به گزارش افکارنیوز، اکبر مختاری امروز اظهار داشت: به دنبال ایجاد مزاحمت‌های تلفنی توسط یک پسر جوان برای دختری و ادامه این مزاحمت به وسیله پیامک‌های متعدد و تهدیدهای وی نسبت به بردن آبروی دختر خانم این عمل منجر به طرح شکایت از سوی خانواده دختر شد، لذا با تهیه‌ ریز مکالمات نسبت به صحت و سقم مطلب آگاهی پیدا کرده و متوجه شدیم این جوان طی هفت ساعت بیش از ۹۲ بار پیام تلفنی ارسال کرده و این عمل در روزهای بعد نیز با شدت تکرار شده است‌.

وی بیان داشت: ‌تکرار این عمل ناشایست و تهدید مکرر توسط فرد خاطی بر روان دختر تاثیر منفی شدیدی گذاشته بود که در نهایت وی با مقاومت در برابر تهدیدها‌ی جوان خاطی و به منظور حفظ آبروی خانوادگی خویش اقدام به خودکشی کرد، اما با تلاش به موقع تیم پزشکی از مرگ حتمی نجات یافت.

مختاری تصریح کرد: پس از بررسی‌های فراوان در نهایت به مجرم بودن فرد خاطی اطمینان حاصل شد و به موجب ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی حکم بر محکومیت متهم به تحمل شش ماه حبس صادر و اعلام شد.

وی بیان داشت: وجود این دستگاه کوچک در زندگی فعلی مردم موجب شده در هر زمان و مکانی در دسترس باشیم که در حقیقت استفاده از تلفن همراه با مدل‌های جدید و نو هر روز بیش از پیش در جوامع رواج می‌یابد، اما مواظبت بیشتر والدین و خانواده‌ها را می‌طلبد.

مختاری عنوان کرد: در دنیای کنونی و با پیشرفت فوق‌العاده تکنولوژی و صنعت انواع تلویزیون‌، ماهواره، کامپیوتر، لپ‌تاپ، اینترنت‌، تلفن همراه و.. ‌. چنان با سرعت وارد زندگی بشر امروزی شده که نمی‌توان به‌راحتی چشم پوشید و ‌از کنار آنها با بی‌تفاوتی گذشت.

وی ابراز داشت: باید با استفاده‌ صحیح تلاش کنیم تا بیش‌ترین سود و استفاده حاصل از این وسیله مهم نصیب ما شود و این فقط با استفاده درست و به‌جا میسر نمی‌شود.

رئیس شعبه اول دادگاه عمومی کوهبنان گفت: اگر چه اثرات مثبت تکنولوژی و پیشرفت علم در زندگی مردم جوامع مختلف‌ قابل انکار نیست، اما در صورت عدم مدیریت خانوادها و متولیان تعلیم و تربیت همچنین عدم استفاده ‌صحیح از تلفن همراه ‌ممکن است بر زندگی ما به ویژه کودکان و نوجوانان اثرات مضر و غیر قابل جبرانی داشته باشد و آینده آنان را تحت شعاع قرار دهد.

وی افزود: خانواده‌ها نباید ‌از این نکته غافل شوند که در دنیای کنونی گوشی‌های تلفن همراه تبدیل به یک اسباب‌بازی بسیار خطرناک‌ و وسوسه برانگیز برای نسل جدید به ویژه دانش‌آموزان تبدیل شده است و به راحتی می‌تواند زمینه انحراف و نابودی را رقم بزند‌.

‌مختاری تصریح کرد: بدون شک یکی از بهترین فواید تلفن همراه برای کودکان‌، نوجوان و جوانان استفاده از تلفن‌ در مواقع اضطراری و نیاز شدید آن هم در شرایطی همانند دور بودن از خانه برای مدتی طولانی و مسافرت‌، تلاش برای ادامه تحصیل در مراکز آموزش عالی ‌… است.

وی ‌اعتیاد‌آور بودن، احساس افسردگی، ضعف بینایی، کم خوابی، کاهش تمرکز حواس‌، افت تحصیلی، اضطراب و نگرانی، اتلاف وقت زیاد، اقدام ‌به دروغ گویی، بی‌اشتهایی‌، احساس خستگی مفرط طی شبانه‌روز، باز‌ماندن از کارهای ضروری‌، فرار از خانواده و روی آوردن به دوستان و … را از مهم‌ترین مشکلات حاصل از استفاده نا‌مناسب از تلفن همراه برای دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی دانست.

مختاری به والدین توصیه کرد با فرزندان ‌خود که در حقیقت سرمایه‌های اصلی خانواده‌ها محسوب می‌شوند‌ در مورد استفاده صحیح از تلفن همراه و اینکه چگونه، چطور‌ و کجا باید از آن استفاده کند، صحبت کنند تا آنان در زندگی و ادامه تحصیل خود دچار مشکل نشوند.

‌وی تصریح کرد: بهترین و مهم‌ترین راهکار برای مصون ماندن کودکان، جوانان و نوجوانان از آسیب‌های تلفن همراه این است که از ابتدا خانوادها‌ به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی حتی در صورت تهدید فرزندان زیربار خرید این وسیله نروند و از فرزندانشان بخواهند تا وسیله دیگری را به جای آن بخواهند.

مختاری ابراز داشت: والدینی که به هر دلیلی ‌تصمیم به خرید تلفن همراه می‌گیرند، حتما سعی کنند مدت زمان استفاده از تلفن همراه توسط فرزندان خود‌را محدود به زمان و مکان خاص ‌کنند و اگر دانش‌آموز هستند‌ از آنان ‌درخواست کنند تا تحت هیچ شرایطی تلفن همراه خود را به مدرسه و کلاس درس نبرند و در زمان انجام تکالیف نیز آن را خاموش کنند تا با آرامش بیشتری تکالیف خود را انجام دهند یا دروس خود را مطالعه کنند.

وی بیان داشت: نسبت به افراد ناشناس و غریبه‌ای‌ که با جوان یا نوجوان شما رابطه تلفنی دارد، حتما کنترل و نظارت داشته‌ باشید و سعی کنید تا در صورت امکان با امکانات و اطلاعات گوشی آشنا‌یی پیدا کنید تا بتوانید به راحتی از مطالب درون گوشی فرزندان خود اطلاع پیدا کرده تا آنها نتوانند با افراد غریبه و جنس مخالف به راحتی ارتباط برقرار کنند و برای خود و خانواده مشکل‌ساز شوند.

رئیس دادگستری کوهبنان عنوان کرد: به فرزند جوان و نوجوان‌ خود بیاموزید که دریافت و ارسال هر نوع پیام کوتاه و بلند درست مانند صحبت کردن با یک غریبه است و باید همان احتیاط‌هایی را که در این زمینه به کار می‌رود باز هم رعایت شود، لذا به فرزندان خود توصیه کنند هیچ‌گاه ‌اطلاعات شخصی و خانوادگی را از طریق پیامک به دیگران انتقال ندهد و با لطایف خاصی عواقب این کار را برای آنها بازگو کنند.

مختاری بیان داشت: به دلیل عدم آگاهی والدین و دانشآموزان ارسال یک پیام کوتاه میتواند گاهی آبروی چند ساله و همچنین اعتبار یک خانواده را به مخاطره بیندازد و از لحاظ اجتماعی لطمات جبرانناپذیر روحی و روانی بر آنان وارد شود که توجه بیشتر و بهتر والدین را میطلبد.