به گزارش افکارنیوز،حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقشه اصلی تولید محتوا و بسته آموزشی بر اساس برنامه درسی ملی خواهد بود، اظهار داشت: در مؤلفههایی مانند معلم، نگاه به مدیر مدرسه، دانشآموز، بسته آموزشی، فضا و ساعات آموزشی و روشهای آزمون، اصلاحات لازم صورت میگیرد و بر اساس برنامه درسی ملی طراحی و تدوین خواهند شد.

وی به وضعیت کتب درسی اشاره کرد و ادامه داد: کتاب‌های پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی و اول «متوسطه اول»(اول راهنمایی) همسو با برنامه ‌درسی ملی تغییر کرده‌اند؛ اما کتاب پایه ششم ابتدایی بر اساس دانش پایه پنجم ابتدایی و اهداف دوره ابتدایی قبل تدوین شده‌ است که پس از آنکه کتب پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی را بر اساس برنامه درسی ملی تدوین کردیم، کتب پایه ششم نیز اصلاح می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه اهداف دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی بر اساس برنامه درسی ملی تدوین می‌شود، افزود: در برنامه درسی ملی ۵۰ ساعت آموزش رسمی خارج از کلاس پیش‌بینی شده است و ۵۰ ساعت نیز در اختیار ادارات آموزش و پرورش مناطق قرار دارد که بر اساس اقتضائات منطقه‌ای و محلی برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنند.

وی با بیان اینکه تغییر تمام کتب درسی طی ۶ سال محقق می‌شود، گفت: دو سال از این ۶ سال سپری شده است و در سال ۹۶ تمام کتب درسی تغییر می‌یابد.

به گزارش فارس، رئیس‌جمهور مصوبه برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران را ۲۸ اسفند ۹۱ برای اجرا به وزیر آموزش و پرورش ابلاغ کرد؛ وزیر آموزش و پرورش نیز طی نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مصوبه «برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران» مصوب جلسات ۸۵۷ تا ۸۷۲ شورای عالی آموزش و پرورش را برای اجرا ابلاغ کرد.

«برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران»، بُن مایه و فونداسیون همه دروس بوده و به عنوان نقشه راه تمام کتاب‌های درسی است که نحوه اداره کلاس، ساماندهی زمان تدریس، شیوه‌ها و فنون تدریس، هم‌نوایی و توالی بین دروس بر مبنای آن تعیین می‌شود.

این برنامه، تعیین کننده محتوای همه کتب درسی و فعالیت‌های برنامه و فوق برنامه درون و برون مدرسه‌ای است که برای طی مراحل قانونی و تصویب نهایی آن در شورای عالی آموزش و پرورش و توشیح آن توسط رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش بیش از سه سال کار کارشناسی و محتوایی وسیع و متراکم صورت گرفته و برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، «برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران» تدوین شده است تا خلأ فقدان سندی معتبر و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و انقلابی را جبران کند.

برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین زیر نظامهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و مبنای تمام فعالیتهای نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور قرار خواهد گرفت.