واردات برنج ممنوع شد

افكار نيوز - به مدت ۴ ماه؛واردات برنج ممنوع شد

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توافق دو وزارتخانه جهادکشاورزی و بازرگانی در زمان برداشت برنج به مدت ۴ ماه واردات این کالا ممنوع شده است.
به گزارش افکار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، ‌محمد حسین انصاری فرد در ارتباط با واردات بی رویه محصولات کشاورزی گفت: ممنوعیت واردات از نیمه مرداد آغاز شده و هرگونه ثبت سفارش به مدت ۴ ماه ممنوع است.
وی اظهار داشت: با توافق دو وزارتخانه جهادکشاورزی و بازرگانی در زمان برداشت برنج به مدت ۴ ماه واردات این کالا به کشور ممنوع شده است.
انصاری فرد گفت: رفع ممنوعیت واردات قبل از آغاز به کار دولت نهم در ۱۸ مرداد ماه سال ۸۴ به تصویب دولت رسید.
وی افزود: بر اساس این مصوبه، دولت حق جلوگیری از واردات را نداشته و تنها ابزار کنترل کننده واردات تعرفه است.
سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در فصل تولید که محصولات داخلی وارد بازار می شود، تعرفه افزایش یافته و در نوروز با افزایش میزان مصرف، تعرفه به صفر یا ۴ درصد تغییر می یابد.
وی تصریح کرد: همکاری وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی به عنوان متولیان تولید و تنظیم بازار مناسب است.
سخنگوی وزارت جهادکشاورزی افزود: وزارت بازرگانی بر اساس کسری میزان تولید، مجوز واردات را صادر می کند.
وی ادامه داد: نه دولت و نه وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بازرگانی واردات را راسا انجام نمی دهند بلکه این بخش خصوصی است که با دریافت مجوز از وزارت بازرگانی اقدام به واردات می کند.
انصاری فرد اظهار داشت: دولت برای تنظیم بازار در ایام پرمصرف مجوز واردات صادر می کند اما واردکنندگان پس از ورود کالا به جای عرضه، آن را در سردخانه ذخیره و پس از افزایش تعرفه ها با قیمت های بیشتر به بازار وارد می کنند.
وی گفت: باید نظارت دقیق بر عرضه محصولات کشاورزی به بازار وجود داشته باشد.
سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ثبت سفارش واردکنندگان در مقطعی که تعرفه صفر است، اظهار داشت: در برخی موارد مشاهده شده که سهوا واردات نزدیک به زمان افزایش تعرفه‌ها انجام می شود.
وی خاطر نشان ساخت: بهترین راه مقابله با این قبیل سوء استفاده‌ها افزایش تولید به حدی است که نیازی به واردات نباشد.

/ ب.