قانون اساسی جدید زیمبابوه به رفراندوم گذاشته شد

به گزارش افکارنیوز، اگر این پیش نویس رای کافی را به دست آورد جایگزین قانون اساسی که در آستانه استقلال زیمبابوه از انگلیس در سال ۱۹۸۰ میلادی نوشته شده بود، خواهد شد و راه را برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در اواخر سال جاری میلادی هموار خواهد کرد.

برطبق این پیش نویس هر رئیس جمهور تنها می تواند دو دوره پنج ساله در قدرت باقی بماند، اما قانون اساسی جدید عطف به ماسبق نیست، به این معنی که رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه که هم اکنون مسن ترین رهبر آفریقایی است و از سال ۱۹۸۰ بر زیمبابوه حکومت کرده، می تواند تا زمانی که ۹۹ ساله شود در پست ریاست جمهوری باقی بماند.

بیشتر تحلیل گران انتظار دارند این پیش نویس به سادگی رای اکثریت را به دست آورد، زیرا توسعه سه حزب سیاسی اصلی زیمبابوه از جمله حزب " زانو پی اف " موگابه و حزب " جنبش برای تغییر دموکراتیک " مورگان چانگیرای، نخست وزیر زیمبابوه آماده شده و مورد موافقت آنان قرار گرفته است.

کمیسیون انتخاباتی زیمبابوه(ZEC) تاکنون نزدیک به ۲۰۰۰ ناظر محلی و خارجی را برای این همه پرسی مورد تایید قرار داده است.

در مجموع ۱۲ میلیون برگ رای چاپ شده است که هراره با یک میلیون و ۷۴۹ هزار برگ رای بالاترین رقم را به خود اختصاص داده و پس از آن استان " میدلندز " با یک میلیون و ۶۰۰ هزار برگ رای قرار دارد.

هیات انتخاباتی گفته نتایج ظرف ۵ روز اعلام خواهد شد.