علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن سخنانی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به مصوبه روز یکشنبه مجلس در خصوص طرح حمایت از موسسات و آموزشگاه های غیردولتی گفت: به نظر می رسد فهم ابعاد موضوع آنقدر مشکل بود که عده ای را برآشفت تا تیغ سخن بر خانه ملت کشند و آرامش خلق تباه کنند تا خزینه مخدومان خویش را آباد کنند.

وی افزود: آنچه مفاد اصلی مصوبه حکایت می کند از تمشیت امور این موسسات غیردولتی در طراحی صحیح و سهل است که به حق می تواند به رونق آموزش کشور بیانجامد به جز بخشی از آن که محل کلام است.

رئیس مجلس ادامه داد: البته قبل از شروع جلسه بر حسب نظاره فضای مجادلات کشور به دوستان طراح عرض کردم که صلاح کار را در ورود مجلس به چنین عرصه ای نمی بینم اما همکاران طراح آنرا جزو حقوق وکالت خویش می دانستند.

لاریجانی اضافه کرد: ورود به بحثطبق ماده ۱۴۵ آئین نامه به درستی با رای مجلس پایان یافت و همانگونه که انتظار می رفت آرای مختلفی در این موضوع با صراحت و شرافیت مطرح گردید.

وی خاطر نشان کرد: نکته ای که از نظر حقیر با قانون اساسی وفاق نداشت و منجر شد که اینجانب اخطار قانون اساسی را بپذیریم گستره طرح به دانشگاه آزاد اسلامی بود آن هم به دلیل مرزبندی تدبیر شده و تصمیمات همزمان بین شورای انقلاب فرهنگی ومجلس شورای اسلامی است.

لاریجانی با بیان اینکه این حق مجلس است که در باب این برداشت از قانون اساسی به رای بنشیند گفت: آنچه مجلس به عنوان نمایندگان ملت برگزید مورد احترام است و وقتی با تایید شورای نگهبان باشد لازم الاجرا خواهد بود و همچنان که روال مجلس هشتم برآن مستقر است در موارد اصلاحی شورای نگهبان، اغلب نظرات آن شورا را با همراهی و همفکری کمسیون مربوطه به سرانجام می رساند.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: مجلس نشان داده است که به جد مقید به تحقق احکام شریعت و اصول قانون اساسی است و بر صدر عزم مجلس، ولایتمداری نقش بسته است.

لاریجانی تصریح کرد: شگفت آن است که عده ای تلاش می کنند که با غلبه دهل صدای رسای انقلابی و ولایی مجلس را نشنوند شاید نیاز به توضیح بیشتر نباشد اما چند نکته را یادآوری می کنم.

وی در تشریح این نکات گفت: اولا نقد قوا اگر با آداب آن صورت پذیرد امر حسنه ی است و باعثرشد آن نهاد می گردد نه فحاشی و آلوده کردن فضا با توهمات.

لاریجانی تصریح کرد: بیان داشتن که نامه ای خدمت مقام معظم رهبری داده شده است و آنرا دال بر اقدامات پشت پرده دانسته اند حال آنکه چیزی جز ارسال نظرات مکتوب کثیری از نمایندگان مجلس نبود که چندی پیش ارائه نمودند و دفتر رهبر معظم هم روز یکشنبه پاسخ آنرا اینگونه اعلام نمودند: معظم له در تایید وقف دانشگاه هیچ نظری ابراز ننمودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این موضوع را بنده در جلسه گذشته اعلام نمودم تصریح کرد: ثانیا تصور نمودند که رئیس مجلس به مجرب فهم خویش از خروج موضوعی از چارچوب قانون اساسی مختار است طرح یا لایحه را از دستور خارج نماید که چنین تصوری غلط و خلاف آیین نامه مجلس است و به نظر می رسد برخی ناقدان رسانه ای مسلط بر موضوع نیستند.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: ثالثا در این مجال سخن در باب برخی تشابهات و تعابیر کینه توزانه به ساحت محترم مجلس شورای اسلامی را به صلاح نمی دانم که متاسفانه بدون رعایت حد امور و به ناحق مطالبی نوشتند و گفتند این سخنان درباره همان مجلس است که بر مواضع و تصمیمات آن می بالیدند و تیتر نخست جریده خود می نمودند و این همان مجلس است چندی پیش رهبر معظم انقلاب از خدمات و مواضع داخلی و خارجی آن با عزت یاد نمودند.

وی افزود: چطور به خاطر یک موضوع که آنرا را راست نپنداشتند آسمان و زمین را بهم بافتند و با درشتی سخن ناحق به زبان آوردند مطمئن باشند مجلس شورای اسلامی وقت خود را صرف این امور نمی کند و قطعا بدانید نوع تحرکات تاثیری بر اراده مجلس نخواهد داشت مگر به سیاق حق سخن بگویند و نقد کنند.

لاریجانی در ادامه یادآور شد: اما ملت عزیز می دانند نمایندگان مجلس بر عهد خود از صیان از حقوق ملت و ولایت پابرجا بوده و عزیزانی که از سردلسوزی نگرانی خویش را بیان نمودند مورد احترام و تکریم مجلس شورای اسلامی خواهند بود و قطعا در مسیر مذاکرات با شورای محترم نگهبان اصلاحات مورد نظر آن شورا را انجام و منطبق بر تدابیر رهبری معظم شکل نهایی حل خواهد شد.