به گزارش افکارنیوز، به نقل از صدای روسیه، واحدهای ارتش اسپانیا در نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت در افغانستان(ایساف) خروج خود را از شهر " قلعه‌ نو " آغاز کرده‌اند و به سمت پایگاه ارتش اسپانیا واقع در ولایت هرات در غرب افغانستان می‌روند تا از آنجا به سمت کشورشان پرواز کنند. نیروهای اسپانیا هم‌اکنون در افغانستان ۱۶۰۰ تن هستند.

نیروی اصلی ایساف نیز قرار است در سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک کند و نیروهای امنیتی افغان نیز در حال به دست گرفتن مسوولیت‌های امنیتی کشورشان از این نیروها هستند.

بر اساس گزارش ماه نوامبر وزارت دفاع انگلستان، اشغال‌گری‌های ایساف و اقدامات این نیروها در افغانستان به مبارزات ناموفق شوروی سابق تشبیه شده و جنگ در افغانستان یک اقدام نظامی بدون پیروزی توصیف شده است.

بر اساس این گزارش تناسب میان اقدامات ایساف و نیروهای شوروی سابق دقیقا با یکدیگر یکسان است و طی آن اهداف این نیروها اعمال ایدئولوژی خارجی بر مردم افغانستان اعلام شده است به طوری که شوروی سابق امیدوار بود تا یک کشور کمونیست را در افغانستان ایجاد کند در حالی که ناتو امیدوار بود تا دموکراسی را در این کشور به وجود بیاورد.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است که ایساف و نیروهای شوروی سابق از آنجا که متوجه شدند جنگ افغانستان با استفاده از اقدامات نظامی پیروزی در پی نخواهد داشت اقدام به حمایت از مردم این کشور کردند.

بر اساس گزارش داخلی وزارت دفاع آمریکا همچنین نیروهای ایساف تحت رهبری ناتو در دست یافتن به کنترل بر پناهگاهها و مخفیگاههای امن شبه نظامیان و حمایت از جمعیت روستایی افغانستان ناکام ماندند.