اجاره‌بها و خرید و فروش خانه باشیم اما این گونه نبوده و بازار مسکن نسبت به سال گذشته نیز با افزایش قیمت مواجه بوده است که برخی افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نوسانات نرخ ارز می‌دانند و برخی دیگر نیز تاکید دارند نوسانات بازار مسکن ناشی از کمبود ساخت‌ و سازها است و در صورتیکه عرضه از تقاضا بیشتر باشد قطعا افزایش قیمت نخواهیم داشت.

در مقایسه آمار ثبت قراردادهای مسکن در سالهای اخیر، امسال شاهد بیشترین ثبت قراردادهای مسکن بودیم اما مشاوران املاک دلیل افزایش تعداد قراردادها را رشد جمعیت و افزایش مهاجرت به شهرها میدانند؛ نه افزایش قدرت خرید.