سعیدی کیا باید پاسخگو باشد

سرویس اقتصادی افکار نیوز - وقتی برای مصاحبه با مهدی کلهر تماس گرفتیم، با گشاده رویی پذیرفت. می دانستیم تخصصش در شهرسازی است . لذا کلی سوال در این خصوص اماده کردیم که از ایشان بپرسیم. تا به قول خودمان "سوال پیچش" کنیم! اما همینکه به دفتر افکار وارد شد شروع کرد به صحبت کردن و بدون پرسش ما به تمام سوالات پاسخ داد! و ما هم فقط گوش دادیم!

قسمت اول این مصاحبه را در زیر بخوانید:

مشاور سابق رییس جمهور بابیان اینکه قراردادها در پروژه مسکن مهر دچار اشکال قانونی و کارشناسی است افزود: آقای سعیدی کیا وزیر سابق مسکن باید در قبال شتاب صورت گرفته در بستن قراردادها و اشکالات متعدد آنها پاسخگو باشد.
کلهر با اشاره به اینکه درتمام قراردادهای دولتی در سراسر جهان، مقاطعه کار یا سازنده ۲ برابر بهای مقاطعه سفته معتبر حداقل برای ۱۰سال پس از تحویل برای ضمانت اجرا به دولت می پردازد گفت: در پروژه مسکن مهر برخی قراردادهای بسته شده بین دولت و سازنده های ساختمان، هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد.

وی یکی از دلایل شکست پروژه مسکن مهر را نبود ضمانت اجرای سازنده دانست و ادامه داد: دفتر حقوقی وزارت مسکن دردولت نهم که وظیفه تنظیم قراردادها را به عهده داشته به دلایل مختلف، در قراردادهای بسته شده از انبوه سازان ضمانتی زمانمند و مناسب دریافت نکرده است.

کلهر ادامه داد: درحقیقت در مسکن مهر آبروی دولت گرو گذاشته شده تا سرمایه انبوه ساز یا سازنده ساختمان ها تضمین شود. در حالیکه در قراردادهای متداول جهان سرمایه، اعتبار و سود سازنده در گرو دولت ها و مردم قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در این پروژه انبوه ساز بدون هیچ آورده ای صاحب چندین میلیون سود می شود اضافه کرد: این در شرایطی است که دولت و خانوارهای متقاضی مسکن نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ میلیون آورده در اختیار انبوه ساز قرار می دهند.(بابت هر واحد مسکونی)

کلهر به لزوم دریافت ضمانت طولانی مدت یا چند مدته از انبوه ساز یا مقاطعه کار توسط دولت اشاره کرد و افزود: سازنده های پروژه های ساختمانی چه ساختمان یا پل یا سد، باید در ضمانت های خود، وقوع حوادثی چون زلزله، سیل و یا اتفاقات غیرمترقبه را پیش بینی و تضمین کنند و این تضمین باید قابل قبول وصول باشد.

وی با اشاره به اینکه دردولت نهم برخلاف قانون، پروژه مسکن بعضا بدون مناقصه به افراد سازنده واگذار شده گفت: خوشبختانه به دلیل همین نواقص قانونی، ساخت پروژه مسکن مهر به درستی توسط وزیر مسکن فعلی مورد بررسی و بطور موقت در برخی موارد متوقف شده است.

کلهر با بیان اینکه با سخت گیری وزیر مسکن فعلی مبنی بر توقف ساخت مسکن مهر در برخی موارد موافقم افزود: تصمیم وزیر مسکن به دلیل اینکه مطابق با قانون است درست می باشد.

وی با ابراز تاسف از اینکه بعضی از صاحبان مسکن با وجود اینکه تاکنون چندین میلیون پول بابت مسکن خود پرداخت کرده اند اما نمی دانند منزل آنها کجاست گفت: این درحالی است که دولت مجبوراست به دلیل وعدهای که به مردم داده مسکن نیمه تمام را تحویل دهد. اما تیم فصلی با تمام تلاش درصدد رفع مشکلات هستند.

مشاور سابق رییس جمهور مشکل عمده بحثساختمان سازی در کشور را شهرسازی قبل از آمایش سرزمین اعلام کرد و گفت: وقتی وسط بیابان بدون بیمارستان، مدرسه و امکانات رفاهی، معیشتی و امنیتی فقط مسکن ساخته می شود مشکلات پروژه مسکن مهر ایجاد می شود و متاسفانه چنین تجربه ای را پس از پیروزی انقلاب در تهران و بسیاری از نقاط کشور داشتیم!

وی با بیان اینکه پروژه ساخت شهرک های خوابگاهی قبلا درجایی مثل سعادت آباد تجربه شده ادامه داد: نکته قابل توجه شکل گیری زیرساخت های مناسب برای ساخت مسکن است که متاسفانه در ایران مورد توجه قرار نمی گیرد.

کلهر با اشاره به اینکه ساخت شهرک های خوابگاهی سال هاست که دردنیا متوقف شده اظهار داشت: وقتی بین کارو کارمند یا محل کار و مسکن، فاصله ایجاد می شود عواقبی چون دزدی منازل، ایجاد محلی برای گسترش و فروش مواد مخدر و ایجاد ترافیک میان محل کار و منزل را در پی خواهد داشت.

کلهر بااشاره به اینکه پروژه مسکن مهر در شکست قیمت مسکن در کشور بسیار موثربود گفت: اما نباید به این موضوع بسنده شود و بررسی کارشناسی جوانب ساخت مسکن مهر در آینده نزدیک الزامی است.