به گزارش افکارنیوز، ارگان مطبوعاتی دولت امروز شنبه با تیتر " تحقق افسانه تهران - شمال در سرزمین اسفندیار " نوشت: در برخی روایات تاریخی یکی از زادگاه های اسفندیار از شخصیت های شاهنامه فردوسی، منطقه طبرستان(بخشی از سرزمین میان کوه البرز و دریای مازندران) یا همان مازندران کنونی عنوان شده است که البته این شخصیت مدتی را نیز در سرزمین مذکور گذراند. بر این اساس به نظر می آید گشوده شدن گره آزاد راه تهران –شمال به گونه ای بر افسانه ای بودن این پروژه تاریخی در منطقه مذکور(سرزمین اسفندیار یا همان مازندران) پایان دهد چرا که ۳۵ سال از عمر قدیمی‌ترین پروژه آزاد راهی کشور(مطالعه ۱۳۵۶ – کلنگ‌زنی ۱۳۷۵ – شروع عملیات اولیه ۱۳۸۰) تحت عنوان آزاد راه تهران – شمال به طول ۱۲۳ کیلومتر می‌گذرد.



این روزنامه در ادامه به نقل از مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نوشته است: با صراحت می‌توان اعلام کرد که پرونده ۳۵ ساله آزادراه تهران - شمال تا زمان حاضر به طور یقین توسط دولت دهم در بهار ۹۲ بسته خواهد شد.

شایان ذکر است طبق منابع تاریخی اسفندیار فرزند گشتاسپ پادشاه بلخ و از پهلوانان کابلستان بوده است که در شمال شرقی افغانستان فعلی واقع شده است و معلوم نیست روزنامه دولت طبق کدام روایات مدعی ولادت وی در طبرستان شده است. شاید منظور این روزنامه اسفندیاری دیگر باشد که در این منطقه زاده شده است.