سرانجام تولید سرم‌های ضدهاری چه شد؟

به گزارش افکارنیوز، دکتر صدیقه امینی با بیان اینکه مطابق قرارداد مربوط به پلاسمای اختصاصی، بنا بود ۶۶۰۰ لیتر پلاسما به منظور تهیه سرم ضدهاری در قالب سه محموله برای شرکت پالایشگر ارسال شود، اظهار کرد: اکنون بیش از دو سوم پلاسمای مورد نیاز طبق قرارداد تامین شده است.

وی ادامه داد: اکنون یک محموله برای تولید دارو ارسال شده است و یک محموله دیگر آماده ارسال است و محموله سوم را نیز در فصل بهار ارسال خواهیم کرد.

معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه فعالیت صورت پذیرفته ارزشمند است، اظهار کرد: می‌توان امیدوار بود با به تولید انبوه رسیدن این پروژه، راه برای تولید پلاسماهای اختصاصی دیگر که در درمان بیماری‌های مختلفی نقش دارند، باز شود.

وی افزود: به هرحال باید در نظر داشت که اولین تجربه، همیشه سخت‌ترین تجربه است.

امینی ابراز امیدواری کرد سال ۹۲ زمان ورود ایمنوگلبولین ضدهاری از پلاسمای ایرانی به بازار باشد.

معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون افزود: سال آینده پروژه تولید یک از دو ایمنوگلبولین ضد کزاز یا ضدهپاتیت را نیز در دستورکار قرار خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، دکتر امینی پیش از این به ایسنا گفته بود: افرادی که دچار گزیدگی توسط حیوانات هار می‌شوند نیازمند رسیدگی و درمان سریع هستند، به گونه‌ای که اگر مداوای این افراد با تاخیر انجام شود، صدمات جانی سنگینی را برای آن‌ها در پی خواهد داشت. واکسنی که این افراد در حین درمان دریافت می‌کنند ایمنوگلبولینی است که بر اساس عامل بیماری ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: تمام کشورها با توجه به وجود حیوانات هار به این واکسن نیاز دارند.

امینی ضمن اشاره به این که تولید این واکسن با پیچیدگی‌های خاصی همراه است، گفت: چندین سال قبل این دارو را از پلاسمای اختصاصی که در ایران تولید می‌شد، تهیه می‌کردیم اما پروژه به واسطه تعطیلی پالایشگاه متوقف شد. خوشبختانه امسال تولید مجدد این دارو را در کشور آغاز کردیم.

معاون فنی و کنترل کیفی سازمان انتقال خون، با بیان این مطلب که استحصال واکسن‌های اختصاصی از طریق پلاسمای انسانی صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: افرادی که داوطلب انجام این کار هستند، آگاهانه رضایت می‌دهند مورد واکسیناسیون قرار بگیرند تا ایمنوگلبولین‌های ضد بیماری هاری در بدنشان ساخته شود.

وی ادامه داد: پس از طی این مرحله، پلاسما را اخذ و تحت فرآیندهای خاص به منظور خالص‌سازی ایمنوگلبولین قرار داده و در نهایت به صورت ویال‌های دارویی به مراکز مربوطه تحویل می‌دهند.

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا پروسه اهدای پلاسما به منظور ساخت سرم ضدهاری با اهدای خون معمول متفاوت است، عنوان کرد: داوطلبان باید حائز تمامی شرایط اهدای خون باشند و از سوی دیگر رضایت بدهند که پنج نوبت واکسن دریافت کنند. این افراد همچنین از نظر وجود تمام بیماری‌ها مورد مشاوره قرار می‌گیرند.

وی درباره تعداد داوطلبان شرکت کننده در این طرح گفت: این افراد پس از مشاوره، آزمایش‌هایی را انجام می‌دهند که اگر موفقیت‌آمیز بود به عنوان داوطلب پذیرفته می‌شوند. واکسن در چند نوبت و به فاصله ۲۸ روز تزریق می‌شود. در پایان پس از طی مدت زمان استراحت، پلاسما فرزیس انجام می شود.

معاون فنی و کنترل کیفی سازمان انتقال خون ادامه داد: حجم پلاسمای جمع آوری شده باید به حدی برسد که قابل ارسال برای شرکتهای پالایشگر باشد. پلاسمای ارسالی در این شرکتها به دارو تبدیل و به کشور بازمیگردد.