"جواد جهانگیرزاده" با اشاره برموضع "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه مبنی برآنکه مذاکرات ۱+۵ با ایران نباید فقط در حد تبادل نظرات باقی بماند، با تایید آن گفت: به نظر میرسد ۱+۵ بحث مذاکرات را صرفا یک پوشش برای مقاصد خود در نظر دارد.

به گزارش خانه ملت، نماینده ارومیه با بیان آنکه نسبت به شرایط موجود در روند مذاکرات، روس‌ها هم بی‌تاثیر نیستند، خاطرنشان ساخت: شرایط به وجود آمده محصول عملکرد گروه۱ + ۵ است که روس‌ها نیز در آن نقش داشته‌اند.

جهانگیرزاده تاکید کرد: غرب مایل است با به کارگیری وضعیت چین و روسیه، به دنیا این پیام را بدهد که مایل است با جمهوری اسلامی ایران به مذاکره بنشیند و تحت عنوان انتظاراتش، اگر ایران تبعت نکرد، با عنوان این موضوع که این کشور، مایل به پذیرش چارچوب‌های بین المللی نیست، پیام نامناسبی از سیاست خارجی ایران را به دنیا بدهد.

وی با تاکید برآنکه غرب باید نسبت به مجموعه گفتگوها ومذاکرات ۱ + ۵ تجدیدنظر کند، تصریح کرد: ۱ + ۵ اگر به دنبال تجدیدنظر و اتحاد برای برون رفت از وضعیت فعلی مذاکرات است، باید واقع‌بینانه جلو آید.

جهانگیزاده با اعتقاد برآنکه رویه موجود، برای رسیدن به نتیجه مناسب که طرفین را از این شرایط خارج کند قابل تصورنیست، گفت: غرب مذاکرات را به عنوان یک روش برای رسیدن به نتیجه، پیگیری نمی‌کند، بلکه به دبال فشار و بسترسازی برای افزایش این فشارها بر ایران است.

پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل(آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) به علاوه آلمان اعضای گروه موسوم به ۱+۵ را تشکیل میدهند.