آخرین تحولات بحران در شبه‌جزیره کره

به گزارش افکارنیوز، کره‌شمالی روز گذشته با اعلام «وضعیت جنگی» به همسایه جنوبی خود و آمریکا هشدار داد که هرگونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی آنها به یک جنگ تمام عیار هسته‌ای تبدیل خواهد شد.

پیونگ‌یانگ همچنین واحد‌های موشکی خود را به حالت آماده‌باش درآورده تا برخی نقاط در کره‌جنوبی از جمله کاخ ریاست جمهوری و مواضعی از آمریکا در هاوایی و گوام را هدف قرار دهند.

کره شمالی همچنین در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز سئول تهدیدات اقتصادی نیز مطرح کرده و هشدار داده که منطقه صنعتی مشترک با این کشور موسوم به «کیسانگ» را تعطیل خواهد کرد.

کشور‌های مختلف جهان طی دیروز و امروز در رابطه با بحران کنونی در شبه جزیره کره واکنش‌های متفاوتی را از خود نشان دادند.

روسیه از همه طرف‌ها خواسته تا در این مسئله از خود خویشتن‌داری نشان دهند و «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور موقت ونزوئلا خواستار برقراری صلح و آشتی در شبه جزیره کره شده است.

از سوی دیگر «ویلیام هیگ» وزیر امور خارجه انگلیس از کره شمالی خواسته تا به تهدیدات لفظی جنگ‌طلبانه خود پایان دهد و تاکید کرد که منافع این کشور از طریق تعاول مثبت و سازنده با کشور‌های جهان برآورده خواهد شد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز از کره‌شمالی خواست تا به اقدامات تحریک‌آمیز علیه همسایه جنوبی خود پایان داده و به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

همچنین «کیتلین هایدن» سخنگوی امنیت ملی آمریکا در واکنش به اعلام وضعیت جنگ از سوی کره شمالی گفت که ما تهدیدات پیونگ‌یانگ را جدی می‌گیریم.

هایدن گفت: «ما گزارش‌هایی از یک بیانیه جدید و غیرسازنده از سوی کره شمالی دیده‌ایم. ما این تهدیدات را جدی می‌گیریم و متعهد به حمایت از کره جنوبی، متحد نزدیک خود باقی خواهیم ماند.»

«گیدو وستروله» وزیر امور خارجه آلمان با ابراز نگرانی از بحران کنونی گفت که کره‌شمالی باید از بازی‌کردن با آتش دوری کند.

کره جنوبی نیز امروز به تهدیدات کره‌شمالی پاسخ داد. «کیم مین سئوک» سخنگوی وزارت دفاع این کشور در کنفرانس خبری خود در سئول گفت: تهدیدهای اخیر کره شمالی غیر قابل قبول است و صلح و ثبات شبه جزیره کره را به خطر می اندازد.

این مقام ارشد نظامی کره جنوبی تاکید کرد؛ تهدیدهای پیونگ یانگ از جمله اعلام وضعیت جنگی، نقض توافقنامه های آتش بس و توافق عدم تجاوز میان دو کره، قطع کردن خط تلفن مستقیم و اعلام آماده باش برای جنگ غیر قابل قبول است و به صلح و ثبات شبه جزیره کره آسیب می رساند.

سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی همچنین افزود: سئول برای تضمین امنیت و جان مردم کره در مقابل هرگونه تهدید و خطر حمله احتمالی آماده است.

دور جدید تنش در شبه‌جزیره کره پس از تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره شمالی و به تبع آن آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یاگ آغاز شد و از آن زمان هر روز ابعاد جدیدتری پیدا کرده است. با این وجود خبرگزاری رویترز در گزارشی که امروز منتشر کرد، نوشته است که به نظر نمی‌رسد کره‌شمالی دست به آغاز جنگ تمام عیاری بزند که احتمال شکست در آن زیاد است.

دو کره ۶ دهه قبل و تا پیش از معاهده صلح موقتی که به جنگ سه ساله آنها از ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ پایان داد، عملا در وضعیت جنگی علیه هم به سر میبردند.