بازدید اضطراری صلیب سرخ از زندان گوانتانامو

به گزارش افکارنیوز،این کمیته می‌گوید یک پزشک و یک عضو دیگر این گروه «به دلیل تنش‌های جاری» یک هفته پیش از موعد برنامه‌ریزی شده به گوانتانامو رفته‌اند.

زندانی‌ها که بسیاری از آن‌ها بدون تفهیم رسمی اتهام در حبس به سر می‌برند، از اینکه دولت آمریکا سرنوشت آن‌ها را مشخص نمی‌کند به شدت خشمگین هستند.

یک سخنگوی پنتاگون تایید کرد ماهاست که ۳۱ تن از ۱۶۶ فردی که در آنجا بازداشت هستند، دست به اعتصاب غذا زده‌اند. هفته گذشته ۲۱ تن در این مرکز در خاک کوبا در اعتصاب بودند.

کمیته صلیب سرخ روز چهارشنبه گفت که ابتدا قصد داشت تیمی را در روز اول آوریل به گوانتانامو بفرستد، اما سایمون شورنو، سخنگوی این کمیته گفته است که برای درک بهتر تنش‌های جاری و اعتصاب غذای زندانیان تصمیم گرفته شد بازدید یک هفته زود‌تر انجام شود. وی گفت که آن‌ها «شاهد پیوندی آشکار میان این رویداد و وضعیت روحی زندانیان هستند.»

جف پول، سخنگوی پنتاگون گفته است که هم‌اکنون ۳۱ زندانی در اعتصاب هستند. وی گفت که ۱۱ تن از آن‌ها از طریق لوله با مایعات تغذیه می‌شوند و سه نفر در بیمارستان بستری شده‌اند.

این مقام آمریکایی در مورد بازدید کمیته صلیب سرخ اظهار نظر نکرد اما گفت که این گروه از ژانویه ۲۰۰۲ سالانه حدود شش بار از آن دیدار می‌کند.

اعتصاب غذا در این زندان در گذشته بار‌ها اتفاق افتاده اما به نظر می‌رسد که این مورد یکی از طولانی‌ترین و گسترده‌ترین هاست. این اعتصاب چند هفته قبل شروع شد و تعدادی از بازداشتی‌ها با گسترش اعتراض به آن پیوستند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر و وکلای زندانیان می‌گویند که این نشانگر سرخوردگی از ناکامی ارتش در تعیین سرنوشت این افراد است.

تقریبا ۱۰۰ تن از بازداشتی‌ها مجوز آزادی گرفته‌اند اما به دلیل محدودیت‌هایی که کنگره وضع کرده و همچنین نگرانی از خطر قرار گرفتن در معرض بدرفتاری از سوی دولت‌های کشور‌هایشان همچنان آنجا نگهداری می‌شوند.

مقام‌های گوانتانامو این مساله را که اعتصاب پس از بی‌احترامی به نسخه‌های قرآن در جریان بازرسی سلول‌های زندانیان شروع شده است، رد کرده‌اند.

این مرکز در سال ۲۰۰۲ افتتاح شد تا متهمان به عضویت در گروه‌هایی نظیر القاعده که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دستگیر شدند، به جای منتقل شدن به قلمروی آمریکا در این بازداشتگاه واقع در خاک کوبا، بازجویی شوند.

در حدود ۱۲ پزشک از کمیته صلیب سرخ جهانی قرار بود در نخستین روز ماه آوریل و برای دو هفته جهت بازدید از شرایط زندانیان به گوانتانامو اعزام شوند.