طاها طاهري قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر كل كشور پيش از ظهر امروز در همايش سراسري دادستانهاي سراسر كشور با اعلام اين مطلب افزود: كالبد شكافي تهديدات و موضوعات امنيت عمومي و اجتماعي و شناخت دقيق از آنها امري مهم است و نگاهي گذرا به اهم مصاديق جرايم مرتبط با حوزه مواد مخدر اهميت اين موضوع را نشان ميدهد.

به گزارش فارس، وی با اشاره به این مطلب که اقدامات سازمان یافته اراذل و اوباش، باج‌گیری، قتل با همه انگیزه‌های آن، تجاوز به عنف، خودکشی، شرارت‌ها و نگاه‌های قومی، قبیله‌ای، جرایم مرتبط با جهل، تزویر، رشوه، اختلاف از مصادیق گسترش قاچاق مواد مخدر است گفت: در کنار اینها تجاوز به حریم خصوصی خانواده و اطفال، کلاهبرداری، تصرف در اموال دولتی، جرایم مرتبط با فضای مجازی، پولشویی و نقض حقوق شهروندی از دیگر مصادیق شیوع مواد مخدر است.

وی افزود: اگر به ابعاد پیچیدگی و سازمان یافتگی بخشی از اثرات سوء مصرف مواد مخدر که در بالا قید شد توجه نداشته باشیم به آفت بزرگی دچار می‌شویم اما خطر مهمتر این است که باید از خود بپرسیم که آیا این موضوعات در بخشی از جامعه ایرانی به سبک زندگی تبدیل شده است یا خیر؟
طاهری افزود: خصلت خطرناک بعضی از این عناوین این است که اگر مهار نشود هر کدام می‌تواند به بحران اصلی کشور تبدیل شود و پدیده مواد مخدر واجد چنین خصلتی است.

وی با اشاره به این مطلب که یکی از ابعاد خطرناک سوء مصرف مواد مخدر تبدیل شدن آن به سبک زندگی در بین جوانان است گفت: سبک زندگی یعنی الگوی زندگی مطلوب که هر فرد برای خود برمی گزیند و اگر یک سبک زندگی توسط یک جوان انتخاب و برگزیده شود ابعاد متفاوت و رفتارهای آن سبک حتی اگر ضد هنجار باشد نیازمند توجیه نیست و گرایش پنهان به مواد مخدر صنعتی و روانگردان از این دست است.
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به این مطلب که براساس پژوهش‌های معتبر انجام گرفته ۹۲ درصد مردم مهمترین نگرانی خود را از تهدیدات امنیت اجتماعی، شیوع و مصرف مواد مخدر و گسترش آن می‌دانند گفت: این بدان معناست که مجموعه تلاش‌های چندین ماهه ما از حجم تهدیدات نکاسته است و شاهد این مدعا فرمان مبارک حضرت آقا در رابطه با این پدیده بوده که آن را به عنوان سیلی ویرانگر مورد اشاره قرار داده‌اند.

وی با اشاره به این مطلب که آحاد جامعه به اعمال مجرمانه مرتبط با امنیت عمومی حساس بوده و چگونگی رفتار دست‌اندرکاران تأمین امنیت عمومی و عدالت را مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌دهند گفت: ما باید تلاش کنیم چه در مرحله کشف، چه در مرحله رسیدگی و چه در مرحله نهایی و اثربخشی مجازات‌ها رفتارمان به گونه‌ای باشد که حفظ آزادی‌های فردی و دفاع از حقوق اجتماعی جامعه را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به این مطلب که باید دو سؤال از خود بپرسیم گفت: اولا باید بپرسیم آیا در احقاق حقوق مردم و حاکمیت موفق بوده‌ایم یا خیر و دیگر اینکه براساس تعریف‌های موجود در رسیدن به آرامش روانی و احساس امنیت موفق بوده‌ایم یا خیر زیرا تأمین امنیت خروجی نهایی دستگاه‌های مسئول است.
طاها طاهری افزود: امروز متأسفانه ۷۵ درصد مردم دسترسی به مواد مخدر را آسان و سهل تلقی می‌کنند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کل کشور با اشاره به این مطلب که ۶ چالش پیش روی ما قرار دارد گفت: اولین چالش نداشتن یک بسته اجرایی عملیاتی از مرحله پیشگیری تا مرحله حمایت‌های اجتماعی است.
وی ادامه داد: چالش دوم عدم اثربخشی اقدامات در تمامی حوزه‌ها است و چالش سوم عدم هدربخشی مجازات‌ها بوده که نیازمند بازنگری جدی در حوزه اقدامات ۳۰ ساله دارد.

طاهری افزایش ریسک پذیری حریف در حوزه اقدامات را چالش چهارم متصور شد و چالش پنجم را مسئله شدن موضوع مواد مخدر برای حاکمان و مسئولان به عنوان تهدیدات مردم و رعیت قلمداد کرد.
وی همچنین با اشاره به این مطلب که امروز بحمدالله قوه قضائیه و خصوصا دادستان‌های کشور ویژگی‌های متمایزی از سایر نهادهای انقلابی دارند گفت: کارآمدی، تخصص، ایثارگری و در نهایت باز بودن در شهادت در دادستانی دیده می‌شود.

وی افزود: یکی از تحولات میمون و مبارک در قوه قضائیه کاهش نقض احکام از ۵۰ درصد در طول ۱۸ سال به ۲۸ درصد بوده و همچنین در این دوره قانونمند شدن مرخصی‌ها و عدم اجرای عفو و اجرای قدرتمندانه احکام دیگر دستاوردها بوده است.
طاها طاهري با اشاره به اين مطلب كه براي آمادگي در برابر اين هجمه نيازمند وجود زير ساخت مناسب، سامانه قوي، هوشمندي، پردازش اطلاعات و تحليل آن، افزايش مهارت محوري و سطح رضايتمندي شغلي هستيم گفت: بايد تلاش كنيم قاطعانه بدون فوت وقت با جرايم مواد مخدر كه عمدتا چند لايه، منعطف و سيال است.