تاثیر وحشتناک گردوخاک وسایل خانه بر پوست

به گزارش افکارنیوز، برای بسیاری از مردم پاک کردن گرد و غبار کار ساده و پیش پا افتاده ای است و خیلی راحت با چند دستمال به جان وسایل خانه می افتند و حسابی برق شان می اندازند اما برای عده ای دیگر رویارویی با گرد و غبار تصوری دردناک و وحشتناک است زیرا تماس با گرد و غبار، پوست دست این گروه از افراد را به شدت خشک می کند و باعثبروز مشکلات دیگری در آنها می شود. افرادی که در زمان تماس با گرد و غبار حساسیت پیدا می کنند، به دو دسته تقسیم می شوند؛ یک دسته کسانی هستند که زمینه اگزمای اتوپیک یا سرشتی دارند و دسته دوم افرادی هستند که زمینه ژنتیکی اگزما ندارند اما در مواجهه با گرد و غبار وسایل خانه دچار حساسیت می شوند.

اگزمای آتوپیک

کسانی که درگیر اگزمای آتوپیک یا ژنتیکی هستند، دست هایشان به محض برخورد با گردوغبار ترک می خورد و در موارد شدیدتر دانه های ریزی روی انگشتان شان پدیدار شده، زخم می شود. حتی در بعضی موارد از این زخم ها ترشح هایی خارج می شود که همراه با قرمزی، سوزش، خارش، التهاب و گرم شدن انگشتان است. این التهاب و گرم شدن انگشتان هم ابتدا در دستی دیده می شود که فرد با آن زیاد کار می کند و اگر فرد، راست دست باشد، این مشکل در آن دست بروز می کند و برعکس. در موارد شدیدتر دست غیر غالب هم ممکن است درگیر اگزما شود زیرا وقتی دست راست دچار این نشانه ها می شود، طبعاً فرد از دست چپ برای انجام کارهایش استفاده می کند و در نتیجه در دست دیگر هم نشانه های اگزما بروز می کند. گاهی اوقات اگزما گسترده تر شده و سایر قسمت های بدن را هم درگیر می کند. فرزندان افراد مبتلا به اگزمای آتوپیک هم زمان تولد نشانه هایی دارند؛ برای مثال لپ هایشان قرمز است و ترک های ریزی روی صورت شان وجود دارد. این افراد در دوران کودکی و بعد از سرما خوردن ممکن است تنگی نفس هم پیدا کنند. پس از پرس و جویی که پزشک انجام می دهد مشخص می شود که در خانواده این کودکان، افراد مبتلا به اگزمای اتوپیک وجود دارند.

اگزمای تماسی

گروه دومی که پوست شان در اثر مواجهه با گرد و غبار دچار علائمی مانند قرمزی، پوسته پوسته شدن، خارش و سوزش می شود، افرادی هستند که مبتلا به اگزمای تماسی هستند. هر چه پوست دست شخص خشک تر باشد، نسبت به گرد و غبار حساس تر است زیرا پوست های چرب مقاومت بیشتری در مقابل گردوغبار دارند و این چربی به شکل یک محافظ عمل می کند اما این محافظ در پوست های خشک دیده نمی شود.

درمان

افراد مبتلا به اگزمای آتوپیک یا تماسی بهتر است در زمان تمیز کاری و زدون گردوغبار یا استفاده از مواد شیمیایی از یک دستکش نخی زیر دستکش پلاستیکی شان استفاده کنند. این افراد باید دقت کنند که دستکش شان منفذ یا بریدگی نداشته باشد.
در زمان شستشو هم از آب خیلی داغ استفاده نکنند زیرا آب داغ باعثحل شدن مواد پلاستیکی در جدار دستکش شده، در نتیجه اگزما را تشدید می کند.
این افراد باید هر از گاهی دستکش نخی شان را عوض کنند و از دستکش جدید استفاده کنند. بعد از اتمام کار هم بهتر است دست ها و لابه لای انگشتان را خشک کنند تا مانع از رشد قارچ در بین انگشتان شوند. در طول روز هم چند بار از کرم مرطوب کننده برای مرطوب نگه داشتن سطح پوست استفاده کنند.

توصیه هایی به مادران

مبتلایان به اگزمای آتوپیک ممکن است به جز حساسیت پوستی، حتی به شیر خشک نیز واکنش نشان دهند؛ به همین دلیل به مادرانی که کودک آتوپی دارند توصیه می شود زود به زود غذاهای متنوع را به برنامه غذایی کودکان شان اضافه نکنند. یکی، دو هفته، یک نوع غذا را ادامه دهند و اگر فرزندان شان واکنش و حساسیتی نسبت به آن غذا نشان ندادند، می توانند غذای دیگر نیز به برنامه غذایی آنها اضافه کنند. بعضی از مادران به خوبی این موضوع را رعایت می کنند و در نوبت های بعدی هنگام معاینه کودک کاملاً مشخص است که تمام دستورهای پزشک رعایت شده اند اما متاسفانه بعضی ها به هیچ وجه این توصیه ها را جدی نمی گیرند.
به مادران توصیه می شود واکسیناسیون فرزندان شان را(مانند سرخک) در مراکز بهداشتی معتبر انجام دهند تا اگر آنها به واکسن واکنشی نشان دادند، پزشکان بتوانند آنها را تحت کنترل قرار دهند. همچنین توصیه می شود لباس فرزندان از جنس نخی انتخاب شوند؛ زیرا لباس های نایلونی و پشمی باعثبروز خارش شدید در افراد مبتلا می شود. در فصل زمستان نیز بهتر است مادران ابتدا یک لباس نخی به کودکان شان بپوشانند، سپس لباس های گرم را تنشان کنند تا از درگیری پوستی اجتناب شود. زیر کلاه هایی که لبه هایش با صورت بچه تماس پیدا می کند نیز بهتر است یک پارچه نخی قرار داده شود.

یک درمان خانگی مفید

استفاده از حمام نشاسته برای افراد آتوپیک مفید است. ابتدا یک قاشق نشاسته را در آب سرد حل کرده و درون وان بریزید سپس بچه را در وان قرار دهید. نشاسته خشکی سطح پوست را می گیرد. هر چند ترکیبات گلیسیرینه و پارافین نیز مفید هستند اما نشاسته بهتر جواب می دهد.

همشهري تندرستي/ شماره ۹۹/ ۱۷ اسفند ۹۱/ آدرينا ايرانمنش/ صفحه ۵۲