گروه فرهنگ و هنر:

برای چهارمین سال پی در پی، جشن چهارشنبه‌سوری در پارکی در استکهلم و همچنین در شهرهای دیگر این کشور با کوشش ده‌ها انجمن ایرانی، تئاتر ملی و انجمن فرهنگ و مرکز آموزشی کارگران سوئد، برگزار می‌شود.

به گزارشافکارنیوز، روابط عمومی جشن چهارشنبه‌سوری در سوئد خبر داده که این جشن روز ۱۹ مارس ۲۰۱۳، از ساعت ۱۸ تا ۲۱، در پارکی واقع در مرکز شهر استکهلم برگزار می‌شود.

این چهارمین سال متوالی است که جشن چهارشنبه‌سوری در مرکز شهر استکهلم برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی جشن چهارشنبه‌سوری، تئاتر ملی سوئد، این جشن را در شهر بندری گوتنبرگ با همکاری مرکز آموزشی کارگران و اتحادیه سراسری ایرانیان در غرب سوئد، در شهر مالمو با همکاری انجمن ایران – سوئد و در شهر وستروس با همکاری انجمن‌های ایرانی از جمله انجمن میهن برگزار می‌کند.

تهیه‌کننده تئاتر ملی سوئد و مسئول برنامه چهارشنبه‌سوری این مرکز می‌گوید: " این برنامه همچون سال‌های گذشته در دو قسمت برگزار می‌شود. در یک قسمت آتش چهارشنبه‌سوری توسط گروهی از زنان جوان با لباس‌های محلی روشن می‌شود تا علاقه‌مندان، به سنت سالیان دور، از روی آن بپرند و زردی من از تو، سرخی تو از من را بخوانند. این آتش در تمام طول برنامه برای علاقه‌مندان با حضور مأموران ویژه روشن خواهد بود. "

به عقیده این فعال فرهنگی، برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری در سرمای زیر صفر سوئد آسان نیست. او می‌گوید: " جشن چهارشنبه‌سوری نخستین جشن خیابانی استکهلم در آستانه بهار به‌شمار می‌رود و به همین دلیل در این چند سال توانسته مورد توجه رسانه‌های سوئدی قرار بگیرد و آن را از نخستین نشانه‌های فرارسیدن بهار بدانند. "

وی افزود: " آن‌ها در این کشور سرد در ماه مارس مدام در جست‌وجوی نشانه‌های بهار هستند. در چنین ایامی که برخلاف ایران هوا بسیار سرد است، برگزاری یک جشن خیابانی آسان نیست و به ناچار باید به بهانه‌های مختلف به مردم شور و نشاط بخشید و آن‌ها را نگه داشت. "

وی گفت: "به همين دليل برنامههای مختلف هنری نيز برای اين شب تدارک ديدهايم. شخصيت و چهره اصلی چهارشنبهسوری البته حاجی فيروز است که هم خبر رسيدن سال نو را میدهد و هم روی صحنه با طنز خود قدرت را به باد انتقاد میکشاند."