باید و نباید های حضور هاشمی در انتخابات
گروه سیاسی:

" نامزدی هاشمی منتفی نیست " این آخرین اظهار نظر درباره حضور هاشمی رفسنجانی به عنوان کاندیداست.

مرتضی نبوی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز به خبر آنلاین گفت: نامزدی هاشمی را در سال ۸۴ اشتباه میداند اما در عین حال نامزدی دوباره او برای انتخابات پیش رو منتفی نیست.
گمانه زنی برای حضور هاشمی در انتخابات با بیان ایده " دولت وحدت ملی " در عرصه سیاسی کشور قوت گرفت و چندی بعد هاشمی رفسنجانی ‌با بیان اینکه " جامعه از من توقع دارد که بیشتر در مسائل سیاسی ورود کنم "؛ گمانه‌ زنی ها را شدت بخشید.

تحقق " دولت وحدت ملی " راهکار سیاست مداری است که مجلس و ریاست جمهوری را تجربه کرده و امروز ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد.

دعوت رسانه ها و حامیان رییس تشخیص مصلحت نظام نشان از نیم نگاهی جدی به حضوراو در انتخابات دارد اما از سوی دیگرآیت الله به دلیل خوف از طرح مجدد انتقادات گسترده و مطروحه درباره اعضای خانواده اش تمایلی به حضور در این میدان نشان نمیدهد اما سیاسیون معتقدند او از کاندیدایی ویژه حمایت خواهد کرد.

عملکرد و اظهارات آیت الله هاشمی رفسنجانی در ۸ سال روی کار آمدن دولت نهم و دهم همواره به سبب ایجاد دو قطبی احمدی نژاد - هاشمی و آنچه یاران احمدی نژاد " افشاگری " میدانستند مورد توجه سیاسیون و رسانه ها بوده است هاشمی در دولت دهم روزهای پر از سکوتی را تجربه کرد اما دو سال آخر فعالیت دولت دهم به تدریج روابط آیت الله با احمدی نژاد وارد فاز جدیدتری شد و انتشار عکسهای خندان احمدی نژاد در مجمع و درکنار آیت الله واکنش های متفاوتی را برانگیخت.

تحلیلگران سیاسی تفسیر های متفاوتی از این دیدارها داشتند برخی معتقد بودند احمدی نژاد برای حمایت از کاندیدای دولت در انتخابات یازدهم به آیت الله نزدیک شده است. اما نیمه دوم سال گذشته این تحلیل ها جهت دیگری پیدا کردند و گمانه زنی ها برای حضور آیت الله هاشمی در عرصه انتخاباتی شدت پیدا کرد اما او همواره حضورش به عنوان کاندیدا را در انتخابات ریاست جمهوری تکذیب کرده است.

این در حالی است که کمپین های دعوت از آیت الله هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری در کشور فعال شده است و برخی سایتهای خبری از یاسر فرزند کوچک آیت الله به عنوان برنامه ریز اصلی این کمیپن ها نام برده اند اما او چندی پیش در گفت‌وگویی اعلام کرد: " به عنوان فرزند می‌گویم همه اعضای خانواده ما مخالف حضور آقای هاشمی در انتخابات هستیم و سال ۸۴ هم مخالف بودیم. مهم‌تر از همه مادر است که خیلی مخالف هستند. تا امروز که آقای هاشمی موافق حضور دوباره در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری نیست اما رجوع به ایشان از سوی گروه‌های مختلف زیاد شده ولی من به شخصه مخالف این قضیه هستم و فکر می‌کنم درست است آقای هاشمی اگر هم بخواهد وارد این عرصه شود رییس‌جمهور ساز باشد تا رییس‌جمهور "

او پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مواضع خود را در نماز جمعه ۲۶تیر سال ۸۸ به صورت شفاف بیان کرد؛ مواضعی که تا امروز بارها بر آن تاکید کرده است. پس از آن حضور هاشمی در محافل رسمی هم کمتر شد تا اینکه جایگاه خود در مجلس خبرگان را به آیت‌الله مهدوی‌کنی واگذار کرد و تنها به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت به فعالیت خود ادامه داد.

اما حضور کمرنگ هاشمی دوام نیافت و تصویر او در مراسم اجلاس سران عدم تعهد در تهران در کنار رهبری مورد توجه سیاسیون و رسانه‌ها قرار گرفت و برخی از آن به عنوان بازگشت فعالانه هاشمی به عرصه سیاست یاد کردند.

او همچنان در آخرین اظهاراتش بر مواضع گذشته خود در خصوص انتخابات تاکید کرد و گفت:برگزاری قانونی، شفاف و آزادانه همه مراحل انتخابات آینده ریاست‌جمهوری، اعتماد و امید را بیش از پیش در عرصه عمومی، گروه‌ها و نیروهای وفادار به انقلاب و قانون اساسی جاری خواهد ساخت و از این طریق می‌توان امیدوار بود تا دشمنان نظام اسلامی در رسیدن به اهداف پلید خود ناکام شوند.

او همچنین تشکیل دولت وحدت ملی را راهکاری برای برون رفت از فضای فعلی می‌داندبرخی تحلیلگران می گویند منظور هاشمی رفسنجانی از دولت وحدت ملی همان دولت ائتلافی است که در آن هم چهره های اصولگرا و هم چهره های اصلاح طلب، زیر سایه یک شخص میانه رو به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری قرار گیرند. ایده ای که شاید توسط طیف های معتدل اصولگرا جدی گرفته شود و زمینه تعامل انتخاباتی راهگشایی را فراهم سازد.

طرح نامزدی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قطعه‌ای از طرح دولت وحدت ملی است که باید دید اجرایی خواهد شد یا خیر؟

در این شرایط به نظر میرسد؛ انچه درباره حضور هاشمی در انتخابات مطرح می شود بیشتر نظر سنجی اطرافیان آیت الله برای مشخص شدن میزان مقبولیت و محبویت او در جامعه است.
شاید هاشمی از طرح این موضوع قصد به رخ کشیدن میزان قدرت و تاثیر گذاری اش در عرصه سیاسی کشور را به رییس جمهور آینده دارد.

در هر صورت آرایش سیاسی کشور و صف آرایی سیاسیون در انتخابات ، در ماه های آینده صحت و سقم این گمانه زنی ها را مشخص خواهد کرد ؟ باید دید هاشمی باز هم چون سال ۸۴ ریسک خواهد کرد یا تنها با به نمایش گذاشتن قدرت اش در عرصه سیاسی در کسوت "رییس جمهور ساز " عمل خواهد کرد .