ياسر عفيفي ۲۰ساله که دانشجوي دانشگاه سانتاکلارا در کاليفرنيا است، از دولت امريکا و پليس فدرال اين کشور به دليل نصب يک دستگاه موقعيتياب (جيپياس) پنهاني در خودرو وي و در نتيجه نقض حقوق شهروندي او، به دادگاه شکايت کرده است.

به گزارش پرس تی وی، در این شکایت‌نامه، اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری امریکا به نقض حقوق این شهروند امریکایی، به دلیل ردیابی او بدون داشتن حکم قانونی، و محدود کردن آزادی ارتباط و آزادی بیان او، متهم شده‌ است.

عفیفی می‌گوید، زمانی متوجه شد این دستگاه به خودروی وی متصل شده است که در اکتبر ۲۰۱۰ خودروی خود را به تعمیرگاه برده بود.

این جوان مسلمان چند روز پس از این‌که این دستگاه را از خودروی خود جدا کرد، مورد بازجویی اف‌بی‌آی قرار گرفت.

گروه‌های حامی آزادی‌های مدنی تا کنون بارها از اف‌بی‌آی به دلیل استفاده از برخی روش‌های نظارتی غیرقانونی برای کنترل مسلمانان، شکایت کرده‌اند.

یکی از اقدامات غیرقانونی اف‌بی‌آی، به‌کارگیری ماموران مخفی برای جاسوسی در مساجد و دیگر مکان‌های محل تجمع مسلمانان در امریکا است.

اتحادیه آزادی‌های مدنی و شورای روابط اسلامی - امریکایی، چندی پیش دادخواستی تنظیم و به دادگاهی در کالیفرنیا ارائه کرده که به موجب آن از پلیس فدرال امریکا و هفت مأمور آن به دلیل نقض حقوق اولیه صدها مسلمان این کشور شکایت شده است.

این دو سازمان به نیابت گروهی مسلمان امریکایی شکایتی را علیه اف بی آی مطرح کرده‎اند مبنی براین‌که عده‌ای از ماموران در خدمت این سازمان به منظور نظارت و ثبت مکالمات مسلمانان در چندین مسجد در کالیفرنیا، اقدام به جاسوسی علیه آنان کرده‎اند تا به اصطلاح بتوانند تروریست‌های احتمالی را ردیابی و دستگیر کنند.

در این دادخواست همچنین آمده است که در یک دوره چهارده ماهه از سال ۲۰۰۶، اف‌بی‌آی با استخدام یکی از شهروندان شهر ارواین، به جمع‌آوری کلی و بی‌هدف اطلاعات شخصی در مورد صدها و حتی هزاران تن از مسلمانان امریکایی اقدام کرده است.

در فرآیند انجام این عملیات، اف‌بی‌آی صدها شماره تلفن و نشانی الکترونیکی مسلمانان را گردآورده است. همچنین ماموران اف‌بی‌آی در این عملیات چندجابنه پلیسی، صدها ساعت فیلم از مساجد و محل کسب و کار مسلمانان ضبط کرده‌اند.

در همين حال، گروههاي اسلامي در امريکا نيز اعلام کردهاند، تنش در اماکن عمومي و محل کار عليه مسلمانان در همه نقاط کشور رو به افزايش است.