طرحی جدید برای افزایش مرخصی زایمان

به گزارش افکارنیوز، زهرا تالانی گفت: این طرح که قرار بود پس از تصویب شورای نگهبان اجرایی شود برای مردان هم مرخصی ۲ هفته ای در نظر گرفته بود.

حال با عدم تصویب آن مرخصی زایمان مانند گذشته خواهد بود، هرچند که مریم مجتهدزاده رئیس مرکز امور زنان وخانواده ریاست جمهوری تصمیم دارد این طرح را به گونه دیگری به دولت ارائه کند.


یکی از طرحهای شما که همیشه روی آن تاکید داشتید، طرح افزایش مرخصی زایمان زنان و مرخصی به همسران آنها بود که سرانجام شورای نگهبان با آن مخالفت کرد. حالا چه تصمیمی برای آن دارید؟


این طرح به دولت باز می گردد تا بازنگری شود. قرار است که دولت بار مالی آن را تضمین کند، چون همانطور که می دانید این هم جزو سیاستهای تشویقی افرایش جمعیت است. بنابراین حتما دولت این مشکل را حل می کند.


این بودجه که قرار است دولت آن را تضمین کند از کجا تامین می شود؟


شورای نگهبان اعلام کرده که بار مالی آن مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است و این مرخصی ۹ ماهه زنان بار مالی فراوانی برای دولت و نهادهای بیمه ای دارد که محل اعتبار آن پیش بینی نشده است. ما نگرانی از این موضوع نداریم چون ما در لایحه ترویج تغذیه با شیر مادر این موضوع را هم در نظر می گیریم و مشکل این طرح حل می شود. در واقع یک همپوشانی دارد. ما در این طرح تاکید کردیم که بار مالی این مرخصی زایمان بر عهده صندوقهای بیمه ای باشد و در بودجه سالیانه دیده شود.


این طرح چه تفاوتی با طرح افزایش مرخصی زایمان دارد؟


این طرح میان مرکز ما و وزارت بهداشت است. ما در این طرح در تبصره ۷، در مورد دوقلوزایی اعلام کردیم که مرخصی مادران آنها یک سال شود. همچنین در مورد تکلیف مرخصی مادرانی که سرپرستی فرزندی را می پذیرند یا کودکی که توسط مادر میزبان به دنیا می آید هم برنامه هایی را ارائه کرده ایم که ۶ ماه مرخصی زایمان داشته باشند. همچنین تولد نوزاد مرده، فوت نوزاد هنگام مرخصی زایمان و غیره هم پرداخته شده است.


الان این لایحه در چه مرحله ای قرار دارد؟


به معاونت حقوقی رئیس جمهور ارائه شده و بعد از بررسی به مجلس می رود.



بنابراین تا زمانیکه این طرحها تصویب و اجرایی شود مرخصی زایمان همان ۶ ماه است؟


بله.هرچند که ما تصمیم داشتیم این افزایش مرخصی از سال بعد اجرایی شود اما فعلا همان قانون گذشته اجرا می شود