چهره ماندگار اقتصاد درگذشت

به گزارشافکارنیوز،محمدحسین تمدن جهرمی متولد ۱۳۰۴ جهرم است. تحصیلات ابتدایی اش را در مدرسه اسلامی جهرم گذراند و دوره متوسطه را در دبیرستان نمازی شیراز طی کرد.

وی که در دوران تحصیل همواره از شاگردان ممتاز بود، به اصرار پدر رشته طب را پی میگیرد ولی با روحیه وی سازگار نیست و به ناچار انصراف داد و به رشته حقوق روی آورد.

محمدحسین تمدن در سال۱۳۲۵ لیسانس حقوق اش را از دانشگاه تهران دریافت می‌کند و پس از فارغ التحصیلی حقوق تصمیم می گیرد تا برای دکترا درس بخواند. در همان سالها به لندن میرود و آنجا به مدت یک سال تحصیل موفق به اخذ گواهی نامه در رشته مدیریت اقتصادی و اجتماعی شد. سپس به ایران بازگشت و وکالت را به عهده گرفت تا این که در سال ۱۳۳۹ در کنکور دکترای اقتصاد شرکت کرده و به انگلیس رفت.

محمدحسین تمدن به اقتصاد علاقه مند شده بود و دکترایش را با گرایش برنامه ریزی ادامه داد و رساله دکترایش را با مقایسه در نظام برنامه ریزی فرانسه و یوگسلاوی به انجام رساند. او پس از بازگشت در سال۱۳۴۴ در تهران به استخدام مؤسسه تحقیقات و برنامه ریزی اقتصادی تهران به ریاست مرحوم پیرنیا درآمد و مسئول بخش تحقیقات برنامه ریزی مؤسسه‌ها شد.

استاد کهنه کار و پیر اقتصاد ایران در همایش چهره‌های ماندگار در سال ۸۵ مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفت. او از اقتصاددانان سرشناس ایران بوده است و حتی در کهنسالی همچنان حضور جدی خود را در زمینه کاری اش حفظ کرده و از روحیه استادی اش نکاسته است.

«روش تحقیق در اقتصاد، روانشناسی اقتصادی، منطق علوم اجتماعی(در دو بخش)، اقتصاد کلان، اقتصاد خرد، نظام‌های اقتصادی، آمار(سال اول سیاسی)، سیاست وحکومت در کشورهای باختری(سال چهارم سیاسی)، جامعه‌شناسی اقتصادی، متدولوژی علم اقتصاد(در دو بخش)، برنامه ریزی اقتصادی، مسائل پیش بینی اقتصادی(کارشناسی ارشد)، تجزیه و تحلیل اقتصادی(کارشناسی ارشد)، اقتصاد بخش عمومی(در دو بخش)، مالیه بین‌الملل، مقاله ارتقای علم و فناوری و نقش جامعه علمی، مقاله پیرامون مفاهیم علمی و فلسفه علم، مقاله زمینه‌های عمده فعالیت علمی جیمز بوکانان، مقاله ابوریحان بیرونی، مقاله اقتصاد رفاه لیبرالیستی آیا وجود دارد؟» بخشی از کتب و مقالات منتشر شده مرحوم دکتر محمدحسین تمدن است.

مراسم تشییع مرحوم استاد تمدن فردا صبح از مقابل درب دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار می شود.