از فوتبال تا نواختن تنبک و پیانو با محمد قاضی

به گزارشافکارنیوز،گویا موسیقی در خانواده قاضی جایگاه ویژه ای دارد. این طور که محمد می گوید پدرش عاشق موسیقی اصیل و سنتی ایرانی است. برادرش تار می نوازد و خودش هم تبحر خاصی در نواختن تنبک دارد. ورود به دنیای حرفه ای فوتبال هیچگاه باعثنشد که محمد از موسیقی فاصله بگیرد. او حتی بعد از ازدواجش با همسرش به این نتیجه رسید که صدای دلنشین پیانو در فضای خانه شان طنین انداز شود و برای همین همسرش چند سالی است یادگیری پیانو را فرا گرفته البته ناگفته نماند مهاجم پرسپولیس هم از همسرش عقب نمانده و هر از گاهی سراغ کیبورد گران قیمت خود می رود، بی جهت ندیدم در ویژه نوروزی آرمانی با فوتبالیستی به گفتگو بپردازیم که موسیقی می نوازد…

بچه تهران نو
من متولد ۹ دی ۱۳۶۳ در تهران هستم و در محله تهران نو بزرگ شده ام. یک خواهر و یک برادر بزرگتر از خودم دارم و خودم هم ۶ سالی است که با همسرم سارا رمضانی ازدواج کرده ام. شغل پدرم آزاد است و مادر هم آموزشگاه خیاطی دارد. اصلیت ما به شهر آشتیان از توابع استان مرکزی بر می گردد و من علاقه خاصی به آنجا دارم.

عاشق موسیقی هستم
از کودکی رابطه خوبی با موسیقی داشتم و در خانواده ما همه علاقمند این هنر بودند. پدرم عاشق موسیقی اصیل و سنتی ایرانی است و برادرم هم تار می نوازد. من هم موسیقی را با تنبک شروع کردم و چند سالی این ساز ضربی را دنبال کردم تا اینکه به دلیل فشردگی تمرینات فوتبالم قیدش را زدم.

۲۴ ساعت با موزیک
من از صبح که از خواب بیداری می شوم روزم را با موسیقی آغاز می کنم، آن هم موسیقی آرام بخش، بعد که می خواهم بروم سر تمرین، ‌ موسیقی مهیج و شاد گوش می کنم تا با انرژی زیاد تمرین کنم. در زمان برگشت به خانه هم همین طور هستم. شب هم تا قبل از خواب با موسیقی های لایت سعی می کنم خستگی یک روزم را از تن به در کنم. در واقع ۲۴ ساعت من با موسیقی عجین شده و همیشه سعی می کنم با گوش دادن به موسیقی هم آرامش بگیرم هم انرژی.

مسافرت بدون موسیقی هرگز
امکان ندارد بخواهم با همسرم به مسافرت برویم ولی ضبط ماشینم تا مقصد کار نکند! هر دوی ما به موسیقی علاقه داریم، باور کنید اگر قبل از مسافرت ضبط ماشینم رو به راه نباشد، قید مسافرت را می زنم، مگر اینکه درست شود. البته گاهی هم که از ضبط ماشین ناامید می شوم خودم جورش را می کشم و نوایی سر می دهم!

در خوانندگی بی استعدادم
بدم نمی آید بخوانم ولی باور کنید خوانندگی کار بسیار سختی است. در این زمینه بسیار بی استعداد هستم شاید تنها کسی که می تواند صدای مرا تحمل کند همسرم باشد(با خنده) هر وقت هم که همسرم تحمل شنیدن صدایم را نداشته باشد می روم حمام و می زنم زیر آواز! من از بچگی همیشه خواندن در حمام را دوست داشتم. نمی دانم چرا آدم ها صدایشان را اینقدر در حمام دوست دارند!

سنتی گوش می کنم
سلیقه من در موسیقی بیشتر موسیقی سنتی است و صدای خواننده هایی مثل علیرضا افتخاری و محمد اصفهانی را دوست دارم. البته در موسیقی پاپ هم صدای رضا صادقی شنیدنی است و آرامش خاصی به من می دهد.

راک روی مخم راه می رود
باید از شنیدن موسیقی لذت ببرم، این، یعنی اینکه، هم صدای خوب بشنوم و هم آهنگ دلنشین و هم شعر با مفهوم، برخی آهنگ های رپ را اصلاً نمی فهمم و برای همین، نمی توانم با آنها ارتباط برقرار کنم. از موسیقی راک که نه تنها چیزی نمی فهمم بلکه روی مغزم راه می رود و عصبی ام می کند.

توقع از موسیقی
مهمترین نتیجه گوش دادن به موسیقی خوب باید به دست آوردن آرامش و دگرگونی حال باشد. این میسر نمی شود مگر اینکه یک شعر خوب در کنار آهنگ و ملودی دلنشین با آوایی خوش به گوش برسد. هر روح لطیفی با این فاکتورها می تواند، ارتباط برقرار کند و از موسیقی لذت ببرد.

موسیقی همدم لحظاتم
واقعاً بعضی وقت ها هست که انسان نیاز به خلوت دارد و می خواهد، با خودش تنها باشد، من همیشه این لحظاتم را با موسیقی می گذرانم. همیشه آهنگ هایی هستند که انسان با آنها خاطره دارد و از شنیدنش هم لذت می برد و هم خاطرات خوبی برایش تداعی می شود. حتی وقتی عصبانی هستم یا دلم می گیرد، سعی می کنم به موسیقی مورد علاقه ام گوش کنم، تا شرایط روحی ام ترمیم شود.

فیلم بدون موسیقی هم نمی چسبه
خیلی از فیلم های سینمایی معروف دنیا به خاطر موسیقی خوب و تاثیرگذاری که داشته اند با مخاطبان شان ارتباط برقرار کرده اند. موسیقی خیلی از حرف هایی را که متن بازی یا حرکت قادر به بیان آن نیست، به راحتی به مخاطب عرضه می کند و می تواند احساس را به طور کامل به شنونده انتقال دهد.

پیانو، ساز مادر
همسرم علاقه خاصی به گیتار داشت و من هم که تنبک را دوست داشتم ولی بعد از ازدواج مان به این نتیجه رسیدیم که پیانو می تواند یکی از وسایل خانه شود و صدایش در فضای خانه مان بپیچد. به نظرم پیانو ساز مادر است و آرامش خاصی به انسان می دهد. همسرم هم با پیشنهاد من چند سالی است که فراگیری نواختن پیانو را فرا گرفته و البته ناگفته نماند خودم هم هر از گاهی کیبورد می زنم. جالب است بدانید گاهی هم با هم همخوانی می کنیم(باخنده) ولی از حق نگذریم با شنیدن پیانویی که همسرم می نوازد لذت می برم.

موسیقی فوتبال صدای تماشاگران است
ما در اصفهان که بودیم هنگام تمرینات دور زمین باند می گذاشتند و موسیقی پخش می کردند تا بازیکنان هیجان زده شوند، ولی هنگام بازی موسیقی فوتبال چیز دیگری است و آن هم صدای تماشاگران است. آوای تماشاگران فوتبال حسی دارد که هیچ سازی نمی تواند آن را به ما القا کند. البته من تیتراژ سریال ۲ ۵ ۳ را خیلی دوست داشتم و هر وقت می خواستم بروم سر تمرین آن را چند بار در مسیر گوش می دادم. به نظرم این آهنگ از کارهای خوب «علی لهراسبی» بود.
محمد قاضی در پایان سال خوبی را برای ایرانیان آرزو می کند.

منبع: آرماني