به گزارش افکارنیوز، پسری که زیر پوست صورتش چشم دارد، کودکی که با نصف قلب متولد شد، قلب بیرون از سینه یک کودک، وسیع‌ترین پیوند صورت پس از شلیک گلوله، پیوند بافت قلب یک گاو به کبد یک انسان و بازسازی جمجمه پس از یک ترور ناموفق برخی از مهمترین و عجیبترین اتفاقات مهم پزشکی و جراحی های مهم سال گذشته بوده اند.

احتمال وجود چشم زیر پوست پسر بچه بی‌چشم

پسری که بدون چشم متولد شد، سال گذشته از بازی با چراغ قوه و گرفتن نور آن به سمت صورت خود خوشحال می شد، از این رو پزشکان اعتقاد پیدا کردند که یک چشم در زیر پوست خود دارد.



مارا وانی جانگ از زمانی که هشت ماهه بود نور چراغ قوه را به سمت چپ صورت خود جایی که می بایست چشم چپ وی قرار بگیرد می گرفت.

بر همین اساس این کودک یکی از موارد نادر پزشکی در سال گذشته بود پزشکان در چین کشف کردند که این کودک زیر پوست خود یک چشم دارد اما انجام عمل جراحی برای بیرون آوردن چشم وی به شدت حساس است.

تصاویر کودکی پس از پیوند پوست

تصاویر کودک سه ساله که پس از ۸۰ درصد سوختگی با پیوند پوست و دریافت یک لایه جدید از پوست شبیه سازی شده مراحل بهبودی را طی می کند.

ایزابلا کراگر در شب سال نو میلادی در آفریقای جنوبی دچار سوختگی شد، پزشکان اعلام کردند که این سوختگی به ۸۰ درصد بدن وی آسیب رسانده و حتی ممکن است که این کودک جان خود را در نتیجه این سوختگی از دست بدهد.



پزشکان سال گذشته با عمل جراحی روی پوست این کودک اعلام کردند که پوست مصنوعی به خوبی جذب بدن وی شده است. براساس اظهارات ریدوان میا جراح وی، این عمل جراحی برای پیوند پوست به بدن کودک به خوبی پیش رفته و موفقیت آمیز بوده است.

رشد نوعی سرطان نادر در کودک ۴ماهه

مادر کودک چهارماهه ای که فرزندش از یک نوع سرطان نادر رنج می برد سال گذشته اظهار داشت که پیش از تشخیص نهایی ۲۰ پزشک اظهار داشتند که این کودک مبتلا به ماه گرفتگی در قسمت چپ صورت خود است غافل از اینکه سرطان به مغز استخوان کودک نفوذ کرده است.



یون بول ۳۲ ساله اظهار داشت که پس از تولد ایزابل به پزشکان متعددی مراجعه کردند اما آنها اظهار داشتند که نیاز به نگرانی نیست و این لکه بنفش روی صورت ایزابل تنها یک ماه گرفتگی است، اما سه برابر شدن این غده ظرف یک ماه و آزمایشهای بعدی نشان داد که وی از یک نوع سرطان نادر رنج می برد.

اکنون این دختر کوچک تحت شیمی درمانی قرار گرفته است، توموری که ظرف یک ماه سه برابر شده است و گوش چپ کودک را پوشاند. ایزابل در چهارماهگی گوش چپ خود را در عمل جراحی که با هدف برداشتن غده صورت گرفت، ‌ از دست داد.

کوچکترین بیمار قلبی پس‌ از جراحی

یک نوزاد که تنها ۴ هفته از تولدش گذشته بود به علت بیماری قلبی مادرزادی تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت و یکی از خبرسازترین جراحی های سال گذشته را رقم زد این مورد به کوچکترین بیماری تبدیل شد که تاکنون این عمل را تنها چند روز پس از تولدش پشت سرگذاشته است.

فیبی ویتل همراه با یک بیماری قلبی مادرزادی متولد شد که موجب می شد قلب کوچکش تنها یک سوم از اکسیژن مورد نیاز برای ادامه حیات را دریافت کند. در نتیجه این بیماری قلبی، اندازه قلب فیبی دو برابر اندازه طبیعی شد و از اندازه یک گردو به اندازه یک پرتقال رسید.



پزشکان بیماری وی را شریان غیرعادی کوروناری چپ از شریان ریوی(ALCAPA) تشخیص دادند به این معنا که شاهرگ ماهیچه قلب وی اتصال مناسبی با قلب برقرار نکرده بود و این امر مانع گرفتن اکسیژن کافی بوده است.

ظرف چند ساعت پزشکان تشخیص دادند که اگر عمل جراحی قلب روی این شریان قلبی انجام نشود جان فیبی در معرض خطر قرار می گیرد.

یک سالگی کودکی که با نصف قلب متولد شد

کودکی که به علت تشخیص پزشکان پیش از تولد به علت اینکه تنها نصف یک قلب درسینه وی قرار گرفته بود باید سقط می شد، سال گذشته برای جشن تولد یکسالگی خود آماده شد.

دیزی دیویدسون تنها ۴۰ درصد شانس زنده ماندن داشت، چرا که پیش از تولد پزشکان بیماری قلبی وی را پیش از تولد Tricuspid atresia تشخیص داده بودند. دیزی در سپتامبر ۲۰۱۱ متولد شد و پس از آنکه چند روز را در بخش مراقبتهای ویژه گذراند هر هفته قوی تر می شد اما پس از آن زمانی که تنها شش ماه داشت به یک عفونت مهلک مبتلا و موجب شد که بدنش ضعیف شود.



این نوزاد شش ماهه تحت یک عمل طاقت فرسای ۴ ساعته قرار گرفت تا نیمه باقی مانده قلب وی به اصطلاح سیم کشی تازه بشود تا بتواند به طور مستقل کار کند، این عمل موجب شد که دیزی کوچکترین اسکاتلندی باشد که تاکنون چنین جراحی را انجام داده است.

وسیع‌ترین پیوند صورت پس از شلیک گلوله

ریچارد لی نوریس که در یک حادثه شلیک گلوله در سال ۱۹۹۷ مجروح شد، وی با انجام عمل جراحی پیوند صورت پس از ۱۵ سال اکنون به راحتی می‌تواند بدون نگرانی از نگاه‌های خیره مردم در خیابانها قدم بزند.



ریچارد لی نوریس قربانی ۳۷ ساله حادثه شلیک گلوله سال ۱۹۹۷، در وسیع ترین عمل جراحی پیوند صورت پس از ۱۵ سال اکنون نه تنها ظاهر صورت بلکه حس بویایی خود را نیز باز پس گرفته است. نوریس در سال ۱۹۹۷ به طور اتفاقی به صورت خود شلیک کرد، حادثه ای که منجر به از دست دادن بینی و قسمت اعظم لبهای خود شد. درحالی که وی جراحی های متنوعی را برای نجات جانش از سرگذراند اما ظاهر وی به صورت وحشتناکی دگرگون شده بود.

پزشکان و جراحان جراحیهای متعددی را برای بازسازی استخوان فک و دیگر قسمتهای صورتش انجام دادند وی اخیرا نیز در یک جراحی وسیع پیوند صورت شرکت کرد. پزشکان در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند در ۱۹ تا ۲۰ مارس در یک عمل جراحی ۳۶ ساعته وسیع ‌ترین عمل پیوند کامل صورت تا به حال شامل دو فک، دندان‌ها و زبان را بر روی او انجام دادند.

پزشکان یک پر را از گردن کودک ۷ ماهه بیرون آوردند

والدین یک دختر هفت ماهه در آمریکا به دنبال مشاهده برجستگی روی آرواره های فرزندشان به بیمارستان مراجعه کردند و پزشکان از آرواره‌های این کودک یک پر سیاه ۵ سانتیمتری بیرون آوردند.

پزشک میا، وی را در عصر همان روز معاینه کرد و به وجود یک نخ در قسمتی که تصور می شد یک آکنه باشد پی برد و پس از پوشیدن دستکشهایش یک پر ۵ سانتیمتری سیاه از قسمت متورم شده گردن کودک بیرون آورد.



حتی درحال حاضر که این پر بیرون آمده، رنج این کودک به پایان نرسیده چرا که پزشکان اظهار داشتند که این نقطه متورم شده دارای یک گره سخت است که اندازه ۴ سانتیمتری دارد و این گره به خودی خود متلاشی نمی شود و نیاز به جراحی وجود دارد.

پیوند بافت قلب یک گاو به کبد زندگی انسانی را نجات داد

یک زن بریتانیایی یکی از نخستین افرادی است که از یک جراحی پیشگامانه برخوردار شد و بافتی از قلب یک گاو برای بازسازی کبد وی مورد استفاده قرار گرفت.

این جراحی که از آن با عنوان پیوند عضو از حیوان به انسان(xenotransplantation) یاد می شود، اندام حیوان اهدا کننده به طور کامل برداشته می شود.

میشل مورگان گرینر ۴۲ ساله از لیورپور در سال ۲۰۱۰ به یک نوع سرطان نادر کبد مبتلا شد. پزشکان در مرحله اول به وی گفته بودند که درمانی برای این بیماری نیست. اما دو ماه بعد وی تحت یک عمل جراحی قرار گرفت تا تومور سرطانی از کبد وی خارج شود و در طی این جراحی بخش بزرگی از سیاهرگ تحتانی وی نیز برداشته شد. این رگ مهم خونی در قسمت پشت کبد قرار گرفته تا خون را از نیمه پایین بدن به قلب برساند. سپس این رگ به واسطه یک تکه از لایه خارجی قلب یک گاو(غشاء خارجی قلب گاو) بازسازی شد.

موفقیت در انجام نوع جدید پیوند دست

جراحان انگلیسی برای نخستین بار شکل نادری از عمل پیوند دست را در این کشور انجام دادند.

این جراحی ۸ ساعته که در بیمارستان لیدز انجام شد، دست یک فرد درگذشته به یک مرد ۵۱ ساله پیوند زده شد. دلیل مرگ اهدا کننده عضو، هنوز اعلام نشده اما گفته می‌شود احتمالا بر اثر تصادف یا سکته جان باخته است.



" مارک کهیل "، گیرنده عضو که دست راست خود را بر اثر ابتلا به نقرس از دست داد اکنون می‌تواند انگشتان دست جدید خود را تکان دهد؛ اما به گفته جراح این پیوند، ۱۸ ماه طول می‌کشد تا این عمل موفقیت آمیز توصیف شود. اگر همه چیز خوب پیش برود این بیمار حس و توان دست خود را بازخواهد یافت.

تصویر نوزادی با قلب بیرون از سینه

نوزاد دختری که با قلب بیرون از سینه متولد شد روز جمعه ۶ بهمن ماه همراه بک زره محافظ صورتی برای این اندام حیاتی از بیمارستان مرخص شد.

آدرینا کاردناس که در ماه اکتبر(مهر ماه) متولد شده بود به یک بیماری نادر مادرزادی که از آن با عنوان " قلب بیرون از قفسه سینه "(ectopia cordis) یاد می شود، مبتلا است.



پزشکان این نوزاد را همراه یک محافظه شبیه به زره روی سینه اش مرخص کردند که برای محافظت از قلبش درحین رشد تعبیه شده است. در چند سال آینده وی تحت یک عمل جراحی قرار گرفت تا یک محافظ دائمی داخل دیواره های سینه اش قرار گیرد.

تصاویر بازسازی جمجمه و پیوند صدف گوش

دختر پانزده ساله پاکستانی که قربانی تروریسم طالبان شد، سال گذشته تحت عمل جراحی موفقیت آمیز بازسازی جمجمه و پیوند صدف گوش قرار گرفت.

پزشکان بیمارستان ملکه الیزابت در بیرمنگام روز یکشنبه ۱۵بهمن ماه اعلام کردند که ملاله یوسف‌زی ۱۵ ساله تحت عمل بازسازی جمجمه و پیوند صدف گوش قرار گرفت.



یک سخنگوی بیمارستان اظهار داشت که تیم پزشکی ملاله از نتیجه عملی که حدود ۵ ساعت طول کشید راضی بودند. پزشکان برای وی یک صفحه تیتانیومی ساختند تا قسمت آسیب دیده جمجمه وی را بازسازی کرده و همچنین یک صدف گوش برایش پیوند زدند تا شنوایی گوش چپ وی را اصلاح کنند.