بازارشب عید شلوغ؛ فروش‌ها کم!

به گزارشافکارنیوز، فروشنده‌ها که یک سال را به امید رسیدن شب عید چشم انتظار بودند، این روزها برای اینکه یک یا چند قلم جنس بفروشند باید هر چه در توان دارند بکار بگیرند؛ از تعریف و تمجیدهای بی‌حد و حساب تا قانع کردن خریدار به این که گران فروش نیستند، بلکه جنس‌ها گران شده است.

قیمت‌ها بالا، قدرت خرید پائین

احمد مقدم که سال‌هاست در سه راه بازار، ابتدای خیابان ارم، متصدی پوشاک کوچولو و مانتوسرای بانو است، از شلوغی و رفت‌وآمدهای زیاد شهروندان در بازار به عنوان سیاهی لشکر یاد می‌کند و به خبرنگار مهر می‌گوید: قیمت اجناس خیلی بالا رفته و از آن طرف قدرت خرید مردم پائین‌تر آمده است از این رو انبوه جمعیتی که در بازار رفت و آمد می‌کنند بیشتر از کالاها و قیمت‌ها دیدن می‌کنند و تمایلی برای خرید جنس ندارند.

این کاسب صنف لباس درباره مشکلاتی که در میزان فروش جنس‌ها به دلیل گرانی ایجاد شده است، می‌افزاید: در سال ۸۳ به طور متوسط روزانه ۲ میلیون تومان جنس به فروش می‌رفت و الان با وجود گذشت ۸ سال، تقریبا به همان میزان فروش داریم.

به گفته مقدم، در سال گذشته قیمت یک شلوار ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بود ولی اکنون به حدود ۶۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است، در این وضعیت، مشتری قدرت خرید جنس‌ها را ندارد.

با وجود اینکه حدود ۷۰ درصد مشتریان پوشاک کوچولو و مانتوسرای بانو را مسافران و زائران تشکیل می‌دهند ولی مقدم معتقد است که امسال میزان فروش جنس‌های فروشگاهش کاهش قابل توجهی یافته، به گونه‌ای که به یک پنجم فروش سال ۸۳ رسیده است.

او گران شدن پارچه و واردنشدن جنس‌های خارجی به دلیل نوسانات ارز را از جمله دلایل گرانی پوشاک می‌داند و می‌گوید: در بازار داخلی هم میزان دستمزدها و حمل و نقل نسبت به سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته و این مسائل دست به دست هم داده تا قیمت جنس‌ها به جایی رسیده که طبقه متوسط و پائین جامعه توانایی خرید آنها را نداشته باشند.

مقدم با اشاره به بازرسی‌های مکرر نهادهای نظارتی از فروشگاه اظهار می‌کند: فروش کالاهای ما بر اساس میزان تعرفه قانونی است و خوشبختانه در سه سال اخیر حتی یک مورد هم تخلف نداشته‌ایم.

در جست‌وجوی آجیل ارزان

روبروی پوشاک کوچولو، آن طرف خیابان، آجیل و خشکبار خلیلی چشم هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

علی خلیلی صاحب این واحد صنفی از جست‌وجوی شهروندان برای تهیه پسته ارزان می‌گوید: از زمانی که اعلام شده آجیل ارزان به ویژه پسته ۳۰ هزار تومانی وارد بازار می‌شود هر کسی که وارد مغازه می‌شود دنبال آجیل ارزان می‌گردد و وقتی قیمت‌ها را می‌بیند حیران می‌شود.

تخمه ژاپنی و تخمه کدو بیشترین نوع آجیل و خشکبار هستند که از این واحد صنفی خریداری می‌شود که خلیلی، دلیل گرایش مردم به خرید این اقلام را ارزان بودن آنها می‌داند.

او معتقد است که امسال میزان فروش آجیل مخلوط بیشتر از سال‌های قبل شده است، چون با توجه به گران‌بودن بعضی از آجیل‌ها، برای شهروندان صرفه اقتصادی ندارد که به دلخواه خودشان آجیل تهیه کنند.

خلیلی درباره برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و اینکه گفته می‌شود پسته با قیمت کیلویی ۳۰ هزار تومان در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود اظهار می‌کند: آن طور که می‌گویند این پسته‌ها درجه یک نیستند ولی اعلام این قیمت باعثجلوگیری از رشد قیمت‌ها شده است.

او نظارت بر نحوه عرضه آجیل را مهم می‌داند و می‌گوید: مهم این است که آجیل ارزان و درجه یک به دست مردم برسد وگرنه ممکن است افرادی که قرار است این آجیل‌ها را در نمایشگاه با قیمت ارزان عرضه کنند، به خاطر دریافت سود بیشتر مرتکب عرضه خارج از شبکه شوند.

انتخاب می‌کنند، نمی‌خرند

بازار کیف و کفش هم شلوغ است ولی آن طور که فروشنده‌ها می‌گویند میزان خرید مردم در این واحدها کمتر از سال‌های گذشته است.

حامد کوه خضری که فروشگاه کفش در پاساژ حجت دارد می‌گوید: مردم با اینکه قیمت جنس‌ها را از پشت ویترین نگاه می‌کنند و می‌دانند که نمی‌توانند خرید کنند، ولی وارد مغازه می‌شوند و می‌خواهند با قیمت پارسال خرید کنند. آنها فکر می‌کنند کفش‌ها را ما گران می‌فروشیم.

به گفته او روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر برای خرید کفش وارد این فروشگاه می‌شوند و پس از انتخاب جنس، از اینکه نمی‌توانند ارزان‌تر خرید کنند منصرف می‌شوند.

کوه خضری از گرانی کفش‌ها که فروشنده‌ها و خریداران را آزار می‌دهد می‌گوید: بازارها شلوغ است ولی میزان خرید مردم حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر شده است، چون جنس‌ها خیلی گران شده و توان خرید مردم همچنان پائین است. در این وضعیت هم فروشنده که سرمایه کلانی را در بازار نگه داشته ضرر می‌کند و هم خریدار که نمی‌تواند نیاز خود را تامین کند.

او ادامه می‌دهد: گران‌ترین کفشی که پارسال فروخته می‌شد کمتر از ۵۰ هزار تومان بود ولی اکنون کفش زیر ۵۰ هزار تومان نداریم. در گذشته کفش‌ها را با فاصله پرداخت چند ماه از تولیدکننده خریداری می‌کردیم ولی الان به خاطر اینکه تولیدکننده با مشکل گرانی مواجه شده، تمامی خریدها به صورت نقدی است.

کوه خضری می‌افزاید: یک نوع کفش را در فاصله یک هفته با ۳ قیمت متفاوت تهیه کردیم و هر بار با ۲ تا ۳ هزار تومان گران‌تر وارد بازار کردیم و اگر شرایط به همین صورت ادامه داشته باشد قطعا جنس‌ها گران‌تر می‌شود.

رجوع به دستفروش‌ها

وحید شاد، فروشنده رویال پوشاک مردانه در پاساژ حجت هم معتقد است که از زمانی که جنس‌ها گران‌تر شده است میزان خرید مردم کاهش یافته است.

شاد می‌گوید: قیمت بی‌کیفیت‌ترین کت و شلوار ۹۵ هزار تومان است ولی اگر کسی قرار باشد کت و شلوار معمولی تهیه کند باید بیش از ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کند. این مسائل سبب شده که مردم به سمت خرید از دستفروش‌ها که کالاهای بی‌کیفیت عرضه می‌کنند گرایش پیدا کنند.

این فروشنده در مورد نمایشگاه عرضه مستقیم کالا می‌گوید: در این نمایشگاه کالاهای بنجل و بی‌کیفیت عرضه می‌شود. به عنوان مثال یکی از فروشنده‌ها، جنس‌هایی که مدت زیادی در فروشگاهش مانده بود را برای فروش به این نمایشگاه برده است.

کاهش فروش

محمد ایرانی پارچه فروش این پاساژ هم معتقد است که گرانی، باعثکاهش فروش شده است. او می‌گوید: سال گذشته هر قواره چادر حدود ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شد ولی اکنون به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده است، بنابراین باید دو برابر سال گذشته فروش داشته باشیم.

او می‌افزاید: مقدار پولی که از فروش جنس‌ها دریافت می‌کنیم مثل سال قبل است اما تعداد جنس‌های فروخته شده ۵۰ درصد کاهش یافته است.

بازار، نبض اقتصاد جامعه است ولي بازاريان كه از ميان و در ميان مردم هستند از يك نظر نگران سرمايههاي خود هستند و در نگاه ديگر دغدغه مشتريمداري و ساماندهي وضع تقاضا و عرضه دارند.