ما «هیچوقت نامزد نبودیم»!

به گزارش افکارنیوز، چاپ چهارم رمان «هیچ وقت نامزد نبودیم» نوشته رضا استادی پس از هفت سال انتظار دوباره به بازار آمد. رضا استادی روزنامه نگار و کارشناس حوزه فرهنگ و هنر است که از سال ۱۳۷۵ با رسانه های مختلف همکاری می کند. حضور در تلویزیون به عنوان مجری کارشناس و مدیریت روابط عمومی سریال های تلویزیونی همچون «مختارنامه» از فعالیت های وی در سال های قبل محسوب می شود.

«هیچ وقت نامزد نبودیم» کتابی ۷۰۰ صفحه ای است که در فاصله سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ نوشته و در پاییز ۱۳۸۰ از سوی نشر البرز به بازار عرضه شد. این کتاب تا سال ۱۳۸۴ سه بار تجدید چاپ شد و پس از آن دیگر امکان انتشار نیافت اما در طول سال های گذشته سایت های مختلف به صورت غیرقانونی نسخه های گوناگونی از آن را بدون اجازه نویسنده و ناشر منتشر کردند.

قصه این رمان در فاصله سال های پایانی دهه ۵۰ تا سال های ابتدایی دهه ۷۰ اتفاق می افتد و نویسنده از خلال روایت زندگی دختری روزنامه نگار به نام «ستاره میر افشار»، به رویدادها و اتفاق های مهم این سال ها می پردازد. دهه شصت در سال های اخیر در آثار هنری فراوانی مورد توجه قرار گرفته اما نویسنده این کتاب حدود ۱۰ سال قبل روایت متفاوتی از این دهه که یکی از
پرحادثه ترین مقاطع تاریخی کشور است، ارائه کرده که هنوز هم جذاب و خواندنی است.

رویدادهایی مانند انقلاب فرهنگی، روزهای پرالتهاب سال های ۶۰، آغاز جنگ، تاثیر جنگ بر زندگی مردم ایران در دهه ۶۰، سیل تجریش در سال ۶۶، قبول قطعنامه و پایان جنگ، تغییرات اجتماعی فرهنگی تهران در سال های پس از جنگ با روی کار آمدن غلامحسین کرباسچی و… رویدادهایی است که در این کتاب به به آن پرداخته شده است. برخی رویدادهای کتاب نیز برای مخاطب به شدت تداعی کننده اتفاق های امروز است.


استادی در این کتاب ماجرای افزایش قیمت دلار در بهار و تابستان سال ۶۷ و طمع برخی برای تبدیل سرمایه های ریالی به دلار را به دقت تشریح کرده است و این اتفاقی است که در ماههای اخیر نیز در جامعه شاهد آن بوده ایم. چاپ چهارم این کتاب با طرح جلد جدیدی که توسط «سینا روح» از گرافیست های خلاق و جوان طراحی شده دوباره به بازار عرضه شد. این طرح جلد تصویری از کفش زنانه سفید رنگی است که عمدتا زنان در مراسم عروسی و نامزدی خود به پا می کنند. در این طرح، یک پوتین نظامی وارد این کفش شده است.

استادی با اشاره به انتشار این کتاب در فضای مجازی در طول سال های گذشته گفت: «خوشحالم که تمام نسخه های قبلی این کتاب توسط مردم خریداری شده است. در طول سال های گذشته هم این کتاب بدون حمایت دولتی منتشر شده و من از همه افرادی که این اثر را در فضای مجازی خوانده اند دعوت می کنم برای تداوم فعالیت نویسنده و ناشر و انتشار کتاب های دیگر در صورت امکان کتاب فعلی را خریداری نمایند».

این کتاب در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۲۴ هزار تومان به بازار عرضه شده است.