راه حل مبارزه با فساد گسترش آزادی است

به گزارش افکارنیوز، حجت‎الاسلام والمسلمین حسن روحانی، در دیدار جمعی از فرهنگیان و نخبگان دانشگاهی، بر ضرورت حضور کاندیداهای مختلف با گرایشات فکری متفاوت در انتخابات ریاست جمهوری، ‌ به طوری که در مجموع بتوانند همه‏ افکار و گرایش‌های عمده جامعه را نمایندگی کنند، تأکید کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، انتخابات ریاست‌جمهوری آتی را سرنوشت‌ساز و مهم دانست و گفت: باید توجه همه مردم نسبت به این انتخابات جلب شود. باید تلاش کرد تا احساس مسئولیت و مشارکت در مسائل اجتماعی کشور در همه‏ آحاد جامعه بیشتر شده تا شاهد نشاط سیاسی و اجتماعی در جامعه باشیم و مردم به بهترین وجه نسبت به آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با ذکر این نکته که هیچ موجودی جز انسان «حق انتخاب» ندارد، ‌ حق گزینش در همه امور به‌ویژه در حوزه‏ سیاسی و اجتماعی را نشانه عظمت و کرامت انسان دانست و گفت: یکی از مظاهر تبلور این حق، انتخابات آتی ریاست‌جمهوری است.

روحانی با اشاره به تأخیر در شروع فعالیت‌های انتخاباتی، اظهار داشت: امیدوارم این تأخیر موجب کم رونق‌شدن انتخابات نباشد، که قطعاً نخواهد شد، و در فرصت باقی‌مانده و فضایی که در پیش‌رو داریم همه مردم به صحنه آمده و شاهد شور انتخاباتی باشیم و مردم احساس ‌کنند که روز سرنوشت‌سازی را پیش‌رو دارند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با طرح این سؤال که چگونه می‌شود انتخابات پرشوری برگزار کرد، تصریح نمود: در صحنه انتخابات باید نمایندگان انواع گرایشات و افکار مهم جامعه حضور داشته باشند. باید همه جناح‌ها و احزاب به صحنه بیایند و کاندیدای مطلوب خود را معرفی کنند؛ چه اینکه تنوع کاندیداها حق انتخاب بهتری را به مردم می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه هر اقدامی که بتواند مردم را مطمئن‌تر به سلامت انتخابات کند، امری لازم و ضروری است، گفت: سیاست‌های انتخاباتی در آینده نزدیک در دستور کار کمیسیون مجمع قرار می‌گیرد که در صورت نهایی شدن، خیلی از امور انتخاباتی شفاف‌تر شده و به دنباله آن روش‌ها و فرایندهایی به کار گرفته خواهد شد که از بروز بسیاری از شبهات جلوگیری خواهد نمود.

وی همچنین با ذکر این نکته که رقابت در انتخابات و در همه امور مهم سیاسی - اجتماعی، برای کشور مفید و حتی لازم است، گفت: برای ساختن کشور، همه باید دست به دست هم داده و تلاش کنیم تا به معنای واقعی از تمام ظرفیت کشور بهره ببریم. وی در فراز دیگری از سخنان خود گفت: فردی که برنده انتخابات است، نماینده‏ همه مردم ایران خواهد بود و باید برآیند افکار کل ملت را نمایندگی کند؛ لذا باید فردی انتخاب شود که به این موضوع ایمان داشته باشد. از همین رو، ‌هر برخورد منفی‌ای که پس از پیروزی نامزدی در انتخابات با طرفداران نامزدهای دیگر، صرفاً به دلیل رأیشان، صورت گیرد و یا از افراد درباره آراءاشان پرسش شود، امری غیراخلاقی و غیرقانونی است.

حسن روحانی، عمل به قانون را لازمه رسیدن به وحدت و انسجام دانست و تصریح کرد: تمام مشکلات از نقض قانون شروع می‌شود. و وای به روزی که افرادی که مسئولیت سنگینی در کشور دارند، به قانون بی‌اعتنا باشند. وی انتظار مردم از رئیس‌جمهور آتی را «اجرای درست قانون» دانست و گفت جلب اعتماد مردم تنها در سایه اجرای دقیق قانون امکان‌پذیر است.

وی با ردّ نگاه‌هایی که انتخابات را امری تشریفاتی می‌دانند، تأثیر آرای مردم در سرنوشت کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت، حضور مردم پای صندوق آراء تقویت نظام و تأکید مجدد بر مشروعیت نظام است.

این دانش آموخته حقوق اساسی، با بیان این که بر اساس اصول مصرح قانون اساسی، ‌ تمامی ارکان مدیریتی کشور براساس رأی مردم مشروعیت می‌یابند، حکومت را حق مردم دانست که این حق را از طریق آراء خود و از طریق انتخابات اِعمال می‌کنند. از دید وی، ‌ همه‏ شهروندان ایرانی از حقوق برابر برخوردار بوده و امکان اظهار نظر و مشارکت در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی را به‌طور مساوی برخوردارند. از دیگر منظر نیز رعایت حق همه شهروندان بر حکومت واجب و لازم است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، با نعمت نامیدن «نقد و‌ انتقاد» نه تنها آن را حق مردم، بلکه وظیفه مردم خواند و گفت: دستیابی به پیشرفت و توسعه جامع و پایدار بدون آزادی اظهار نظر، غیرممکن است. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آزادی بیان و مطبوعات و سایر رسانه‌ها عامل مهمی برای جلوگیری از فساد است.

به گفته‏ وی مبارزه با فساد، با تضمین آزادی‏های سیاسی و مدنی مصرح در قانون، در حوزه رسانهها، احزاب و تشکلها و شفافیت نهادهای حکومتی و عمومی و نیز پاسخگویی در برابر مردم، به نتیجه مطلوب خواهد رسید. وی در عین حال، گسترش آزادیهای مشروع را برای پیشرفت کشور و افزایش سرمایه اجتماعی مهم و حیاتی دانست.