تنها " نماینده مجرد " مجلس کیست؟ + عکس

به گزارش افکارنیوز، در اولین گام از سلسله گفتگوهای تفصیلی " عیدانه " با نمایندگان مجلس شورای اسلامی پای ناگفته‌های نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه نشستیم که از میزان حقوق دریافتی خود، خوابیدن در مجلس، دلایل نماینده شدنش، سابقه فعالیت، ماجرای سه دوره رد صلاحیت، علت اظهار‌نظر راجع به هر طرح و لایحه و … سخن گفت که این گفتگو با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شد و در فضای مجازی مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد.

آنچه درباره نماینده و خانه ملت می‌شنویم و می‌بینیم مسائل و اخبارهای رسمی است که در خصوص طرح‌ها، لوایح و قوانین متعدد منتشر می شود ولی با لختی تامل در احوالات نمایندگان خواهید دید این افراد از جنس مردم بوده و از تمام خوشی و ناخوشی مردم عادی بهره‌ای دارند.



مجلس نهم در حالی از تاریخ هفتم خرداد ماه سال جاری فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد که ۱۱ نفر از ۲۸۶ نماینده راه یافته به نهاد قانون‌گذاری کشور ۳۱ تا ۳۵ سال سن دارند و عملا جزء نمایندگان جوانان کشور به شمار می‌روند که مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان به‌ آنها اعتماد کرده و به مدت ۴ سال زمام امور تقنینی و نظارتی خود را به آنها سپرده‌اند.

گفتگوی ما با نماینده ۳۲ ساله مجلس بدون هیچ تشریفاتی به صورت صمیمی در بعد از ظهر یک جلسه علنی بهارستان و در راهرو مجلس انجام شد.

این نماینده که قبلا فعالیت خبری داشته است، به نوعی همکار ما بوده و جنس خبر و خبرنگاری را به خوبی می‌شناخت، لذا گفتگو با وی بیشتر گپ و گفت بود تا یک مصاحبه تفصیلی متداول …

لطفا خیلی کوتاه خودتان را معرفی کنید؟

علی ایرانپور هستم، متولد سوم شهریور ماه ۱۳۵۹، نماینده مردم شریف شهرستان مبارکه از استان اصفهان که با ۱۷ هزار و ۸۴۳ هزار رای، ۲۷.۷۷ درصد آرا ماخوذه را به دست آوردم.

آقای ایرانپور وضعیت تحصیلات شما به چه صورت است؟

توفیق تحصیل در سه رشته را داشته‌ام، دکتری حرفه‌ای دامپزشکی دارم، همزمان کارشناسی حقوق خواندم و در حال حاضر هم کارشناسی ارشد علوم سیاسی می‌خوانم که مباحثتئوری را به پایان رسانده‌ام و منتظر دفاع از پایان‌نامه‌ام هستم.

آیا به زبان خارجی هم مسلط هستید؟

بله، به انگلیسی آشنا هستم.

قبل از اینکه وارد عرصه سیاست و نمایندگی شوید، کجا مشغول بودید؟ ظاهرا همکار ما بودید!

بله، دقیقا قبل از اینکه نماینده مردم انتخاب شوم، در صدا و سیمای مرکز اصفهان در بخش خبر مشغول بودم، حدود ۶ سال هم به عنوان سردبیر یک هفته‌نامه محلی به نام " سیمای شهر " فعالیت رسانه‌ای داشتم.

آقای ایرانپور چند خواهر و برادر دارید؟

۲ برادر و ۲ خواهر دارم و پدرم هم دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است.

شما فرزند هم دارید؟

من فکر می‌کنم تنها نماینده مجرد مجلس هستم!

واقعا شما مجرد هستید؟!

بله، خیلی‌ها این موضوع را نمی‌دانند و تا به حال هم سوژه رسانه‌ای نشده است، بجز آقای لاریجانی و چند نفر دیگر کسی از این موضوع اطلاعی ندارد.

خیلی جالبه؛ چطور امکان حضور در عرصه نمایندگی یافتید، مشکلی پیش نیامد؟

نه، متاهل بودن جز شرایط نمایندگی نیست، این شرط برای نمایندگی مجلس و شوراها جزء بایدها نیست.

پس ما اولین بار این موضوع را رسانه‌ای می‌کنیم.

نمی‌خواستم این موضوع را بگویم، ولی شما پرسیدید و لو رفت.

آقای ایرانپور با این وضعیت قصد ازدواج ندارید؟

حتما، ‌ در سال ۹۲ ازدواج خواهم کرد.

آیا در تعطیلات عید می‌توانیم شیرینی ازدواج شما را بخوریم؟

عید که نه چون باید به کارهای حوزه انتخابیه‌‌ام برسم ولی تابستان سال ۹۲ انشاءالله ازدواج می‌کنم.

علت مجرد ماندن شما تا به امروز چه بوده؟

به دلیل اینکه مشغول درس بودم، همزمان در دو رشته تحصیل می‌کردم، بعد هم درگیر انتخابات شدم و الان هم که نماینده هستم.

آقای ایرانپور چه دلیلی باعثشد وارد عرصه سیاست و نمایندگی مجلس شوید؟

به فعالیت‌های سیاسی علاقمند بودم و از زمانی که وارد عرصه خبر شدم این حس تقویت شد و تصمیم گرفتم وارد عرصه انتخابات و نمایندگی مجلس بشوم.

آیا رقیبان شما قبول کردند که با شما به رقابت بپردازند؟

ما در حوزه انتخابیه خود حدود ۶ نامزد بودیم که به رقابت پرداختیم، به محض پیروزی من در انتخابات رقیبان من دو گروه شدند، یک گروه پیروزی من را پذیرفتند و ولی گروهی دیگر پیروزی من را نپذیرفتند و دست به اقداماتی زدند.

آیا منظور شما موضوع اعتبارنامه‌تان در اوایل مجلس نهم است، ماجرای اعتبارنامه شما چه بود؟

عرض کردم این موضوع برمی‌گردد به حوزه انتخابیه‌ام من جوان‌ترین نامزد انتخابات بودم و الان هم در بین نمایندگان استان اصفهان جوان‌ترین نماینده هستم؛ بخاطر همین برخی‌ها حساسیت به خرج دادند، رقیبان من هر کدام سوابقی داشتند و قابل پیش‌بینی نبود که من رای بیاورم‌ و وقتی من پیروز انتخابات شدم، گروهی سنگ‌اندازی کرند؛ نماینده دور قبل مبارکه در مجلس در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها خیلی به مجلس رفت و آمد می‌کرد ولی از زمانی که اعتبارنامه من تصویب شد دیگر به مجلس نمی‌آید!

خاطره‌ای هم از دوران نمایندگی‌تان دارید؟

بله، خاطره جالب من پیروزی‌ام در انتخابات مجلس بود حتی برای خودم غیرمنتظره بود که پیروز شدم ولی مردم به من اعتماد کردند و یک جوان را به عنوان نماینده به مجلس فرستادند‌ البته باید بگویم اینکه بگویند کسی که سنش زیاد است شایسته‌تر است درست نیست و باید به جوان‌ها میدان بدهند تا خودشان را نشان دهند.

آقای ایرانپور مایل هستید میزان حقوق دریافتی خود از مجلس را اعلام کنید؟

: فیش حقوقی من ۲ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان است با کسر بیمه و سایر حدود ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان باقی می‌ماند.

آیا تنها منبع درآمد شما حقوق نمایندگی است؟

بله.

آیا با این حقوق، امورات نمایندگی قابل اداره است؟

چاره‌ای دیگر نیست عرصه نمایندگی فقط مسولیت است، ‌ استرس و فشار کار زیاد است و اگر حقوق نمایندگی را با حقوق وزیری که بالای ۱۰ میلیون می‌گیرد مقایسه کنید، خیلی کم است.

و حرف پایانی شما آقای ایرانپور!

معتقدم کلیه نمایندگان مجلس نهم دغدغه خدمت دارند و از انگیزه بالایی هم برخوردار هستند و انشاءالله در یک فضای تعاملی مشکلات مردم را پیگیری خواهند کرد.


حرف نوروزی شما به مردم چیست؟

ایرانپور: امیدوارم همه مردم عزیز کشورمان نوروز ۹۲ را با خوبی و خوشحالی سپری کنند و سالی پربرکت داشته باشند.