تاریخ درباره مهدوی کیا چه قضاوتی می کند؟

گروه ورزش: " دیشب جلوی در هتل با وحید(‌هاشمیان) ایستاده بودم٬ دیدیم همایون بهزادی آمد٬ به استقبالش رفتیم. در همان حین سه نوجوان به سمت ما آمدند که عکس بگیرند. من و وحید را شناختند اما همایون خان که روزگاری آقای این فوتبال بود و هنوز هم مثل او نیامده را نشناختند. از همایون خان که جدا شدیم به وحید گفتم همایون بهزادی همان آدمی است که زمانی او را روی دوش می بردند اما الان کسی او را نمی شناسد٬ نمی دانم روزگار بعد از خداحافظی ما چطور می شویم. فقط خدا کند در روزهایی که هستیم کاری کنیم که بعدها به نیکی از ما یاد کنند. " این حرف ها نقل قولی است در گپی دوستانه از بهترین هافبک راست تاریخ فوتبال ایران. روزی که این حرف را به من زد فکر امروزش و فردای پس از امروز را کرده بود.

به گزارشافکار نیوز؛ او که در همان سالهای ابتدایی جوانی راه ستاره شدن را پیدا کرده بود مدت ها قبل اعلام کرده بود که در انتهای فصل قصد خداحافظی از فوتبال را دارد اما اینچنین ناگهان رفتن همه را بهت زده کرد. مهدی مهدوی کیا در شرایطی خداحافظی اش از فوتبال را اعلام کرد که در سالهای بازیگری خاطرات فراوانی را از خود برای فوتبال دوستان باقی گذاشت٬ او خالق اشک های شوقی شد که شاید تا سالها کسی نتواند اینچنین حماسه سازی کند. زدن گل چهل متری به تیم ملی چین٬ کل رویایی به آمریکا و درخشش در سطح اول فوتبال اروپا از او بازیکنی ساخت که بدون شک قطعا از او یکی از تاریخ ساز ترین های فوتبال ایران را رقم زد.

مهدوی کیا یکی از آخرین بازمانده های نسل طلایی فوتبال ایران است٬ نسلی که شاید دیگر در تاریخ فوتبال ایران تکرار نشود. نسلی که توانست بهترین خاطرات فوتبال ایران را طی یک دهه رقم بزند اما پاسداشت خوبی از این نسل به عمل نیامد. مهدی هم رفت همانطور که دیگر بازیگران این نسل رفتند. خداحافظی مهدی مهدوی کیا از فوتبال این سوال را در ذهن فوتبال دوستان تداعی می کند چه بر سر فوتبال ایران آمده است که این قدر نمک نشناسی در آن باب شده است. روزی که پول در این فوتبال نبود مهر و محبت های به مراتب بیشتر از زمان حال بود.

مگر فوتبال ملی چند نسل طلایی می تواند داشته باشد که باید به راحتی با آنها خداحافظی کرد؟ مهدی مهدوی کیا یکی از افرادی است که رفتنش دلمان را شکست٬ نه به خاطر شخصیت مهدی که البته از دوست داشتنی ترین افرادی است که در تاریخ فوتبال ایران دیده ایم٬ دلمان شکست به خاطر غربتی که اسیر نسل طلائیمان شده است. قصد زیاده گوئی نداریم اما تنها خداحافظی این بزرگان را به یاد بیاورید: احمدرضا عابدزاده٬ محمد خاکپور٬ افشین پیروانی٬ رضا شاهرودی٬ حمید استیلی٬ علی رضا منصوریان٬ کریم باقری٬ خداداد عزیزی٬ علی دایی. از آن نسل البته با کمی تاخیر تنها علی کریمی باقی مانده است٬ اما ناسپاس بودن مدیران یقه او را هم خواهد گرفت و جادوگر هم همین روزها در غربت کفش ها را خواهد آویخت و باز هم برای مردم حسرت می ماند و حسرت …

تا یادمان نرفته یادآوری کنیم که فوتبال ایران سالهاست در حسرت دروزاه بانی مثل احمدرضا عابدزاده٬ مدافعی مانند رضا شاهرودی٬ هافبکی مانند کریم باقری و مهاجمی مانند علی دایی است و با این روند شاید سالهای بعد هم اینچنین حسرتی گریبان گر فوتبالمان شود.قضاوت تاریخ را به تماشا خواهیم نشست درباره نسل طلائی فوتبال ایران و آنها که اینچنین رسم سپاس را برای آنها به آوردند. نسل طلائی در یادها خواهد ماند و نمک نشناسان از یادها خواهند رفت.